=

Gunn Helene Arsky

  • Ernæringsfysiolog cand.scient.
  • Tidligere vektrådgiver i flere nettvektklubber.
  • Foredragsholder og forfatter av flere bøker om helse og ernæring.
  • Sitter i fondsstyret for Norsk Selskap for Ernæring.
  • Har undervist ved Universitetet i Oslo, Idrettshøyskolen og Atlantis Medisinske Høyskole.

En brødskive med sjokoladepålegg fungerer fint som litt velvære i hverdagen. Vi har funnet ut hva som er det beste valget når du først skal skeie ut!

Sjokoladepålegg er ikke et sunt alternativ til leverpostei eller gulost. Heller ikke til syltetøy, faktisk, fordi de fleste sjokoladepåleggene inneholder masse fett i tillegg til sukker.

Sjokoladepåleggene er i all hovedsak laget av ulike sukkerslag og vegetabilsk fett.

Bak betegnelsen «vegetabilsk fett», skjuler det seg ofte en dårlig olje, for eksempel palmeolje, som vi gjerne vil styre unna. Vi vil også unngå «delvis herdet vegetarisk fett» fordi det kan inneholde det usunne transfettet.

Kakao gir litt fiber på grunn av at det naturlig forekommer i kakaobønnen. Så jo mer kakao, desto mer fiber. Uansett bør søte pålegg av de typene vi har testet her, ikke høre til hverdagskosten.

Kos deg heller litt ekstra i helgen, eller kanskje når du har ferie. Vi rangerer sjokoladepåleggene for deg ut fra det rent ernæringsmessige: Mye kalorier, fett, sukker og karbohydrater trekker ned.

Mye protein trekker opp. Smaken er det ikke tatt hensyn til - den vurderingen får du stå for selv!

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

Les også:

Så lenge må du trene for å forbrenne favorittsjokoladen

Vi har testet kakemikser - blåbærmuffins er sunnest

Test av sjokolademelk som restitusjonsdrikk

Se hvilken frokostblanding som får terningkast seks

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!