At det er viktig å trene, er ingen hemmelighet.

Helsedirektoratet anbefaler voksne og eldre å utøve fysisk aktivitet omtrent 30 minutter av moderat til høy intensitet daglig.

Men hvilken treningsform passer for deg?

Tør å prøve ulike ting

- Du må tørre å prøve ulike ting for å finne ut hva du liker. Og når du finner noe du synes er gøy og trives med, er sannsynligheten større for at aktiviteten opprettholdes over tid. Da vil også resultatene komme. Aktiviteten må gi deg noe for at du skal holde på over tid, sier personlig trener og årets treningsblogger, Maren Erdvik til Klikk Helse.

Erdvik mener at du skal ha det bra, at du skal trives, og at du må finne en aktivitet som gir deg et “boost” og en mestringsfølelse.

Med vår kalkulator kan du få en pekepinn på hva slags trening som kan passe for akkurat deg.

- Tenk litt på hvordan du er som person og hva du liker i hverdagen. Sykler du til jobb eller skole og trives godt med det, er kanskje spinning noe du kunne trives med som treningsform, råder Erdvik.

Kalkulatoren vår er basert på en quiz laget i samarbeid med Norsk Ukeblad og personlig trener Helene Vabø Thorsen. 

- Det er viktig for motivasjonen at man finner en treningsform man liker. For da blir det noe av. Og den beste treningen er den som skjer, sier Thorsen.

 

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Idealvekt kalkulator

Regn ut din idealvekt

Idealvekt-kalkulatoren regner ut din ideelle kroppsvekt, basert på BMI-formelen.