ERNÆRINGSFYSIOLOG: Iren Vagstad Ellingsen.=

Testeren: Iren Vagstad Ellingsen

Iren Vagstad Ellingsen har bachelor i ernæring fra Atlantis Medisinske Høgskole 2010, og jobber som ernæringsveileder ved Heiaklinikken i Lier.

Foruten ernæringstester for Klikk.no, driver hun individuell veiledning og jobber med for kost- og livsstilsendring bl.a. for for skoler, barnehager og kantinebedrifter.

Stem her

Dette ikke er en smakstest, men en vurdering av næringsinnhold. Vi vil likevel vite hvilken leverpostei du synes smaker best.

Vi har testet 14 ovnsbakte leverposteier, et næringsrikt og populært pålegg. Vi hjelper deg å ta deg sunneste valget når du skal velge i butikken.

Siden det finnes så mange ulike leverposteier på markedet, har vi i denne testen valgt å fokusere på de rene leverposteiene som er ovnsbakte, ikke variantene med forskjellige tilsetninger som har kommet på markedet i det siste. Produktene finnes hos Kiwi, Rema 1000, Rimi, Meny eller Ica.

Næringsinnhold

Vi presiserer at dette ikke er en smakstest, men en test av næringsinnhold. Vi har tidligere smaktstestet flere av de samme produktene, men du står selvsagt fritt til å smake deg frem til din favoritt.

Næringstesten går ikke ut på å sammenligne produktene en og en mot en gullstandard, men måle samtlige mot hverandre innbyrdes etter kriterier som fettinnhold, proteininnhold, jerninnhold og kalorier. I testen har vi gitt flest poeng til produktene med høyest andel lever, mest protein, mest jern, minst karbohydrat, minst fett totalt og lavest saltinnhold.

Testresultater

De fleste leverposteiene i testen er ganske like, næringsmessig.

Det er to leverposteier som skiller seg ut positivt, og ikke overraskende så er det de magre leverposteiene fra Gilde og Vita.

Gilde Go' og mager ovnsbakt leverpostei får terningkast seks, for en bra balanse av protein, karbohydrat og fett.

Vita Hjertego' Mager leverpostei får testens eneste femmer, for bra kvalitet på fettsyrene.

Grilstad Grov ovnsbakt magerpostei er aller sunnest blant de mange firerne i testen, og kanskje er det verdt å merke seg at denne også fikk terningkast fem i Klikk.no sin smakstest av ovnsbakt leverpostei?

Den eneste som får terningkast to i denne testen er Grilstad Grov ovnsbakt leverpostei, med klart mest fett og minst protein av alle i testen. Med så mye fett er det kanskje ikke så rart at den kom best ut i smakstesten?

Ikke ett fett

Mengde og type fett er noe av det som skiller leverposteiene fra hverandre.

10 av testens produkter er iblandet fett, spekk og svor fra svin, mens de resterende 4 er tilsatt solsikke-, raps- eller olivenolje som da gjør at de inneholder mer av det sunne, umettede fettet enn det mettede fettet fra svin.

Mange av produsentene har ikke oppgitt hvor mye mettet fett de inneholder, derfor valgte vi å gi minuspoeng til leverposteiene med tilsatt mettet fett fra svin og plusspoeng til leverposteiene med tilsatt umettet fett fra oljer.

En del av leverposteiene er tilsatt kjøtt eller soyaprotein. Det vil forsterke mengden protein i produktet, spesielt dersom andelen lever er lav.

Det er verdt å merke seg at noen av leverposteiene inneholder verken melk eller gluten.

God kilde til jern

Leverpostei er et kjent og kjært pålegg i mange hjem. Noe av det viktigste med dette pålegget er at det er en veldig god kilde til jern.

Jern trenger alle, med unntak av de med hemokromatose som lett får for mye jern i blodet.

Noen er mer utsatt enn andre for å få lave jernverdier eller en direkte mangel på dette sporstoffet.

Eksempel på de mest utsatte gruppene er barn, jenter og kvinner i menstruerende alder, de som spiser lite jernholdig mat og de som trener hardt.

Derfor er jern så viktig

Nok jern er viktig for blodets evne til å transportere oksygen rundt til kroppens celler. Leverpostei er også en god kilde til blant annet vitamin A, B12 og folat.

Jo mer lever, jo mer jern. I alle variantene vi testet er det brukt svinelever. Svinelever inneholder dobbelt så mye jern som lever fra for eksempel storfe og kylling.

Jernet i leverpostei er av den typen jern, hemjern, som kroppen lettest tar opp.

Har du jernmangel er det smart å styre unna mat og drikke som hemmer jernopptaket i samme måltid, slik som kaffe, te, melk og kakao.

Les også:

Hvilke rundstykker er sunnest?

Én kyllingmiddag får terningkast 6

Soleklar vinner blant sjokoladepåleggene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!