Plantarfasciitt:

SYMPTOMER OG TEGN : Smerte ved belastning, lokalisert under foten baktil. Stivhet om morgenen. I lette tilfellerer er det bare smerter ved oppstart av trening og en tid etter, samt ved de første skrittene hver morgen.I mer uttalte tilfelle er det smerter ved hvert eneste steg.

DIAGNOSE : Sykehistorien med gradvis utvikling av symptomene er typisk. Ved palpasjon angir pasienten smerter svarende til fasciiens feste fortil på helbenet.

BEHANDLING : Gang-/løpstest med videoanalyse for å finne fotfeilsillinger. Vi tilpasser innleggssåler/løpsinnlegg med utsparing for det smertefulle området. Tøyninger av plantar fasciien og leggmuskulaturen er også gunstig. I enkelte tilfeller benytter vi også en nattortose som har gitt gode resultater.

Kilde: Ortopediteknikk.no

Ragnar Bråten har drevet med ski, sykling, roing og løping i flere år.

Les også:

Bli sterk med strikk!

Går på tredje året

Nå er han derimot skadet og sliter med å finne sko som fungerer.

- Plagene mine ligger i hælen og i leggen. Jeg har funnet ut at jeg har plantarfasciitt, og at skaden mest sannsynlig kommer fra ensidig trening i mange år, sier Bråten til Klikk.no.

- Hvor mye har du brukt på spesialsko de siste årene?

- Nei, det er en hel del. Jeg har et bra utvalg hjemme i kjelleren, som ikke er så veldig mye brukt, sier han.

Les også:

Feil trening gir hodepine!

Designer selv

For å se om mi adidas-konseptet kan være noe for Ragnar må han opp til Torshov Sport for å måle føtter, velge såler og, for moro skyld, velge det ytre designet på skoen.

- Løpeskoene til mi adidas tar utgangspunkt i Adidas Supernova. Løpeskoene har i hovedsak to forskjellige oppbygninger, control eller cushion, sier butikksjef hos Torshov Sport, Niklas Brajic.

Les mer om plantarfasciitt her: Ortopediteknikk.no

Les mer om konseptet mi adidas hos Torshov Sport.

Les også:

Her er de beste skalljakkene!

Styrke vs. utholdenhet: Hva skal du velge?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!