Camilla Pihl mener en sunn balanse er det viktigste for å oppnå resultater. Men som oss andre sier hun ikke nei takk til litt real rumpetrening.

Å være superblogger betyr en utrolig hektisk hverdag, og Camilla Pihl er helt avhengig av å få inn trening og sunt kosthold som en naturlig del av et busy liv. I PT-en Helle har hun funnet en mentor som hjelper henne med gode råd og råbra trening.

Men hun har også sterke meninger om trening og kosthold selv:

- Jeg tror ikke det er sunt å være ekstrem verken den ene eller den andre veien, men å ha en balanse som funker for en selv. Jeg liker å spise ordentlig og ren mat, som grønnsaker og kjøtt. Jeg er også veldig bevisst på sukker og prøver å holde meg unna det i ukedagene. De siste årene har jeg blitt ganske opptatt av mitt eget kosthold, og fokuserer på å tilføre kroppen min masse god næring fremfor tomme kalorier som sukker. Men det er ikke farlig å be meg på middag, altså! Jeg kan spise mye av alt, bare ikke hele tiden, sier Camilla.

Spiser for lite

Og treneren Helle er enig i at Camilla er flink til å spise den riktige maten.

- Men på travle dager har hun en tendens til å spise for lite, som igjen kan gå ut over treningsresultatene hennes.

Det er viktig å spise nok mat hver eneste dag, slik at kroppen har en jevn og god tilførsel av energi.

Camilla Pihl

  • Bor i Oslo.
  • Har 20 000 unike brukere på bloggen www.camillapihl.no hver dag.
  • Vant pris for Årets Blogger og Årets Kjendisblogger på Vixen Blog Awards 2013.
  • Forlovet med den tidligere Idoldommeren og musikkprodusenten Peter Peters. Sammen driver de managerbyrået Friendly Entertainment.

- Bruker du noen kosttilskudd?

- Jeg spiser såpass mye grønt og rent i hverdagen at verken jeg eller Helle ser noe stort behov for det. Men jeg tar omega-3 for sunt fett og vitamin D fordi vi har såpass lite sol her til lands. Innimellom tar jeg noen grønne shaker som består av hvetegress og alger. Når jeg er ekstra sliten føler jeg disse shakene gir meg den dosen jeg skal ha med grønt. Det gir en god følelse.

Smart valg

Helle Bornstein begynte å trene Camilla for et par år siden.

Camilla følte hun hadde trent i mange år på egen hånd uten å få de resultatene hun ville ha. Helle er innehaver av sitt eget studio på Bislett i Oslo, og har mange års erfaring med trening.

- Å begynne å trene sammen med Helle er det smarteste jeg noensinne har gjort. Jeg har fått bedre resultater enn jeg noen gang har fått på egen hånd, samtidig som det tar langt mindre tid enn før.

- Kjører Helle deg helt ut hver gang?

- Det er ingen tvil om at jeg blir sliten! Når det er sagt har jeg trent med Helle såpass lenge at hun kjenner meg svært godt, og hun tilpasser treningen etter min kropp og det jeg trenger. Hvis jeg er stresset og sliten merker Helle det med en gang, og tilpasser treningsøkten deretter, smiler Camilla.

- Camilla lever et travelt liv, og de dagene hun er ekstra stresset er det ingen vits i å presse kroppen ytterligere.

Da ville hun mest sannsynlig ligget syk noen dager etterpå.

- Hvordan kan en treningsøkt se ut på slike dager?

- Kanskje begynner vi økten med avspenning og meditasjon, slik at vi får roet ned kropp og sinn, sier Helle.

- Deretter kan vi kjøre styrkeøvelser inspirert av pilates, istedenfor et program med vekter. Selv om hovedfokuset i Camillas trening ligger på muskelstyrke og kondisjon, mener jeg teknikker som avspenning og meditasjon skaper et helhetlig treningsbilde, som igjen gir en frisk kropp og et sunt sinn.

- Dette setter jeg veldig pris på, og igjen føler jeg denne balansen er viktig i treningshverdagen min, like mye som i kostholdsveien. Hvis jeg føler meg totalt utkjørt har jeg lite lyst til å ha en trener hengende over meg med stoppeklokke i 60 minutter, sier Camilla.

- Og på de tøffe dagene, hva er den største utfordringen underveis i økta?

- Jeg hater push-ups. Helle vet det, men det er allikevel alltid en del av øktene våre. Det er faktisk litt irriterende. Kanskje jeg må begynne å si at jeg elsker det ...?

- Men du gjennomfører alltid, og det er lite klaging underveis, berømmer Helle.

Camillas Pihls motivasjonstips

  • Tenk på hvor godt du har av en time trening kontra en time på sofaen.
  • Bruk en PT. Da forplikter du deg til treningstimene, samtidig som du er sikret effektiv trening.
  • Hvis du ikke bruker en PT, sett opp tider i kalenderen så du ikke kan sluntre unna.
  • Hvis du har mulighet, prøv å få unna treningsøkten på morgenen. Da har du resten av dagen til å nyte den gode følelsen av å være ferdigtrent for dagen!

