Ute eller innetrening

- I Norge er vi heldige og har fantastisk natur for fjellturer, skiturer, løping og sykling. Men vi har også enkle og tilgjengelige treningssentre, hvor du kan få gjort øvelsene dine og dra igjen. Mange treningssentre har også gruppetimer, som kan være en veldig fin start for å finne ut hva du liker. Her har du alt fra zumba, yoga og pilates, til tøffere timer innen både koreografi, styrke og kondisjon.

Kilde: Osteopat og personlig trener Tommy André Lande

- Du må tørre å prøve ulike ting for å finne ut hva du liker. Og når du finner noe du synes er gøy og trives med, er sannsynligheten større for at aktiviteten opprettholdes over tid. Da vil også resultatene komme. Aktiviteten må gi deg noe for at du skal holde på over tid, sier personlig trener og årets treningsblogger, Maren Erdvik.

Erdvik mener at du skal ha det bra, at du skal trives, og at du må finne en aktivitet som gir deg et “boost” og en mestringsfølelse.

- Det er nemlig da endorfinene kommer, og endorfinene er noe av det aller beste med treningen, sier hun.

Hvilken treningsform passer for deg? Prøv vår kalkulator!

Dra hverdagen inn i treningen

- Tenk litt på hvordan du er som person og hva du liker i hverdagen. Sykler du til jobb eller skole og trives godt med det er kanskje spinning noe du kunne trives med som treningsform, råder Erdvik.

- Elsker du å danse når du er ute, kanskje du da skal ta med deg dette over i treningen din, og prøve ut noen dansetimer på treningsenteret? Har du en hektisk hverdag og tilbringer mye tid inne, kan du finne treningsglede ute i frisk luft. Enten på ski eller med joggesko på beina.

- Kast deg ut i nye ting og finn den treningen som gir deg noe! Det tror jeg er nøkkelen til å finne en treningsform du trives med.

Lystbetont trening

- Trening er veldig individuelt, og heldigvis trener ikke alle det samme. Det hadde blitt en kjedelig treningsverden. Noen liker zumba. Noen liker crossfit, yoga, fotball, vektløfting, og noen liker ski. Det er dette som er så positivt med fysisk aktivitet og trening, at du har så mange ulike måter å gjøre det på, sier osteopat og daglig leder på Optimal klinikk, og personlig trener på Optimal trening, Tommy André Lande.

Han mener at det ikke finnes en fasit til hva som er den beste treningen.

- Den treningen som gir deg best effekt på alle plan, er den treningen du oppfatter som lystbetont.

- Varier treningen

Hvilken treningsform som passer for deg er som sagt veldig individuelt. Men dette må stå i forhold til hvilke målsetninger du har satt deg, mener Lande.

- Er målet bedre kondisjon, så er kanskje ski, sykkel og løp bedre enn styrketrening. Er det å bli generelt sterkere målet, så vil jeg anbefale styrketrening. Men er det slik at du bare ønsker bare å komme i generelt bedre form, så kan det være lurt å variere treningen.

- Hvis du kun velger aktivitet ut fra målsetning så kan det fort bli feil. For eksempel dersom målet er vektreduksjon, og du løper som en gal på tredemølla dag ut og dag inn selv om du hater det, kun fordi du tror at dette er måten å gå ned i vekt på. Det funker ikke, sier Erdvik.

RIKTIG TRENING FOR DEG: Maren Erdvik vant prisen for Årets Treningsblogg 2014. Hun liker alt fra hard styrketrening til klatring. FOTO: Mats Grimseth

De 13 mest kjente nybegynnerfeilene

- Skal endre på alt samtidig.

- Starter med for mange økter i uka.

- Setter kvantitet foran kvalitet.

- Satser på for avansert trening.

- Starter med alt for mange øvelser som tar for lang tid.

- Treningen inneholder for lite variasjon.

- For tung belastning.

- For dårlig teknikk.

- Er utålmodig og tror at alt skal skje over natta og gir opp for tidlig.

- Trener kun forsiden og det man ser i speilet.

- Trener "ferdiglagde" treningsprogrammer som ligger på nettet og som kanskje fungerte for Arnold Schwarzenegger for 15 år siden.

- Ikke start på samme belastning som kompisen eller venninna di som kanskje har trent 1 år lengre enn deg.

(Kilde: Tommy Andrè Lande)

Sett deg et mål

- Er du usikker på hva du skal velge, så ville jeg først satt meg et mål, og deretter prøvd ulike aktiviteter, før du til slutt finner noe som passer, sier Lande.

Ifølge Lande har terskelen for å melde seg inn på treningssenter heldigvis blitt mindre, fordi man som regel ser at det alltid er noe som passer for enhver.

- Noen løper på tredemølla, noen er på timer, mens andre trener styrke på egenhånd. Derfor vil jeg anbefale folk å ta kontakt med det nærmeste treningssenteret de har, og få testet tilbudet. Der får du ofte god hjelp i starten.

- Selv om du holder på med en kondisjonsaktivitet, så vil jeg alltid anbefale styrketrening, da det vil ha veldig god effekt som et supplement, og kan gjøre deg enda bedre og mer effektiv i den idretten du bedriver.

- Prøv noe nytt!

Treningsbloggerens beste tips er altså å tørre å prøve noe nytt. Hvem vet, kanskje du oppdager at du har skjulte talenter i en aktivitet du aldri har prøvd før?

- Jeg ble utfordret til å prøve klatring for første gang for et par uker siden, og det ga meg en helt ubeskrivelig følelse av mestring og jeg klatret i flere timer. Jeg tenkte ikke på klatringen som trening, fordi det var så gøy! Treningseffekten ble kun en bonus, forteller hun.

- Begynn nå

- Husk på at det alltid finnes en start på noe. Men når du har kommet godt i gang og fått en rytme på treningen, så kan det gi gode resultater og helsegevinster, sier Lande.

- De fleste vet at trening er bra for kroppen, det gjelder bare å finne noe du liker og kan holde i gang over en lengre periode. Start i dag, og om ett år vil du definitivt ikke angre. Starter du om ett år, så kan det fort være at du angrer på at du ikke startet i dag, sier han.

Hvilken treningsform passer for deg? Prøv vår kalkulator!

NOE FOR ENHVER: Er du en yoga-person eller en svømmer? Treningskalkulatoren kan gi deg svaret. FOTO: Jenny Mina Rødahl

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!