Mange kjenner suget etter mat man helst ikke skal ha for mye av. Det synes gjerne på vekten og merkes kanskje på helsen.

Vi kaller det ofte søtsug, og mange forbinder det med trang til søtsaker. Men suget kan rette seg mot andre raske karbohydrater også, som kaker, kjeks og søt gjærbakst. Andre er mest svake for de salte og fete karbohydratene, som potetgull og annen chips.

Egentlig ikke sulten

Sug oppstår i forskjellige situasjoner, og kvelder i sofaen er den største utfordringen for mange. Du sitter foran TVen og føler suget etter «noe». Du er egentlig ikke sulten, men tar deg i å kikke i skap og kjøleskap etter noe å putte i munnen. Hva kommer dette suget av?

- Det er mange ulike årsaker til at suget oppstår, sier pedagog og kognitiv psykoterapeut Rune Andreassen.

Han er grunnlegger av Livsstilsprogrammet, en slankemetode basert på kognitiv terapi utviklet i USA.

Selvmedisinering

Er du blant dem som føler suget selv om du ikke er sulten, mener Andreassen det kan skyldes kjedsomhet, ensomhet eller stress og spenning i kroppen.

- Maten fungerer som selvmedisinering. Den letter negativt stress og bekymringstanker, forklarer han.

Mange fristelser

En annen årsak er at vi hele tiden utsettes for fristelser - og gir etter for dem.

- For eksempel når vi får tilbud om tre boller til ti kroner på bensinstasjonen. Det trigger grådigheten vår. Vi lar oss lett forføre av reklame og annen påvirkning der det brukes psykologiske prinsipper for å selge oss sukkerholdige matvarer. Dette er mat som setter i gang kjemiske prosesser i hjernen, og som gir en lykkefølelse på kort sikt, sier han.

Junkfood er like vanedannende som heroin og nikotin - fordi den virker på de samme belønningssystemene i hjernen.

Men lykke kan også være å motstå fristelser, hvis fristelsene går ut over helsen din, og hvis målet ditt er å leve sunt.

Sult eller sug?

De fleste som har problemer med å håndtere sug etter usunn mat, har også problemer med å skille mellom hva som er sult, lyst eller sug. Lære deg å kjenne forskjellen, sier Rune Andreassen, og forklarer:

- Sult er når man ikke har spist på flere timer og magesekken er tom.

- Lyst er når du ikke er særlig sulten, men du spiser fordi kaken står rett foran deg og ser så deilig ut.

- Sug er en biologisk og følelsesmessig intens trang til å spise, gjerne noe bestemt.

SUNN MAT: «Det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder» er ernæringsfysiologens slagord. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock

Svingende blodsukker

- Søtsug handler ofte om svingende blodsukker, noe som kan skyldes at man spiser for sjelden eller uregelmessig. Løsningen kan være å planlegge måltidene dine slik at du ikke blir skrubbsulten, sier klinisk ernæringsfysiolog Camilla Andersen.

- Er du skrubbsulten og har lavt blodsukker, er det lett å la seg lokke av sukkerholdig mat og annen mat med raske karbohydrater. Men hvis du ligger litt i forkant og sørger for å spise regelmessig, unngår du slike blodsukkerfall og blir ikke like sugen på fristelser, sier Andersen.

Debatt: - Bør jeg slutte å drikke lettbrus?

Overspiser

- Når man sitter foran TVen, er det ofte lett å spise noe tøys. Men da kan man like gjerne åpne en pose gulrøtter som en pose potetgull. Uansett er en åpnet pose en tom pose. De færreste nøyer seg med en liten neve potetgull. Noen klarer ikke å stoppe, men overspiser når de først er i gang, konstaterer Andersen.

Psykoterapeut Rune Andreassen er enig:

- For eksempel er det mange jeg veileder som har fulgt en lavkarbodiett, og som følge av dietten har de sluttet å overspise godteri, is og sjokolade. Hva har de gjort i stedet? Jo, overspist nøtter og lignende. Det å mestre sug handler i stor grad om å lære seg å motstå fristelser og å etablere nye vaner, mener Andreassen.