- Trener du ofte på egen hånd, eller er du blitt avhengig av Helle for en god treningsøkt?

- Jeg er flink og trener på egen hånd, men helt ærlig: Ikke alltid. En gang i skuddåret tar jeg meg en løpetur på tredemølle, men hvis jeg ikke har time med Helle blir det som regel hennes øvelser jeg gjør hjemme på stuegulvet. Når det er sagt blir treningen min styrt av hvor mye jeg har å gjøre, og noen dager strekker tiden rett og slett ikke til.

Helle sier at Camilla er flink til å holde et jevnt fokus hele året, selv om det noen uker blir mindre trening enn andre.

- Det er allikevel mye bedre enn å ta et skippertak to ganger i året! Jeg er ikke ute etter å gi Camilla dårlig samvittighet, og hun får ikke «kjeft» hvis hun ikke har trent på noen uker. Har hun ikke trent som planlagt vet hun at resultatene og progresjonen blir deretter, og jeg trenger ikke å fortelle henne det.

Balanse

- Hva er de tre viktigste tingene for deg med treningen, Camilla?

- Trening er viktig for meg for å holde meg frisk, og for å takle en stressende hverdag. Når jeg føler ting funker bra er kroppen i balanse og jeg takler hverdagen lettere. Jeg merker i perioder jeg ikke trener at ting blir litt vanskelig, kroppen kjennes tyngre og jeg blir rett og slett litt tiltaksløs. Det er selvfølgelig også viktig for meg å få synlige resultater.

Hvem vil ikke ha stram rumpe og sterke armer? I tillegg er de 45 minuttene med Helle en slags pause i hverdagen hvor jeg setter av tid til kun meg selv. Det er ganske verdifullt.

- Har du noen gang følt et slags press på deg til å vise at du trener og spiser sunt?

Slik spiser Camilla

Frokost: Omelett med skinke og ost og en avokado.

Lunsj: Grønn salat med nøtter eller olivenolje på, med kylling eller fisk.

Middag: Grønnsaker med kjøtt eller fisk og en god saus med rømme/fløte eller smør i.

Snack i løpet av dagen: Bær, nøtter, hjemmelaget knekkebrød med lite sukker og tyrkisk yoghurt.

- Nei, jeg føler ikke så mye på press egentlig. Jeg har aldri vært så opptatt av hva folk mener og tenker, ikke da jeg var yngre heller. Jeg er den jeg er, så får det funke. Jeg bruker bloggen min til å inspirere og spre glede, og vil ikke rette noen pekefinger mot folk. Derfor er det et bevisst valg å ikke legge ut treningen og maten min på bloggen. Dessuten kan de valgene jeg tar i kostholdsveien være helt feil for noen, vi er jo forskjellige. Men for all del, en inspirerende oppskrift eller en fiffig øvelse i ny og ne er en fin ting!

Hovedinspirasjon

- Blir du selv inspirert av trenings- og kostholdsblogger?

- Jeg blir mest inspirert av blader og magasiner, men jeg syns det er morsomt å komme over blogger som har inspirerende oppskrifter. Allikevel finner jeg min hovedinspirasjon hos Helle, og vet at jeg får det jeg trenger fra henne.

- Helle, hvilke resultater er du mest stolt over at du som trener har gitt Camilla?

- Det må være at hun har blitt såpass bevisst gjennom all kunnskapen hun har fått. Fordi hun har denne kunnskapen er hun ikke avhengig av meg for å ta gode valg i hverdagen sin. Og de valgene tilpasser hun sitt liv og sine behov, sånn at hun lever sunt på den måten hun vil, og oppnår nettopp den balansen hun snakker om. Mitt mål som trener er at folk skal bli selvgående, sier Helle.

- Jeg tror det er viktig å lese seg opp på litt kunnskap når det kommer til kosthold og trening. Det jeg trodde var sunt før er visst ikke det allikevel. Sånn sett har jeg også lært enormt mye av å trene med Helle. Nå vet jeg hva som funker bra for min kropp, og det er utrolig deilig. Alle må finne sin vei, og har funnet min, sier Camilla.

Camillas spilleliste

  • Chris Brown - Turn Up The Music
  • Rihanna - Shine Bright Like a Diamond
  • NeYo - Let me Love You
  • Swedish House Mafia - Don't You worry child
  • Rihanna - We found love

Kjærestetrening

- Trener du og Peter ofte sammen?

- Vi gjorde det før, men nå trener vi mest hver for oss med egne trenere på grunn av en travel hverdag, men på ferie er vi flinke til å trene sammen. Da bruker vi tiden til å lade opp og føle at vi virkelig har hentet energi. For oss er treningen en stor del av det.

- Er du flink til å trene og spise sunt når du er ute og reiser?

- Ja, det vil jeg si. Jeg velger sunne alternativer, og jeg har lært meg noen triks etter hvert. Hvis jeg er på reise og jeg ikke får så mye tid til trening er det ekstra deilig å spise sunn og riktig mat. Da kjenner jeg at både energi og humør er på plass, og jeg har overskudd til å holde meg i gang.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!