ERNÆRINGSFYSIOLOG: Iren Vagstad Ellingsen.=

Testeren: Iren Vagstad Ellingsen

Iren Vagstad Ellingsen har bachelor i ernæring fra Atlantis Medisinske Høgskole 2010, og jobber som ernæringsveileder ved Heiaklinikken i Lier.

Foruten ernæringstester for Klikk.no, driver hun individuell veiledning og jobber med for kost- og livsstilsendring bl.a. for for skoler, barnehager og kantinebedrifter.

Slik tester vi næringsinnhold

I en sunnhetstest måles ikke produktene mot en gullstandard, men mot hverandre innbyrdes.

I testen har vi rangert rettenes næringsinnhold etter ulike kriterier. Vi har gitt flest poeng for lavest energiinnhold, mest protein, minst karbohydrat, minst mettet fett, mest kostfiber, lavest saltinnhold og høyest andel kylling. Poengene er summert og konvertert til terningkast.

Vi presiserer at dette er en næringstest, og ikke en smakstest.

Vi har tatt for oss 14 ferdigretter med kylling. Hva er gode valg når du ikke rekker å lage middagen selv, og hvor mye kylling inneholder retten egentlig? I flere skjuler det seg altfor mye salt!

Utvalget av ferdigretter har økt de siste årene. Mange har det travelt og tenker at det er enkelt med retter som kan varmes i mikro, ovn eller vannbad. Det aller beste er selvsagt å lage maten selv fra grunnen av, men for en del, kanskje spesielt for dem som bor alene, kan det å lage middag hver dag være en utfordring.

Prismessig er en ferdigrett heller ikke all verdens for de fleste, sett i forhold til hva man lett og ukritisk kan bruke på for eksempel usunn snacks.

Testresultater

Fjordland kyllingbryst i sjysaus er en soleklar vinner og får den eneste sekseren.

Fjordland Karrikylling med jasminsaus er den eneste retten som får terningkast fem.

Toro Thai kylling har lavest kaloriinnhold, 406 kcal.

Greit alternativ i forbifarten

Ferdigretter kan være en grei middag hvis alternativet er å ikke spise middag i det hele tatt. En varm middag sørger for variasjon i måltidene gjennom dagen, og inneholder mest sannsynlig mer næringsstoffer som kroppen trenger enn andre lettvinte valg som ferdigpizza og pølser. Alle rettene inneholder grønnsaker, men i veldig varierende mengder, alt fra noen få prosent opp til 30%.

Noen produsenter anbefaler å servere salat ved siden av. Det er en god idé, men det er kanskje et fåtall som tar den oppfordringen? I noen retter utgjør ris omtrent halvparten av måltidet.

Det gir således stort utslag på mengden karbohydrat i måltidet. Valg av råvarer vil nok i stor grad påvirke pris, og det er rimeligere for produsenten å bruke mye ris enn det er å øke mengden kylling og grønnsaker.

Fete sauser

Det totale energiinnholdet i rettene vi testet varierte mye.

Fersk & Ferdig Indisk tikka masala har nesten dobbelt så mange kalorier (795 kcal) som Toro Thai kylling (406 kcal).

Det mest utslagsgivende på energimengden/antall kalorier i ferdigretten er type saus. Mengden saus, og om den er basert på sjy, tomater, kokosmelk, fløte eller rømme bestemmer hvor mye fett og derav kalorier retten totalt inneholder. I denne testen får man uttelling for lavt innhold av mettet fett, som vi blir anbefalt å redusere.

Mye salt

De fleste ferdigrettene i testen inneholder mye salt, noen nærmere hele det anbefalte dagsinntaket! Det er en betydelig ulempe, spesielt om man spiser ferdigmat ofte. Har du høyt blodtrykk, prøv å unngå de verste saltbombene. Noen produsenter erstatter noe av saltet med andre krydder og urter, det er smart og mye bedre for kroppen.

Les også:

Dette inneholder ditt favorittpålegg

Sjekk hva du bør smøre på brødskiva

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!