Sats truet med millionbot – disse har krav på å få penger refundert

Kunder har krav på å få refundert treningsavgift dersom de ikke takket ja til å endre medlemskapet under korona-stengingen.

KORONA-STENGT: Treningssenterkjeden Sats stengte alle sine sentre i flere uker i mars på grunn av koronaviruset.
KORONA-STENGT: Treningssenterkjeden Sats stengte alle sine sentre i flere uker i mars på grunn av koronaviruset. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Sist oppdatert

OPPDATERING 4.11.2020: Etter dialog med Forbrukertilsynet tilbyr nå SATS tilbakebetaling for det digitale treningsabonnementet som selskapet satte kundene over på da treningssentrene var stengt. Kompensasjonen vil tilbys de kundene som ikke har brukt det digitale tilbudet, eller som i begrenset grad har benyttet seg av dette, skriver Forbrukertilsynet på sine nettsider.

Dette er saken:

Tidligere i høst ble det kjent at Forbrukertilsynet varsler forbudsvedtak med tvangsmulkt mot SATS Norway AS.

Da treningssentre over hele landet ble korona-stengt i mars, valgte treningskjeden å overføre sine kunder til et nytt digitalt medlemskap uten å innhente samtykke til det.

Kunder fikk da fire dager på seg til å velge mellom ulike typer kompensasjon da sentrene ble stengt.

Valgte de ikke å svare på henvendelsen, opplyste Sats at medlemmene automatisk ville bli digitale abonnenter, skriver E24, som først omtalte saken.

Forbrukertilsynet mener også at selskapet har villedet forbrukerne med oppsigelsestidens lengde, skriver tilsynet i en pressemelding.

De har totalt mottatt 26 klager fra forbrukere som reagerer på Sats sin praksis under stengingen.

Selskapet er blitt bedt om å rydde opp og er gitt frist til 17. september med å svare på varselet. Hvis ikke risikerer de en tvangsmulkt på to millioner kroner.

Vedtaket er varslet på bakgrunn av kunder som Sats krever betaling fra, men som har motsatt seg dette, og ikke har betalt.

Treningskjeden har varslet at de er uenig med Forbrukertilsynets vurdering, men at de likevel vil innrette seg. Det vil si at krav til kunder for denne perioden frafalles.

Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet.
Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet.

– Vi mottok et brev fra Sats om at de vil frafalle krav om betaling for det digitale medlemskapet og da går det langt i retning til at saken løser seg uten bot, forteller Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet til Klikk.no.

Må selv kreve penger tilbake

Dermed må kunder som allerede har betalt for perioden, men som mener de har krav på pengene tilbake, selv kontakte selskapet.

– Forbrukertilsynet har ikke myndighet til å pålegge Sats å betale alle tilbake, men vi har oppfordret til det. De som allerede har betalt for det digitale medlemskapet, men mener de har krav på pengene tilbake må selv kontakte Sats og be om tilbakebetaling, sier Haug.

Sats-sjef Sonde Gravir sier i et intervju med E24 at de ikke vil betale tilbake til alle kundene som fikk endret sitt abonnement uten å aktivt takke ja til dette i perioden.

– Nei, men som vi har sagt er mange fornøyde med dette tilbudet, og dersom man føler seg urettmessig fakturert så er det bare å ta kontakt, så finner vi en løsning på det, sa Gravir til nettstedet.

Ber medlemmer ta kontakt

Kommunikasjonssjef i Sats, Malin Selander, skriver i en e-post til klikk.no at de konstaterer at Forbrukertilsynet og Sats har en ulik tolkning av saken rent juridisk, men at de forholder seg tilsynets endelige vedtak.

Malin Selander i Sats.
Malin Selander i Sats.

Hun oppfordrer medlemmer som har betalt for et digitalt medlemskap uten å ønske dette, å kontakte selskapet, og at de vil være fleksible for å finne kompensasjonsløsninger.

– Det betyr at vi ikke driver inn penger fra medlemmer som ikke har betalt for digitalt medlemskap, helt i tråd med tilsynets ønske. Vi ser at mange av våre medlemmer er fornøyde og har benyttet seg av vårt digitale tilbud til fulle. For de som derimot ikke benyttet seg av det eller ikke ville ha et digitalt medlemskap, så har vi hele tiden oppmuntret disse til å ta kontakt med oss – vi vil gjerne finne en løsning i dialog med medlemmene, sier Selander til Klikk.no.

– Må kunder som mener de har rett på penger tilbake selv kontakte dere?

– For de medlemmene som ikke har betalt for sitt digitale medlemskap, så vil vi kreditere det så snart vi kan og de trenger ikke å kontakte oss. Om noen medlemmer derimot ikke har valgt å ha et digitalt medlemskap, så er vi åpen for dialog. Det er bare å ta kontakt med oss, sier Selander.

– Vil dere gå ut med informasjon rundt dette på deres nettsider eller i sosiale medier?

– Nå venter vi fortsatt på det endelige vedtaket fra Forbrukertilsynet, men vi begynner allerede nå å justere de medlemmene som ikke har betalt.

Forbrukerrådet: – Bør refundere alle

Klikk.no har også vært i kontakt med Forbrukerrådet. De er på linje med Forbrukertilsynet i saken, og oppfordrer Sats til å betale tilbake kundene.

– Det klare utgangspunktet er at når du betaler for noe du ikke får, ja da har du krav på å få pengene dine tilbake. Forbrukerrettighetene gjelder fortsatt og skal selvsagt respekteres på tross av at vi er i en krevende situasjon. Det er helt greit å tilby alternative løsninger, men da må dette aksepteres av kjøper, skriver leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet, Pia C. Høst i en e-post til klikk.no.

Pia C. Høst i Forbrukerrådet.
Pia C. Høst i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet mener Sats i tillegg til å frafalle eksisterende krav, også må betale tilbake kunder som har betalt digitalt abonnement uten ettertrykkelig samtykke til dette.

– Vi har fått mange henvendelser om Sats’ praksis i vår, og Forbrukerrådet har hele tiden understreket at kjeden ikke kan ta betalt for en tjeneste de ikke kan levere og at eventuelle alternative medlemskap må være noe kunden aktivt må velge selv

– Hvilke kunder vil ha krav på penger refundert?

– Alle kunder som ikke selv har valgt å takke ja til tilbudet om et digitalt abonnement, har krav på pengene tilbake for perioden de ikke kunne benytte seg av Sats. Det må innhentes et uttrykkelig samtykke om digitalt medlemskap før man skal være bundet av dette.

– Hvordan skal kundene gå frem for å få refundert pengene?

– I utgangspunktet skal dette gjøres av Sats selv, de må enten betale tilbake eller innhente aksept for overføringen til et digitalt medlemskap. Du kan også ta direkte kontakt med Sats og be om pengene tilbake om du ikke har akseptert eller ønsket det digitale medlemskapet. Sats må gi alle som ber om det pengene tilbake for den aktuelle perioden, om de ikke har samtykket til overføringen, sier Høst.

Høst legger til at hun mener Sats bør synliggjøre dette på selskapets nettsider.

Denne saken ble første gang publisert 04/09 2020, og sist oppdatert 04/11 2020.

Les også