En skikkelig god pizza

Ekte italiensk pizza sies å stamme fra Napoli for flere hundre år siden, og den første varianten var Margherita - kun en tynn bunn med tomatsaus og ost. Siden den gang har det dukket opp en rekke varianter, og da pizzaen tok seg en svingom innom USA på 1900-tallet, kom også de tykke pizzabunnene på markedet. Mer mat for penga - eller, mer mel, kan vi kanskje si. En skikkelig god pizza har en perfekt balanse mellom fyll og bunn, og den inneholder grønnsaker, gjerne kjøtt eller fisk, ost i passe mengder og smakfulle krydder. Baker du den selv, kan du også slenge i litt grovt mel i deigen. Men rekker du ikke det, så er jo fryseren full av alternativer. Men hva skal man velge?

Norge har lenge vært det landet i verden der det spises mest frossenpizza. Nordmenn spiser fem og en halv kilo frossenpizza i året, ifølge Newswire.

Annenhver nordmann spiser minst én frossenpizza i måneden. Ti prosent spiser minst én i uka.

66 prosent i aldersgruppen 15 til 24 år spiser frossenpizza én gang i måneden eller oftere, ifølge Synovate-undersøkelsen Norske spisefakta 2008.

Kun fire prosent svarer at de aldri spiser frossenpizza. Dessuten spiser menn oftere frossenpizza enn kvinner, og de yngre spiser oftere enn de eldre.

Folk på landet spiser pizza noe oftere enn folk i byene, og barnefamilier spiser noe mer pizza enn familier uten barn. Vi har testet næringsinnhold, og her er resultatet:

Vinnerne - får karakter 5:

Taperne - får karakter 1:

Pizza med tynne bunner vs pizza med tykke bunner

Velger du en tykkbunnet pizza, får du unektelig mer deig i magen, noe som metter. Samtidig betyr det at du får et mer ubalansert måltid med forholdsvis mye karbohydrater fra hvitt mel. Tynne bunner betyr mer fyll, og det er ofte ikke så dumt. Det kommer bare an på hva fyllet er. Dessverre er det gjerne mye ost, noe som gjør at fettprosenten øker.

Pizza med kjøtt vs pizza uten kjøtt

Kjøttfyll på pizzaen gjør at du får i deg mer protein. Men alt fyll er ikke like sunt. Ren skinke er bedre enn pepperoni- og salamipølser, som jo er spekket med fett. Kylling er ikke så dumt heller, men som det fremgår av testen - det som ser sunt ut, er ikke nødvendigvis sunt! Mange av pizzaene som fremstår som vegetaralternativer, enten de heter Mozzarella eller Spinaci, inneholder faktisk så mye ost at de ikke er et hakk sunnere. Men vi sitter igjen med et stort spørsmål - hvor er sjømatpizzaene? Hvor er en skikkelig god tunfiskpizza, eller en med skalldyr på?

Pizza med mye grønnsaker

De fleste pizzaene i testen har tomatpuré som den viktigste "grønnsaken". Hvor blir det av de tykke tomatskivene, store ringer av paprika, rikelig med mais, eller pizza med flere typer løk? Noen pizzaer er hederlige unntak og runder opptil 40 % grønnsaker, da uten tomatpuré.

Gjør frossenpizzaen sunnere

Det smarteste du kan gjøre med en frossenpizza, er å dele den med minst en annen person. Da har du ledig plass på tallerkenen til en liten salat, for eksempel fra en pose ferdig vasket og ferdig kuttet. Sleng på noen sukkererter og cherrytomater, og vips! Enklere blir det ikke! Med en gang er pizzaen din straks mange hakk sunnere. Om du ser på merkingen på en del pizzaer, så oppgir de at for eksempel en halv liten pizza er en porsjon. Eller at en litt større pizza skal deles på tre personer. Følg dette rådet, selv på de der det ikke står noen slik anbefaling! Så unngår du at en pizza står for 60 % eller mer av dagens kaloriinntak.

Testutvalget

Testutvalget er tilgjengelige pizzaer på samme dag, kjøpt inn fra butikker i de fire store matvarekjedene. Totalt 46 pizzaer fra Coop Mega, Rema 1000, Ica Supermarked og Meny ble kjøpt inn torsdag 29.4.2010.

Få alle de beste Klikk-testene: Meld deg inn Tester og Ting på Facebook.

Les hele saken

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!