ERNÆRINGSFYSIOLOG: Iren Vagstad Ellingsen.=

Testeren: Iren Vagstad Ellingsen

Iren Vagstad Ellingsen har bachelor i ernæring fra Atlantis Medisinske Høgskole 2010, og jobber som ernæringsveileder ved Heiaklinikken i Lier.

Foruten ernæringstester for Klikk.no, driver hun individuell veiledning og jobber med for kost- og livsstilsendring bl.a. for for skoler, barnehager og kantinebedrifter.

Hvitt kjøtt er et smart påleggsvalg. Det er imidlertid forskjell på hvor sunne de ulike kylling- og kalkunpåleggene er.

Spiser du mye kjøttpålegg, er det en god idé å bytte ut noe av salamien og roastbiffen med hvitt kjøtt, som kylling og kalkun.

Hvitt kjøtt er magert, blant annet fordi fettet på kylling og kalkun sitter ytterst på fuglekroppen og i skinnet, slik at selve kjøttet blir magert.

På rødt kjøtt kan fettet ofte ligge som et marmorert mønster inne i selve kjøttet, slik at fettinnholdet i kjøttstykkene blir høyere.

Dessuten har hvitt kjøtt en annen fettsammensetning enn rødt kjøtt, med mer av det umettede fettet som er bra for hjerte- og karhelsen.

Et minus med hvitt kjøtt er imidlertid at det ikke er noen god kilde til jern, som du må få fra rødt kjøtt.

Hvitt kjøtt er altså sunt pålegg, men hvilke kyllingpålegg og kalkunpålegg bør du velge i butikkhyllen? Vi har valgt å se på de naturelle og "reneste" variantene av disse påleggene. De består av rent kjøtt og veldig lite fett.

Ingen får terningkast 4

Testvinneren er Kalkunbryst fra Jacobs/Unil. Den har 93 prosent kjøtt og er ikke tilsatt sukker.

Testens nest høyeste innhold av kjøtt har Grilstad Italiensk kyllingfilet - 86 prosent.

Det er ingen kyllingpålegg som får terningkast fire i denne testen. Produktene fra Prior får terningkast to eller tre, de har jevnt over høyere innhold av fett og sukker enn de øvrige produktene.

Terningkast fem gis til:

Coop/Fatland Kyllingbryst Naturell

Solvinge/Rema 1000 Kyllingfilet Naturell

Coop/Fatland Kalkunbryst Naturell

Solvinge/Rema 1000 Kalkunfilet Naturell

Ganske like

Det er ikke så stor forskjell på kalkun og kyllingkjøtt. Kalkun har litt mer protein enn kylling, ifølge Matvaretabellen.

Karbohydratene som finnes i påleggene, kommer fra tilsatt sukker, selv om det heldigvis ikke dreier seg om store mengder. Når pålegget består av for eksempel 85 prosent kjøtt, er resten vann, salt og diverse tilsetningsstoffer som stabiliserer og konserverer produktet.

Når du kjøper pålegg: Finn ut hvilke produkter som gir deg mest rent kjøtt og proteiner og minst salt og sukker.

Salt og smaksforsterkere

Jeg valgte å vurdere saltinnholdet ut fra mengden natrium, for å få et mest mulig korrekt bilde.

Noen av produsentene oppga en saltprosent som ikke helt stemte overens med oppgitt mengde natrium. Natrium ganges med 2,5 for å finne mengden salt, som totalt sett da varierte fra 1,25 til 2,75 pr. 100 gram.

Du skal opp i 100 gram av slikt pålegg én dag for å få i deg over halvparten av dagens anbefalte saltinntak på fem gram. Påleggsproduktene inneholdt fra fem til syv tilsetningsstoffer, noen av disse var antioksidanter.

Det er bra at det ikke blir for mange, men noen må som regel til for at vi skal ha et produkt som oppfyller våre krav til utseende, holdbarhet og matsikkerhet.

Kun ett av produktene var tilsatt smaksforsterkeren E621, natriumglutamat (MSG), mens to inneholdt gjærekstrakt som også fungerer som en smaksforsterker. Mange produsenter av mat har de siste årene sluttet å bruke smaksforsterkere for å etterkomme ønsker fra forbrukerne. Natriumglutamat kan hos noen gi allergi og overfølsomhetsreaksjoner.

I salat og omelett

Pålegg av kylling- og kalkunfilet må ikke bare brukes på brødskiva eller knekkebrødet, men er også enkelt å putte i en salat, en omelett eller en wrap. Du kan også spise pålegget som sunn snacks sammen med litt ost eller avokado.

Fra de forskjellige produsentene kan du også få kjøpt tilsvarende rene kylling- og kalkunpålegg, men tilsatt diverse smak som krydder, urter eller røyk. Næringsinnholdet er så å si identisk.

I testen har jeg gitt flest poeng for lavest energiinnhold, mest protein, minst sukkerarter, minst mettet fett, lavest saltinnhold og høyest andel kjøtt. Produktene var å få kjøpt i ulike matvarebutikker da testen ble gjort i januar i år. Dette er en næringstest, smaken må du teste selv.

Les også:

Bare én leverpostei får terningkast 6

Hvilke rundstykker er sunnest?

Én kyllingmiddag får terningkast 6

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!