Gunn Helene Arsky

ERNÆRINGSEKSPERT: Gunn Helene Arsky har teste sauser på glass.

Eksperten: Gunn Helene Arsky

  • Utdannet ernæringsfysiolog cand.scient. fra Universitetet i Oslo. Tidligere vektrådgiver i flere nettvektklubber.
  • Ettertraktet foredragsholder, forfatter av flere bøker om helse og ernæring og ernæringsekspert i bladet Bedre Helse.
  • Tidligere tillitsvalgt i Norges diabetesforbund og leder for Norsk Selskap for Ernæring - sitter nå selskapets fondsstyre.
  • Har undervist ved Universitetet i Oslo, Idrettshøyskolen og Atlantis Medisinske Høyskole.
  • Opptatt av vektreduksjon, matvareallergi og -intoleranse, kosttilskudd og urter, fremmede kulturers mat - og spesielt diabetes og insulinresistens.

Frokostblandinger er et enkelt og kjapt måltid, men hvor sunne er de forskjellige typene egentlig?

Frokostblanding med melk på er ernæringsmessig sett en knallkombinasjon. Du får blant annet i deg karbohydrater, som er cellenes foretrukne energikilde.

Du funker rett og slett godt med tilstrekkelig med karbohydrater innabords, men det er ikke ett fett hva slags karbohydrater du får i deg.

Les også: Dette kjøttet er sunnest på grillen

Kostfiber

Du har det aller best hvis stivelsen i kornet følges av mye kostfiber - det sikrer et stabilt blodsukker, jevn energitilførsel og et godt utgangspunkt for en bra dag. Melk på frokostblandingen sikrer et flott proteininnhold i måltidet.

I tillegg inneholder melken stoffer som gjør at proteinet i kornvarene også tas bedre opp. Velger du mager melk, får du i deg ekstra mye kalsium, og du begrenser inntaket av mettet fett.

Surmelk og lettyoghurt er også gode alternativer på frokostblandingen.

Les også: De sunneste kjøpebrødene

Sukker

Hvis du får for mye sukker i frokosten får du et svingende blodsukker, og kjenner søtsuget lenge før lunsj slik at du «bare må ha» en sjokolade.

I denne testen har vi lagt ekstra stor vekt på innholdet av kostfiber og protein. Det trekker kraftig ned dersom frokostblandingen er tilsatt mye fett, spesielt om fettet er av den usunne, mettede typen.

Se etter ingredienser som kokosolje, palmeolje eller uspesifisert vegetabilsk olje, som ofte betyr usunt fett.

Les også: Stor test av ost

Innholdet av tilsatt sukker trekker også ned terningkastet.

Alle frokostblandingene vi har valgt ut, er tilsatt frukt, bær eller annen smak, siden de fleste av oss liker en frokost med smak på.

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

Les også:

Denne pizzaen er sunnest

Stor test av lettbrus

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Test av grillpølser

Test av 29 grillpølser

Trodde du kyllingpølser var sunt? Se hvilke grillpølser som er sunnest til grillfesten.