Start quizen

QUIZ: a- eller b-menneske?

Er du B-menneske?

Ta testen!

Lurer du på om du er A-menneske eller B-menneske? (Eller for så vidt om du er A4-menneske...)

Ta vår uhøytidelige quiz, og du blir kanskje litt klokere.

Testen (klikk på bildet over) er langt ifra vitenskapelig, siden heller ikke begrepene A-menneske og B-menneske er det.

Soldøgnet er for kort

Vi har alle en naturlig døgnrytme, men den er cirka 25 timer – ikke 24. For noen er den enda lenger enn 25 timer.

Det innebærer at døgnrytmen må justeres hver dag, og dette gjøres hovedsakelig via lys og sosiale faktorer.

Lys er den viktigste faktoren for å justere døgnrytmen. Vi blir anbefalt minst en halvtime ute i dagslys hver dag, og tidspunktet for lyseksponering avgjør i hvilken retning døgnrytmen påvirkes.

Den biologiske klokken går raskere hos A-mennesker enn hos B-mennesker, slik at de trenger mindre søvn, men også holder seg våken kortere tid av gangen.

Ekstreme A-mennesker har en naturlig døgnrytme som er kortere enn 24 timer, mens ekstreme B-mennesker kan døgnrytme på over 40 timer.

Nå sier forskere at det kan være helseskadelig å stå opp for tidlig, og at det er sunt for B-mennesker å komme senere på jobb.

Genetisk variasjon

Det nærmeste man kommer vitenskapelig belegg for at mennesker kan deles inn i kategorier ut fra døgnrytme, er funn gjort i 2003 av den engelske forskeren doktor Simon N. Archer.

Han fant ut at B-mennesker er utstyrt med en kort versjon av det såkalte Per3-genet. Genet finnes i to lengder, og kortversjonen er langt vanligere hos B-mennesker enn hos A-mennesker. Det er Per3-genet som styrer når på døgnet kroppen er programmert til å være våken.

Forskere har påvist at rundt 10–15 prosent av befolkningen er A-mennesker, mens 15–25 prosent er B-mennesker. Resten av befolkningen er en blanding.

Temperaturforskjeller

Begge variantene av genet forekommer altså hos både A- og B-mennesker, så genene alene avgjør neppe om du oppfatter deg som i kategori A eller B.

Men det er likevel snakk om fysiologiske forskjeller, og handler ikke bare om hvorvidt man liker å stå opp om morgenen, eller ei.

Selv om et A- og B-menneske legger seg og står opp samtidig, vil morgenen oppleves ulikt. A-menneskenes kroppstemperatur vil da være høyere enn B-menneskenes, og det gjør at B-mennesket føler seg uopplagt, da det biologisk sett fortsatt er natt for B-menneskekroppen.

– Du kan nok ikke være B-menneske og bli A-menneske, men du kan justere rytmen slik at du kan fungere bedre. Om man er A- eller B-menneske, er et personlighetstrekk, men det endres i løpet av livet, har søvnforsker Siri Waage, stipendiat ved Institutt for samfunnsmedisinske fag i Bergen, tidligere uttalt til Klikk.no.

Stem her!

Siden vi intervjuet henne i 2010 har vi hatt en avstemning gående, der våre lesere kan svare på om de anser seg som A-menneske eller B-menneske.

Hittil har 3300 stemt, og av disse oppgir 73 % at de ser på seg selv som B-menneske.

Kommentarer:

Trude Susegg Redaktør Helse

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Treningsvideoer

Hemmeligheten bak en fin rumpe er både rask og gratis

Du er i gang på ett minutt hvis du ser...

Se video

Slik blir rumpa sterk og strøken

Still deg opp på alle fire.

Se video

Tråkk deg til stram rumpe

Bruk kjøkkenkrakken og sett i gang.

Se video

Utfall gir struttende lår og rumpe

Lår og rumpe får kjørt seg...

Se video

Rumpa du drømmer om

Slik får du den i sommer.

Se video

Enkel øvelse med ullsokker på hendene

Skliøvelsen som styrker mage og rygg.

Se video

Øvelsen som gir en snerten rumpe

Øvelsen er effektiv for både...

Se video

Flies med håndvekter

En brystøvelse der du trener bevegelighet...

Se video

På forsiden av Kroppogsinn

Man giving thumbs up at dentist office=

Stopp-tegnet redder tannlegebesøket

70 prosent frykter tannlegen.

- Sjakk kan sidestilles med fysisk aktivitet

Hjernetrening gir helsegevinst.

LYKKELIGERE: Mange lever et begrenset liv. De hemmer sin egen lykke. Når de får tro på at alt er mulig skjer det noe magisk. Det er ofte bare små justeringer som skal til.=

- Livet er her og nå, og det meste lar seg gjøre

Syv steg til et lykkeligere liv.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

- Nesa er stor og skeiv, veldig heksete

Vi ga seks personer muligheten til å retusjere seg selv.

artikkel bilde

Kjenner du hitsa?

Hvem sang hiten? Test kunnskapen her!

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Redaktør Helse:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktør:

    Jan Thoresen

  • Ansvarlig redaktør:

    Elisabeth Lund-Andersen

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Kroppogsinn

14 tips mot fyllesyke

Verken joggeturer eller antihistaminer kan redde deg fra fyllesyken.

- Livet er her og nå, og det meste lar seg gjøre

Syv steg til et lykkeligere liv.

Er du B-menneske?

Ta testen!