Tankene ødelegger

- Er man blant dem som ikke kan si stopp, har man et seriøst problem. Da er det egentlig ikke maten som er problemet, det er tankene som ødelegger, mener Camilla Andersen.

Kostholdseksperten forteller at hun har møtt mennesker som kan «alt» om kosthold og slanking, de vet nøyaktig hva de bør spise og ikke spise for å gå ned i vekt. Men på grunn av suget etter visse matsorter, klarer de ikke gjennomføre det.

- Man må gå inn i seg selv og jobbe med seg selv hvis man seriøst vil gjøre noe med dette problemet, råder hun.

Men alle har tross alt ikke like store problemer med å beherske seg, og de må kunne unne seg litt kos i ny og ne.

«Det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder» er Camilla Andersens slagord. Om du kan styre mengden, kan både søtsaker og chips spises med god samvittighet. Men om du ikke klarer å nøye deg med litt, kan det være lurt å holde seg helt unna en periode.

Teknikker for å mestre sug

Psykoterapeut Rune Andreassen anbefaler fem teknikker for å mestre suget etter mat:

1. Sett merkelapp på det. Si til deg selv: «Denne følelsen er bare et sug. Det er ubehagelig og intenst, men jeg behøver ikke å spise.»

2. Hold ut. Si til deg selv at du overhodet ikke skal spise noe du er sugen på. Spør deg selv om det er verdt den midlertidige gleden.

3. Ikke gi deg selv noe valg. Kampen du opplever er ikke suget i seg selv, men den følelsesmessige delen av et sug. Si til deg selv: «Jeg har ikke noe valg! Jeg kommer ikke til å gi etter! » Da vil suget avta. Suget vil ikke forsvinne hvis du sier til deg selv: «Jeg vet ikke om jeg klarer å holde det ut.»

4. Tenk på konsekvensene. Forestill deg at du spiser det du har sug etter. Hvor mange sekunder vil du føle nytelse? Se for deg din egen fortvilelse, at du forsetter å spise mer og mer og føler deg verre og verre. Når du blir fortvilet over dette bildet av deg selv, minn deg selv på hvor mange ganger du tidligere har gitt etter og hvor håpløs du følte deg. Når du har sett for deg hele scenarioet; hva likte du best? Å spise eller ikke å spise?

5. Minn deg selv på hvorfor du vil lære å motstå sug. Lag ditt eget glede- og fordelskort. Skriv ned hvilke gleder og fordeler du får ved å mestre sug. Les dette kortet flere ganger i løpet av dagen. Husk hjernen skiller ikke mellom fantasi og virkelighet.

SULT ELLER SUG? De fleste som har problemer med å håndtere sug etter usunn mat, har også problemer med å skille mellom hva som er sult, lyst eller sug. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock

Noen ekstra tips på veien

At småspising om kvelden og suget etter noe søtt gir vektproblemer og er en utfordring for slankere, det vet man godt hos Grete Roede.

Ernæringsfysiolog Kari H. Bugge har mange gode forslag til hvordan du skal takle suget:

1. Puss tennene. Sjokoladen smaker ikke noe godt med nypussede tenner.

2. Gå en tur.

3. Ha oppkuttede grønnsaker lett tilgjengelig i kjøleskapet.

4. Spis én rute mørk sjokolade (70 prosent). For noen tilfredsstiller dette behovet for noe søtt.

5. Kanskje du egentlig er tørst? Drikk et glass vann. Iblant er det vanskelig å skille tørst og sug.

6. Kanskje du egentlig er litt sulten? Spis et knekkebrød med magert pålegg.

7. Noen synes en kopp varm drikke hjelper. Hva med kakao laget på skummet melk, kakaopulver og søtstoff? Viljestyrke: Du er på vei hjem fra jobben, er skrubbsulten og må handle mat. Da er det lett å kjøpe en sjokolade. Ha et overordnet valg: «Dette er noe jeg ikke gjør.» Skriv ned: Det er godt dokumentert at om man skriver ned det man spiser i løpet av dagen, holder man seg i større grad til den maten man skal. Det er mindre småspising blant dem som skriver ned og holder regnskap. På nettet er det mange slike kalorikalkulatorer du kan bruke.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!