Monika Tøraasen

Gode råd for rumpa

Hver dag ergrer 80 prosent av verdens kvinner seg over cellulitter.

Å komme inn på Curves er som å komme inn i en feminin oase med lilla hjerteputer, levende lys, orkideer og blide instruktører.

Kvinnelige sådanne, naturligvis.

Slipper press

Curves er et treningssenter der bare kvinner kan bli medlemmer.

- Det er ikke det at vi ikke liker mannfolk, ler daglig leder Sarah Hansson.

- Men noen synes det er greit å slippe menn når de trener. Dermed unngår de mannesvette og prestasjonspress fra menn, som er mye mer konkurranseinnstilte enn kvinner, sier Hansson til klikk.no.

Curves motto: Kraften til å forbløffe seg selv

GRÜNDER: Sarah Hansson er opprinnelig amerikansk, og ble introdusert for Curves av moren, som trener der. Nå har Sarah og en venninne startet Curves på Lysaker og i Sandvika. © Foto: Bjørn Inge Karlsen/HM Foto

Slipper å sminke seg

- Kvinnene ønsker ikke å sjekkes opp når de trener. De vil heller ikke sminke seg eller bekymre seg for hva de har på seg. Men først og fremst trives nok damene her fordi treningen vår er så effektiv, sier fitnesscoach Cathrine Felix.

Beate Adams Størkson (33) hadde aldri trent før hun begynte på Curves.

- Jeg har vært innom et treningssenter én gang tidligere, men det var for å ta sol, smiler Beate.

Tar kort tid

- Nå har jeg vært medlem i et halvt år og har funnet ut at dette er midt i blinken for meg, sier hun.

33-åringen har to barn og er forretningsutvikler i Software Innovation, noe som betyr mye overtid og lite fritid.

- Jeg måtte ha noe effektivt for å få det til. Om morgenen går jeg hjemmefra klokka sju, og når jeg er på jobb klokka åtte, har jeg allerede gjort unna dagens treningsøkt, sier Beate.

LEVENDE LYS: Curves gir jentene det de vil ha. Stearinlys, rene lokaler, pent interiør og effektiv trening. © Foto: Bjørn Inge Karlsen/HM Foto

Sirkeltrening

For henne er det ikke fraværet av menn, men effektiviteten som er den viktigste grunnen til at hun fortsetter på Curves.

Treningssenter-kjeden Curves sverger nemlig til sirkeltrening og at 30 minutter tre ganger i uka er nok.

Ingen vekter

Apparatene er hydrauliske. Det vil si at du ikke trenger å legge på "maskuline" vekter, men at desto hardere du tar i, desto tyngre blir motstanden.

På et og samme apparat trener du to eller flere muskler - samtidig.

For eksempel triceps og biceps i overarmen ved at du møter motstand både når du trekker armen sammen og når du strekker den ut.

30 minutters trening

Treningen foregår på tid. Etter 30 sekunder på samme apparat får du beskjed om å gå videre til neste øvelse.

- Bytt apparater nå! lyder det over høyttaleren.

Da går damene for eksempel over til en plate der man kan jogge lett eller gjøre tyngre kondisøvelser på stedet før de 30 sekunder senere forflytter seg til neste apparat.

En runde tar 12 minutter, og de fleste går runden to og en halv gang. 30 minutters trening. Ferdig.

Trening

GIR JERNET: Beate har ikke tidligere funnet en treningsform som passer henne, eller som er effektiv nok, derfor har hun droppet treningen. Nå har hun funnet noe som funker for henne. © Foto: Bjørn Inge Karlsen/HM Foto

Curves

  • Curves er verdens største treningssenter-franchise
  • Kjeden har 12.000 sentre i 62 land
  • I Norge finnes det et senter i Sandvika og et på Lysaker. De norske sentrene eies av Sarah Hansson og Audrey Hamer
  • Lysaker har 350 medlemmer, Sandvika har 500
  • Hvis du vil starte et Curves-senter selv, kan du ta kontakt med det internasjonale hovedkontoret til Curves.
  • Har du medlemsskap på et senter, kan du trene på alle sentrene i verden
  • Medlemskapet koster 369 kroner i måneden
  • Når du gjennomfører sirkeltreningen er det alltid en fitness coach som er med og pusher deg og de andre som trener. Dette koster ikke noe ekstra
  • Curves henger opp bilder av medlemmene som har vært på trening 100, 200 og 300 ganger som en ekstra motivasjon

Les også:

Raske resultater med sirkeltrening

Bli pen og trent på 30 minutter

Gratis treningsverktøy

Merkes på statistikken

Beate Størkson kan opplyse at klærne hennes er blitt for store etter at hun begynte på Curves, og at hun har fått muskler.

- Her måles fettprosent og vekt, og vi får statistikk hele tiden. Jeg ser forskjellen etter for eksempel 14 ganger på trening. Da jeg var fire uker i utlandet og ikke kunne trene, ga det skikkelig utslag på statistikken. Å se at det hjelper å trene, gjør godt for motivasjonen, sier hun.

Curves tar også jevnlige målinger rundt armer, bryst, midje, mage, hofter og lår for å se om treningen gir utslag.

Beate har også merket at kondisjonen er blitt bedre, for eksempel når hun går på ski.

Viktig styrketrening

Mange kvinner holder seg til kondisjonstrening fordi det er enkelt, men for mange uteblir effekten fordi de ikke kombinerer kondistreningen med styrketrening.

- Det er så viktig at kvinner, selv om de har det travelt, legger inn tid til styrketrening. Dessverre er det mange damer som ikke vet hvordan de skal gjøre det. Vi har utviklet en metode som gjør styrketreningen effektiv og enkel, sier Sarah Hansson.

PUSHER: Fitness coach Cathrine Felix sørger for at Beate og de andre damene holder dampen oppe mellom apparatene. © Foto: Bjørn Inge Karlsen/HM Foto

Journalist Nina Lødemel om Curves:

Selv om jeg bare forsøkte en runde, merket jeg at apparatene var veldig effektive. Litt teknikk skal til, men på Curves får man så mye oppfølging at man lærer fort.

Genialt å trene to muskler på samme apparat.

Jeg tror Curves passer midt i blinken for kvinner som vil slippe å ha menn rundt seg på trening, og kvinner som har en hektisk hverdag. Miljøet er særegent, og jeg merket meg at de som jobbet på senteret på Lysaker, kunne navnet på alle medlemmene sine.

Det aller største plusset er prisen: 369 kroner i måneden, og alle får god oppfølging fra personlig trener. Dette er mye dyrere de fleste andre steder!

Dessuten er det ganske sjarmerende med stearinlys og blomster i den lekre garderoben.

- Mange er forbauset over at kondisen øker med treningsprogrammet vårt, men vi får faktisk høy puls av intensiv styrketrening.

Bygger opp muskler

Hansson legger til at eldre som har mistet muskelmasse, men som klarer å bygge den opp igjen, får en lettere hverdag.

- Det er like viktig som at de som fortsatt er unge, holder muskelmassen vedlike, sier hun.

- For oss er det viktig å motivere. En fin måte å se endring på, er å måle fettprosent og vekt. De første månedene går man kanskje ikke ned i vekt fordi musklene bygges opp. Men hvis man trener jevnlig, ser man tydelige resultater av styrketrening, sier Hansson.

Les mer:

Klikk Helse

Klikk Trening

Klikk Kosthold

STATISTIKK: Beate synes det er flott at man følges opp og får statistikk over egen fremgang. Da ser hun også hvor fort formen daler når hun dropper treningen. © Foto: Bjørn Inge Karlsen/HM Foto

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!