Er det ikke ledige timer å få på Sats eller Elixia? Fortvil ikke, de alternative måtene å komme i form på er mange.

Er du fornøyd med litt mer mosjon i hverdagen, kan disse små øvelsene fra tre av Norges mest profilerte personlige trenere hjelpe deg på rett vei.

Utendørs trening

Årstiden er selvsagt perfekt til å forbrenne kalorier i skisporet, og her får du 9 tips som gjør skituren fullkommen.

Selv om snøen har lagt seg, skal du ikke gi opp å komme deg ut på joggetur. I Oslo har du mulighet til å bli med på morsom og gratis kondistrening .

Det er likevel en fordel å velge joggesko tilpasset snø og is , eventuelt kan du få satt pigger i joggeskoene dine.

Den kanskje aller enkleste måten å mosjonere på i vinterkulda, er å gå lange turer . Det er ikke like effektivt som en time på treningssenter, men er bra både med tanke på kolesterol, diabetes, blodsirkulasjon og forbrenning.

Innendørs trening

Ønsker du innendørs trening kan yoga, pilates eller capoeira være gode alternativer. Du kan ta yogatimer hos instruktører utenfor treningssentrene i de fleste store byer i Norge, men vær obs på at det finnes mange forskjellige typer yoga. Denne oversiktsartikkelen kan hjelpe deg til å finne ut hvilken type som passer best for deg.

YOGA: Du er slett ikke avhengig av treningssentrene for å ta et kurs i yoga.

YOGA: Du er slett ikke avhengig av treningssentrene for å ta et kurs i yoga. © Illustrasjonsfoto: Colourbox

Har du lært noen øvelser og har yogamatte kan du gjøre yoga hjemme. Eventuelt kan du skaffe deg en DVD med instruksjoner.

Svømming er fin trening som passer for de fleste, og offentlige basseng er et godt alternativ til treningssentrene.

Tren hjemme i stua

Hvis det som passer deg best er å trene hjemme i stua, kan en brukt trimsykkel være et greit sted å begynne. På Finn.no finner du ofte slike helt nede i 200 kroner innimellom annet billig og brukt treningsutstyr .

Sportsbutikkene selger også en lang rekke trimapparater , alt fra de store og kostbare til små og billige stepmaskiner, som verken tar stor plass eller koster mye.

Klikk.no har tidligere presentert en rekke svært effektive øvelser du kan gjøre hjemme på stuegulvet:

Du kan også komme langt med en enkel treningsmatte og gymball. Gymball og hoppetau er å få kjøpt i vanlige sportsbutikker til et par hundrelapper, og med fitnessball (gymball) er det mange måter du kan trene magemusklene .

Ønsker du en veltrent kropp som superstjernen Madonna kan du gjøre disse enkle øvelsene hjemme på stuegulvet, og har du litt treningsgrunnlag kan du gjøre som tidligere sjukamputøver Tania Longe og prøve disse øvelsene for å stramme opp muskulaturen litt ekstra.

Start forsiktig

Redaksjonssjef for bladet Shape up, Nina Lødemel, advarer mot å panikktrene så fort januar kommer.

- Da er man som regel tilbake til dårlige vaner i februar. Start heller med en treningsmengde som er overkommelig, og med en aktivitet som du synes er kjempegøy. Så kan du heller øke på med flere treningsdager i uka når du allerede har blitt motivert av merkbare resultater, råder Lødemel.

Tren gjerne sammen med venner, litt sosialt samvær og sunn konkurranse skjerper motivasjonen for å trene videre.

Treningsdagbok kan også virke motiverende. Ikke bare virker det forpliktende, men du ser også svart på hvitt at treningen gir resultater.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!