Ikke lyst eller råd til PT? Her er Haralds fem tips til hvordan du klarer deg selv:

* Søk kvalifisert assistanse. Det er bare å innse at veldig få har betydelig kompetanse om trening og ernæring.

* For de som ikke har trent før: Det er aldri for sent! Jeg har sett enorme forandringer på kropp og livskvalitet etter bare noen måneders trening.

* Man har selv ansvaret for å ivareta egen helse. Dersom man selv ikke tar initiativet til å gjøre noe med livsstilen vil man før eller senere måtte betale prisen i form av sykdom eller skader.

* Vær tålmodig. Mange ender opp som såkalte støttemedlemmer på treningssentrene etter 3-4 måneder. Finn en treningsform du trives med og ikke gi opp.

* Husk å øke intensitet og treningsmengde gradvis. Hvis man er helt utrent er det ikke så mye som skal til før man får resultater.

Flere og flere bruker personlig trener, enten på treningssenter eller privat.

Kjøper seg tjenester

Personlig trener (PT) hos Treningshuset Harald Haugen sier det er helt klart er en økende interesse for personlig trening i Norge.

- Det virker som om folk har begynt å se verdien i personlig oppfølging og forstår at man trenger ekspertise for å oppnå optimale, synlige resultater, sier Hagen til klikk.no.

Han tror allikevel det er et stykke igjen til amerikanske forhold.

- Der har man i langt større grad tradisjon for å kjøpe spesialtjenester på en rekke ulike områder. Men denne trenden er økende også her, sier PT'en.

Les mer: Her får du billigst personlig trener

Trener sammen med deg

Også på SATS er trenden økende. Kjeden har økt med mer enn 25 prosent bare i år.

Personlig trener og produktsjef hos SATS Halvor Lauvstad sier til klikk.no at salget av personlig trener har økt med mer enn 25 prosent så langt i år.

- Men hvorfor bruker man egentlig en personlig trener?

- En personlig trener skreddersyr treningsprogrammet slik at du oppnår de resultatene du selv ønsker. Treneren gjennomfører øktene sammen med deg slik at hver trening blir effektiv og motiverende, sier Lauvstad.

Ikke lyst eller råd til PT? Her er Halvors fem tips til hvordan du klarer deg selv:

* Sett deg et mål som motiverer deg til innsats

* Legg en treningsplan som er realistisk i forhold til resten av livet ditt

* Tren sammen med andre

* Få hjelp av noen som kan trening

* Mål fremgang både i rene resultater og følelsesmessig.

Finn en god en

Ifølge Hagen er det også viktig å finne en PT som er dyktig.

- Effekten avhenger veldig av denne personens erfaring og kunnskapsnivå. Det er ingen hemmelighet at mange personlige trenere har ekstremt begrenset egenerfaring og erfaring med å trene andre. I tillegg har de dårlige kunnskaper om trening og ernæring, sier Hagen.

Derfor kan det være lurt å snakke med flere forskjellige PT'er og finne ut hvem som er god på det du ønsker å bli god på.

- Hva kan man forvente seg av en PT?

- Det at det skal være motiverende og vanskeligere å droppe treningen er en selvfølge. Men som kunde bør man også forvente at treneren behandler hver enkelt klient individuelt. Det betyr at et treningsopplegg kan ha forskjellig effekt på to forskjellige personer, og derfor må treningsoppleggene være skreddersydd til hver enkelte person, sier Hagen.

Les også:

Slik trener Sarah Jessica Parker

Spar tusenvis på trening

Slik får du perfekt bikinikropp

Utrente gravide bør trene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Inaktive nordmenn

Derfor trener vi ikke

En ny undersøkelse avslører hva som skal til for å få oss opp av sofaen og på trening.