- Om man vil ned i vekt, må man tenke at dette er en livsstilsendring, en endring for alltid. Det betyr at man må forsake noe, og det er en sorg hos mange. Tenk på hva gevinsten er. Gevinsten er motivet, sier Hege Barhaughøgda til Norsk Ukeblad.

Hun holder blant annet kurs i tanketrening og motivasjon.

- Det er viktig å fortelle seg selv at gevinsten er viktigere enn å ha det slik du har det nå. Motivasjonen er at det er viktig nok for deg til at du er villig til å gjøre de nødvendige forsakelsene, sier Barhaughøgda.

Vi er alle forskjellige

- Jeg tror det kan være ganske stor forskjell på en som skal ned noen få kilo til badesesongen, og en som vil redusere vekten med 20 kilo eller mer. Dessuten er vi mennesker ganske forskjellige: En metode som passer godt for noen, passer nødvendigvis ikke for andre, sier psykolog Hege Gade til Norsk Ukeblad.

Gade er doktorgradsstipendiat i psykologi ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, Sykehuset i Vestfold/Universitetet i Tromsø. Hun forsker på personlighet og spiseatferd hos pasienter med sykelig fedme.

Bare gjør det!

For å komme i gang, bør du tenke over følgende:

  • Hvorfor er det viktig for meg å gå ned i vekt? Hva er viktigst: Bli friskere? Få på meg klær som ikke passer lenger? Komme i bedre form?
  • Dersom du har forsøkt å gå ned i vekt tidligere og har lagt på deg igjen, bør du spørre deg selv om du gikk for hardt ut i starten, slik at du ble fort lei.
  • Er det realistisk å prøve akkurat det samme som du har forsøkt tidligere, eller er det på tide å prøve noe annet?
  • Dersom du har gode årsaker til at vektreduksjon er viktig, og motivasjonen er til stede, bør du lage deg en god plan som ikke tar knekken på deg.
  • Vektreduksjon i seg selv kan øke motivasjonen til å fortsette slankingen, og for noen kan det kanskje være viktig å få en rask vektendring.

FINN UT HVORFOR: Når man finner svaret på hvorfor man vil ned i vekt, er man på vei. Finner du gode grunner, trigger det deg til å gå igang med slankingen. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock

Fra ønsker til handling

Motivasjon får deg til å starte, men så kommer det viktigste: De faktiske handlingene.

- Da sier jeg som reklamen for Nike: «Just do it». Du kan ikke sitte og vente på den store motivasjonen for å komme deg ut på tur. Det er bare å gjøre det. Og det er sjelden man angrer når man først er i gang, sier Gade.

Du må være forberedt på at det kommer til å butte underveis.

- Det skulle bare mangle - det gjør det hos toppidrettsutøvere også! Det aller viktigste er å jobbe med egne tanke- og handlingsstrategier, sier Hege Gade.

Når det butter, bruker mange tankene til å demotivere seg selv.

- Det er ingen sekundanter som står og roper negative utsagn til Marit Bjørgen når det butter for henne i et løp. Det skulle tatt seg ut: «Nei, nå butter det for deg, Marit - dette løpet er du dømt til å tape!»

Gode nok grunner

Om du ikke klarer å gå ned i vekt, har du ikke gitt deg selv gode nok grunner, mener motivasjonsekspert Øyvind Hammer.

Han er motivator, forfatter og foredragsholder. Han er mest kjent som prestasjonscoach for Ole Einar Bjørndalen, men mange kjenner ham også som motivasjonsekspert i Vektklubb.no.

- Du må finne ut hva som skal få deg til å gidde å gjennomføre slankingen, selv om det ikke er gøy. Når man finner svaret på hvorfor man vil ned i vekt, er man på vei. Finner du gode grunner, trigger det deg. Mange oppgir helsen som god grunn til å slanke seg. Alle vet at helsen er viktig, men det trigger ikke nok, sier Hammer til Norsk Ukeblad.

- Helse er et dårlig motiv med mindre det blir kastet på deg, for eksempel i form av et hjerteinfarkt. Da klarer plutselig en mann i 50-årene å gå ned i vekt. Men han visste jo om farene på forhånd, uten at han endret livsstil. Gode, rasjonelle grunner er ikke nødvendigvis det som får deg til å «aksjonere». Noe som derimot tenner slankelysten, er at man skal inn i yndlingskjolen til sommeren. Det er man villig til å jobbe for. Å se bedre ut. Det er ofte hovedgrunnen, men er ikke noe man vil si høyt. At man får et bedre sexliv ved å spise sunnere og trene mer, gir også sterk motivasjon.

DU KLARER DET: Du skal sette deg store mål, men planen din må være realistisk. Du må være villig til å bruke tid. Det er bedre med en plan som gjør at du går ned en halv kilo i uken som du klarer, enn en plan der du skal kunne gå ned én kilo i uken ¿ som du ikke klarer. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock

Tenk stort, vær tålmodig

Du må tørre å sette målet høyt, mener Hammer.

Hvis du vil ned 15 kilo, sett 15 kilo som mål, ikke åtte kilo fordi du tror det er «mer realistisk».

- Så må du lage en plan. Lær deg hva som skal til for å gå ned én kilo, for det er det du skal gjøre 15 ganger. Så går du ned én kilo om gangen. Du skal sette deg store mål, men planen din må være realistisk. Du må være villig til å bruke tid. Det er bedre med en plan som gjør at du går ned en halv kilo i uken som du klarer, enn en plan der du skal kunne gå ned én kilo i uken - som du ikke klarer.

Ikke si til deg selv at du ikke skal spise sjokolade på et halvt år. Spis en liten sjokoladebit, og nyt den med god samvittighet.

Mange mister alle hemninger når de først skal unne seg noe av det forbudte. Men det å kose seg trenger ikke bety at man går helt bananas.

Ikke tenk enten/eller

- Dessverre er det veldig vanlig at har man først spist feil, slipper man seg helt løs. Det er som å stikke hull på de tre andre bildekkene hvis ett har punktert, sier Hammer.

Motivasjonen kommer med tankegangen, og enten/ eller-tankegangen hjelper deg ikke til å nå målet. Ikke tenk at enten er du på slanker'n eller ikke. Gode forberedelser er viktig for å lykkes med planen.

Praktiske forberedelser, som matinnkjøp, og mentale forberedelser ved at man går gjennom dagen i hodet på forhånd. Hvor kan jeg gå på en smell i dag? Kake på jobben? Seminar med lunsjbuffé? Hva gjør jeg?

Hammer foreslår at du observerer hva slanke mennesker gjør. De kjøper sjokolade, de også.

- Det handler om inntak. Hvor mye og ofte. Det går an å nyte uten å legge på seg. Det er bra å begrense dette for eksempel til helgene. Men pass på at helgen kun er én dag, råder Øyvind Hammer.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!