Oslo 20080206 Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky fra Dinkost. Sak om mat som energi.=

SUNN MAT: Gunn Helene Arsky er utdannet ernæringsfysiolog cand.scient. fra Universitetet i Oslo. Arsky har utgitt flere bøker om helse og ernæring. © FOTO: Svein Brimi

Eksperten: Gunn Helene Arsky

  • Utdannet ernæringsfysiolog cand.scient. fra Universitetet i Oslo. Tidligere vektrådgiver i flere nettvektklubber.
  • Ettertraktet foredragsholder, forfatter av flere bøker om helse og ernæring og ernæringsekspert i bladet Bedre Helse.
  • Tidligere tillitsvalgt i Norges diabetesforbund og leder for Norsk Selskap for Ernæring - sitter nå selskapets fondsstyre.
  • Har undervist ved Universitetet i Oslo, Idrettshøyskolen og Atlantis Medisinske Høyskole.
  • Opptatt av vektreduksjon, matvareallergi og -intoleranse, kosttilskudd og urter, fremmede kulturers mat - og spesielt diabetes og insulinresistens.

Er du fysen på noe godt, samtidig som du vet det egentlig er på tide med en brødskive? Da er det lett å velge et søtt pålegg.

I denne testen har vi sett på næringsinnholdet i alle de søte påleggene vi fikk tak i på en og samme dag. Det er stor variasjon på kvaliteten, så velg med omhu!

Best i test

Vi fant en klar vinner som skilte seg ut på flere områder, og det var Nugatti Max med mindre sukker. Det er jo godt å vite for dem som handler til seg selv så vel som til sine barn.

Neste pålegg som gjør det bra i testen, er klassikeren HaPå. Lite fett, lite kalorier og bra med protein.

Også Nutella og Sjokade med 25 prosent mindre sukker gjør det relativt bra, sammenlignet med de øvrige søtpåleggene i denne testen.

Alternativ til hva?

Søte pålegg som sjokoladepålegg, nøttepålegg og andre smørepålegg du finner i samme hylle i butikken, er jo ment å ha på brødskiven.

Dersom søtpålegget skyver ut leverpostei og gulost, gjør du et næringsmessig dårlig bytte.

Det samme gjør du faktisk ofte også dersom det er syltetøy du bytter med søtpålegg, fordi de fleste søtpåleggene inneholder masse sukker, men også masse fett, og gjerne av det mettede slaget som ikke er bra for oss.

Men om det er honning eller sirup du bytter med søtpålegg, ja, da blir kanskje byttet et godt et. Uansett bør søte pålegg av de typene vi har testet her, ikke høre til hverdagskosten. Kos deg heller litt ekstra i helgen, eller kanskje når du har ferie.

Sjekk ingrediensene

Søtpåleggene er i all hovedsak laget av ulike sukkerslag og vegetabilsk fett. Mens noen bare oppgir "vegetabilsk fett", forteller andre deg at det er palmeolje, og atter andre at det riktignok er herdet fett, men uten transfett.

De ulike søtpåleggene henter sukker fra vanlig sukker, fra invertsukker (vanlig sukker som er spaltet slik at det smaker søtere), honning, melkesukker og fruktose-glukosesirup, for å nevne noen.

De påleggene som inneholder kakao, får tilført noe fiber på grunn av at det naturlig forekommer i kakaobønnen. Så jo mer kakao, desto mer fiber.

De påleggene som inneholder hasselnøtter, får både fiber og ikke minst fett og protein fra nøttene. Men sjekk innholdet - det varierer fra 1 til 14 % i produktene i testen.

Ut fra oversikten kan du finne ut hvilket søtpålegg som inneholder minst og mest energi, karbohydrat, sukker, fett og protein.

Nesten alle er tilsatt tilsetningsstoffer, men noen inneholder flere enn andre. Velg produkter med få slike stoffer dersom du ønsker et renere pålegg.

Vi har også oppgitt de tre første ingrediensene i påleggene. Dette er de ingrediensene det er mest av.

Hva betyr terningkastene?

Søtpåleggene har fått terningkast mellom 1 og 6, der 6 er et svært godt valg blant disse søtpåleggene, mens 1 er et svært dårlig valg blant disse søtpåleggene.

Når det er sagt, er det ingen av søtpåleggene som er sunne - det er bare å ta en titt på hva første ingrediens er.

Hvert av de 20 produktene er gitt poeng mellom 1 og 20 for innhold av kalorier (1 for mest, 20 for minst), protein (1 for minst, 20 for mest), karbohydrater (1 for mest, 20 for minst), sukker (1 for mest, 20 for minst) og fett (1 for mest, 20 for minst) per 100 g.

Summen for ett produkt kan da maksimalt bli 100 poeng. Produktene i testen varierte mellom 27 og 73 poeng, og dette er gjort om til terningkast.

Smaken er ikke vurdert - dette er en ren ernæringsvurdering ut fra det som oppgis på emballasjen. Produktene er kjøpt inn lørdag 23.4.2011 ved besøk på ICA Huseby, Coop Mega, Rema 1000 og Meny på Bekkestua. Alle søtpålegg vi så, ble kjøpt inn. Vi har ikke tatt med andre naturlig søte pålegg, som syltetøy, brunost og honning.

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

LES OGSÅ:

Test av 50 typer søt kjeks

Vi har testet 45 safttyper

Stor test av salamipølser

Denne frokostblandingen er sunnest

Les hele saken

Noen av produktene vi i Klikk.no tester kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no

Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!