Hvert år skader vi oss i skibakken. Men kan du reglene, kjører du tryggere.

Del

Vurder deg selv

Utøverne på tv setter rett utfor de bratteste hengene og stuper ut på de største hoppene, men det betyr ikke at du kan gjøre det samme. Det ligger drøssevis av treningstimer bak sånne prestasjoner.

De internasjonale skivett-reglene for alpinanlegg:

1: Enhver skiløper må forholde seg slik at de ikke skader seg selv eller andre.

2: Alle må avpasse fart og kjøremåte etter ferdighet, terreng, føreforhold og trafikk i bakken.

3: Det er forbudt å kjøre rett utfor, unntatt under organisert trening.

4: Den som kommer bakfra har ansvaret for å unngå kollisjon.

5: Den som kjører inn i, eller krysser en bakke, må påse at dette skjer uten fare. Det samme gjelder etter stans.

6: Stopp ikke på trange og uoversiktlige steder.

7: En skiløper på vei oppover må bare benytte ytterkant av bakken.

8: Skistoppere er påbudet. Kontroller at bindingene er riktig innstilt.

9: Følg skilting, merking og anvisninger.

10: Ved skader har enhver plikt til å hjelpe. Vitner og medvirkende plikter å oppgi personalia.

Det er viktig å vurdere din egen form, siden musklene spiller en viktig rolle for hva slags skader du får om det går galt. Muskulaturen beskytter leddene dine mot strekk og vridning og hvis du ikke er veldig godt trent, er du mer utsatt for uhell.

Varm opp og gjør deg kjent med terrenget før du setter utfor, det minsker sjansen for skader. Skulle ulykken være ute, og du bli sittende fast på fjellet, er det også kjekt å ha grunnleggende overlevelseskunnskap friskt i minne .

- Bruk hjelm

- For å unngå de verste skadene bør alle bruke hjelm, sier kommunelege Klas Sagstrøm ved Trysil legesenter.

Hjelmen er veldig viktig for å unngå de mest alvorlige skadene. Spesielt om du kjører off-pist eller bruker mye tid i terrengparken, er det viktig å bruke hjelm. Det var lenge en mote ikke å bruke hjelm, men de siste årene har hjelmen blitt et moteplagg i bakken.

Håndledd-og albuebeskyttere og ryggplate er et viktig sikkerhetsutstyr for snowboardkjørere.

Bindingene er noe av det viktigste å ha i orden om du kjører slalåm. Skiene skal løsne fra skoen for å unngå vridningsskader ved fall, derfor er det viktig at bindingene er riktig justert.

Husk også et par gode skibriller som hjelper deg å se hvor du kjører, som beskytter øynene fra sol og snø, og som ikke dugger igjen. I vår test vant Kari Traa Sky Google.

Kjøreregler i terrengpark:

1: Det er ikke lov å benytte elementer i parken før du har sjekket vanskelighetsgrad og føreforhold.

2: Du må avpasse fart og kjøremåte etter ferdigheter, førerforhold, terreng og trafikk.

3: Ikke sitt eller stopp på steder hvor du ikke blir sett eller er i veien.

4: Hold deg til den linjen du har valgt.

Verst for kne og håndledd

Vridde kne og brudd på underarmer er det som topper ulykkeslistene på legesenteret i Trysil.

- De unge kommer ofte med armskader og de eldre og litt overvektige med kneskader, sier Klas Sagstrøm.

Skader i håndleddet er en typisk snowboard-skade, som kommer av at brettkjørerne tar seg for med hendene når de faller. Blant slalåmkjørerne er det kneet som får den største smellen, som oftest på grunn av vridning av skiene.

Superhelter i bakken

Skadehyppigheten har gått betydelig ned siden 70-tallet, takket være bedre og riktig utstyr, men likevel er det mange som tror de får superkrefter i bakken, og skaper farlige situasjoner.

- Skadene kan lett forhindres ved at folk tilpasser farten sin etter ferdigheter og viser hensyn til hverandre, sier Jan Lindstad, driftansvarlig for Trysilfjellet Alpin .

Les mer:

Slik får du perfekt glid

Få maks treningseffekt i sporet

Slik trener du til alpint, langrenn og snowboard

Slik preparerer du slalåmski

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!