Jeg er sliten etter første øvelse. Og den varer bare i 60 sekunder.

VI HENGER ETTER: I Frankrike har Power Plate-trenden tatt helt av, med over 400 rene Power Plate-sentere. Norge er land nummer 106 i rekken til å tilby denne treningsformen © Foto: Henrik Lindal

Tenk om du kunne oppnådd like gode resultater ved bare å trene halvparten så mye som du pleier. Det hadde vært noe.

Og det skal faktisk være mulig. Power Plate er et relativt nytt konsept som dobler effekten av treningen din. På 30 minutter vil du være like sliten som etter en times økt, takket være vibrasjoner som utfordrer muskulaturen din. Jeg dro til Renessanse i Hokksund for å teste en time - eller rettere sagt en halvtime.

Sliten etter 60 sekunder

Jeg har møtt opp til en formiddagstime på Renessanse treningssenter, og er spent på hvor sliten jeg vil bli. Eller om jeg blir sliten i det hele tatt. Det ser nemlig ikke spesielt vanskelig ut. Og siden jeg har blitt pisket rundt av en personlig trener det siste halvåret, føler jeg meg rimelig sikker på at en halvtimes styrke- og kondisjonstrening på en vibrerende plate ikke skal by på problemer.

Liv-Berit Flata i Power Plate Nordic hjelper meg med å stille inn maskinen riktig. Den stilles inn etter vekt, slik at man skal kunne ha likt utbytte av treningen enten man veier 40 eller 140 kilo.

Overraskende slitsomt

Vi skal begynne med kondisjonstrening, og Liv-Berit viser hvordan vi skal tråkke opp og ned på plata for å få opp pulsen. Hun trykker på startknappen, og det vibrerer intenst under føttene mine. Jeg tråkker opp og ned, og allerede nå, under første øvelse, blir jeg overraskende sliten. Jeg har den siste tiden tilbakelagt flere kilometer ved å tråkke opp og ned på stepkasser, og trodde dette skulle bli barnemat, men jeg er altså sliten etter første øvelse. Og den varer bare i 60 sekunder!

Slik fungerer Power Plate

  • Maskinen jobber med din egen tyngdekraft. Vibrasjonene er tredimensjonale, men hovedsakelig vertikale, noe som gir svært skånsom trening for muskler, ledd og skjelett.
  • Vibrasjonene aktiverer 25-50 muskelsammentrekninger per sekund - opptil fire ganger så mye som ved stabilt underlag.
  • Vibrasjonene skal øke sirkulasjonen og tilførselen av oksygen i blodet. Dette motvirker cellulitter og gir en penere hud.
  • Du kan lese mer på Powerplate.com.

Fire ganger så effektivt

Etter ca. ti minutter med kondisjonsøvelser er jeg våt av svette, og gleder meg til å roe ned med styrketrening. Vi får beskjed om å legge oss i planken, med albuer og underarmer på platen, og føttene plantet i gulvet. Planken kan jeg, så dette skal gå lett. Ikke minst med tanke på at vi nå bare skal gjøre hver øvelse i 45 sekunder av gangen.

Men en Power-planke er ikke en hvilken som helst planke, og mage- og lårmusklene dirrer av smerte allerede etter 20 sekunder. Hva i all verden er det som skjer?

Aktiverer muskler

Liv-Berit forklarer at de intense vibrasjonene sender energibølger gjennom kroppen, og aktiverer mellom 25 og 50 muskelsammentrekninger per sekund. Dermed tvinges musklene til å jobbe opptil fire ganger så mye som ved stabilt underlag!

Denne måten å trene på gir fordeler som økt muskelstyrke og fleksibilitet, redusering av smerte og stølhet, og styrking av beinbygning og raskere restitusjon. Ikke minst er det en skånsom måte å provosere frem svetten på, og dermed et perfekt alternativ om du er skadet i en periode.

Til et treningssenter nær deg!

Power Plate Nordic er i dialog med både Elixia og Sats, og regner med å kunne selge inn maskiner til begge kjedene i løpet av våren. I mellomtiden kan du trene Power Plate på følgende treningssentere:

Sportsbaren, Strømmen

tlf: 63 81 33 55, nett: Sportsbaren.no

Pilatespilotene, Oslo

tlf: 91 85 67 70, nett: Pilatespilotene.no

Kanalen fysioterapi og trening, Moss

tlf: 91 62 18 58, e-post: anders@powerplate.no

Kristiansand sportssenter, Kristiansand

tlf: 38 02 57 90, e-post: mohofse@online.no

Renessanse helse og velvære senter, Hokksund

tlf: 32 75 65 50, nett: Renessanse.as

Motvirker cellulitter

Vi er ferdige med 20 minutters styrke- og kondisjonstrening, men det føles som jeg har holdt på i en time. Jeg er rød i ansiktet og våt på ryggen, tydelige tegn på at jeg har jobbet hardt. Og endelig skal vi få belønning for strevet - de siste minuttene er nemlig satt av til massasje!

Liv-Berit ber meg plassere lårene på vibrasjonsplaten. Deretter presser hun en fitnessball mot beina mine. Vibrasjonsmassasjen kiler deilig, og jeg lukker øynene for å nyte det ordentlig. Det gjør heller ingenting at denne typen massasje er rene skjønnhetspleien. Vibrasjonene skal nemlig øke sirkulasjonen og tilførselen av oksygen til blodet, som igjen reduserer toksinene i kroppen. På den måten holdes cellulittene i sjakk. Det skal også stimulere produksjonen av kollagen, noe som gir en fin og jevn hud, og i flere land har skjønnhetssalongene hamstret maskiner for å tilby kundene sine det nyeste nye.

Utviklet for russiske kosmonauter

Power Plate-maskinen har kanskje feminine former, men en maskulin historie. Konseptet Advanced Vibration Technology ble nemlig utviklet for det sovjetiske romprogrammet allerede på 1960-tallet. Vibrasjonstrening skulle hindre at kosmonautene mistet muskelmasse i rommet som følge av vektløshet. Det er denne teknologien Power Plate har tilpasset og forbedret, slik at utstyret i dag passer for både nybegynnere og toppidrettsutøvere.

En voksende trend

I Frankrike har Power Plate-trenden tatt helt av, med over 400 rene Power Plate-sentere å skilte med. Som land nummer 106 i rekken til å tilby denne treningsformen, henger vi litt etter, men den som venter på noe godt ... Foreløpig er tilgangen til Power Plate-konseptet begrenset, men den norske importøren Power Plate Nordic, er i dialog med både Sats og Elixia, og forventer å selge inn maskiner til stadig flere sentere utover våren.

Jeg gleder meg til mitt lokale treningssenter tilbyr Power Plate. Kondis, styrke og skjønnhetspleie på 30 minutter er noe jeg fint kan venne meg til.

Les også:

Spar tusenvis på trening

Raske resultater med sirkeltrening

Løp trygt på glatta

Les mer på:

Klikk Trening

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!