Soyabønnen – en helsebombe

  • Soyabønnen kommer opprinnelig fra sørøst Asia og er den mest dyrkede belgfrukten i verden.
  • I sin reneste form er soyabønnen fremstilt som tofu (soyabønnemasse og vann) eller fermentert som tempeh og natto
  • Soyabønner er like proteinrike som kjøtt - og er dessuten rike på fiber, mineraler, omega 3 fettsyrer og er en god kilde til vitamin K.
  • Soyaproteiner senker blodets dårlige LDL-kolesterolverdier og fremmer produksjonen av det gunstige HDL- kolesterolet
  • Et kosthold basert på produkter utvunnet av soyabønnen ser ut til å forebygge blodpropper.
  • De østrogenlignende isoflavonene i soyabønner ser ut til å ha gunstig effekt på kvinner både før, under og etter overgangsalderen. Forskning viser at de styrker benmassen og virker forebyggende på hjerte- og karsykdommer og letter overgangsplager.
  • Soyaproteinet er gunstig for mennesker med diabetes 2 fordi det virker stabiliserende på blodsukkeret og forebygger dannelsen av dårlig kolesterol.
  • Soyabønnen ser ut til å kunne reduserer risikoen for tarmkreft og hindre den i å utvikle seg.
  • Forskning tyder på at bønnen kan ha gunstig effekt på utviklingen av både underlivskreft hos kvinner og prostatakreft hos menn.

Kilde: www.whfoods.org

Vi lot ernæringsfysiologen ta en titt på næringsinnholdet.

Pølse, farse, kjøttboller, hamburgere, schnitzel, krem, smøreost; du trenger ikke være vegetarianer for å foretrekke mat laget av proteinrike soyabønner.

- Det er mange grunner til å spise soyaprodukter, sier ernæringsfysiolog Lise von Krogh.

Les også: Kraftfull soya

Allergikere og vegetarianere

- Noen får kanskje mer betennelsesreaksjoner i kroppen av kjøtt, andre er allergiske eller intolerante mot melkeprodukter. Noen liker ikke måten dyr blir behandlet på i matindustrien, mens flere ønsker å spise miljøriktig. Det kan også hende at man ganske enkelt liker smaken og konsistensen på soyavariantene - og ønske å variere kostholdet, være en såkalt "fleksitarianer" som vil ha det beste fra alle verdener, sier von Krogh, som synes at det fine ved soya er at det er en fullverdig proteinkilde og derfor erstatter animalske proteinkilder.

Les også: Mat som gir sunt hår

Lettfordøyelig

I tørket tilstand kan soyabønnen forveksles med en liten, gul ert. Men den er mange ganger så innholdsrik. Bearbeidet til tofu er den fortsatt like sunn. Men soyabønnen kan også behandles til det ugjenkjennelige.

- Tofu er et lettfordøyelig og rent soyaprodukt - bestående av bønnemasse og vann. Natto og Tempeh er fermentert soya og noe av den lettest fordøyelige og mest helsebringende soyaen som finnes. Den er blant annet rik på K2-vitaminet som styrker benbygningen og senker kolesterolet, sier Hanne Irene Nyborg assisterende butikksjef ved Helios Colosseum i Oslo, en av helsekostbutikkene med størst omsetning av soyaprodukter her i landet.

Les også: Lager klær av soyabønner

I 2008 vant butikken også Økotesten for høy matvarekvalitet.

- Soyabønnen inneholder også fytoøstrogener som påvirker østrogenene i kvinnekroppen positivt. Østens kvinner holder seg godt til langt opp i årene, har lite brystkreft og få overgangsplager - på grunn av et kosthold basert på soyabønnen.

Les også: Mindre migrene med riktig kosthold

Gode og dårlige soyaprodukter

Det er viktig å huske på at soya er veldig mye - og at navnet ikke er noe kvalitetsstempel i seg selv. Står det for eksempel bare "vegetabilsk olje" i ingredienslisten er dette ofte en blandingsolje av harsk soya, solsikke, palmeolje og lignende.

- Dårlige soyaprodukter kan også virke allergifremkallende, ifølge Nyborg, som er utdannet ernæringsterapeut.

I verste fall kan den samme bønnen dyrkes frem under dårlige forhold, genmanipuleres og kombineres med dårlige ingredienser og mister mesteparten av sin opprinnelige næringsverdi. Soyaolje og soyasaus er eksempler på det. Her er blant annet de gunstige flavonoidene borte.

Les også: Kosthold for underlivet

Transfett - slangen i soyaparadiset

Ifølge Bedre Helses uformelle test, kom soyaproduktene fra Helios Colosseum bra ut ernæringsmessig, først og fremst på grunn av proteininnhold og sammensetningene av fettsyrer. Likevel inneholdt enkelte produkter transfett, noe som faktisk gjorde soyavariantene til et dårligere alternativ enn originalproduktet.

Nyborg mener at slike varer bør vurderes fjernet fra hyllene.

Les også: Mirakelbær lurer smaksløkene

Høye priser

Soyaproduktene er forholdsvis dyre. Kan man gjøre noe med det?

- Gå til Meny, Jacob's, Ultra, Centra, Mega, Obs, innvandrerforretninger eller til velassortert dagligvare med egne "allergihyller". Der føres noen av de samme soyaproduktene med til en rimeligere pris på grunn av større distribusjon, råder Hanne Irene Nyborg.

Les også: - Du trenger ikke kosttilskudd

Sammen med ernæringsfysiolog Lise von Krogh har Bedre Helse sett nærmere på 20 av de mest solgte soyaproduktene i helsekost - og sammenlignet med "vanlig mat".

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!