Kan kondisjonstrening gi bedre hukommelse?

- Jo bedre kondisjon man har som ung, desto bedre rustet synes man å være til å utnytte hjernen, det vil si at man blir smartere, sier lege og foredragsholder Jerk W. Langer til danske Løb nu.

Forskere har studert mer enn en million 18-årige menn på sesjon og funnet en klar forbindelse mellom kondisjonen i tenårene og læreevne.

Tidligere har forskere ved Colombia University konkludert med at hukommelsen blir bedre gjennom fysisk aktivitet .

Del på Twitter



Fysisk trening gir nye hjerneceller

- Det viktige er at man får pulsen i været, som når man løper , samt også når man sykler, svømmer og ror. På lengre sikt har de med god kondisjon også større sjanse for å få god utdannelse og en godt betalt jobb, sier Langer.

Han får støtte fra den ledende norske hjerneforskeren Johan F. Storm.

- Fysisk trening har positiv effekt på hjernen. Studier med forsøk på dyr viser at trening bidrar til nydannelse av hjerneceller, sier Storm.

Langer mener styrketrening ikke gir den samme effekten.

Myokiner holder orden

- Forklaringen ligger i de såkalte myokiner, også kjent som muskelhormoner. Når musklene arbeider under løpetrening, utskiller de flere hundre forskjellige myokiner som påvirker hele kroppen, sier Langer.

Noen myokiner holder styr på blodsukker og kolesterol , andre motvirker betennelse og kreft, mens andre igjen er sunne for hjernen.

- Musklene gir også hjernen tilførsel av proteinstoffet BDNF, som på enestående vis får den til å produsere nye hjerneceller, pluss danne forbindelse mellom hjernecellene. Det skjer i hjerneområdet hippocampus, sier Langer.

Cellevekst i hippocampus

- Hippocampus er det viktigste området i hjernen for hukommelse , og er det ene stedet i hjernen hvor det dannes flest nye hjerneceller, sier Johan F. Storm.

Han bekrefter også at noen undersøkelser tyder på at sammenhengen mellom trening og flere hjerneceller går gjennom produksjonen av proteinstoffet.

- Nydannelse av hjerneceller i hippocampus er forbundet med fysisk aktivitet. Man har funnet holdepunkter for at BDNF er viktig, og er en av flere vekstfaktorer, sier Storm.

Bedre humør og høy på livet

Jerk W. Langer sier at BDNF dannes både i musklene og i hjernen selv.

- Hvorfor løpetrening får hjernen til å produsere mer BDNF, vet vi ikke. Scanninger dokumenterer at hippocampus i hjernen vokser når man løper, sier Langer.

Han peker også på flere grunner til å ta seg en løpetur i ny og ne.

- Løp får også hjernen til å danne mer serotonin, som gjør oss i bedre humør , dopamin som får oss til å føle oss tilfredse og beta-endorfiner som skaper en slags rus, kjent som "runner's high". Det store spørsmålet er hvor mye vi må løpe for å bli smartere, gladere og sunnere, sier Langer.

Selv anbefaler han tre-fire moderate løpeturer i uken, men gjerne enda mer.

LES MER:

Løpedronningens beste treningstips

Unngå de klassiske treningstabbene

Anne Rimmens beste treningstips

5 trinn til drømmemage



Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!