1.Ta deg tid

Skal du ned i vekt må du faktisk bruke litt tid på det! Tid til å trene, tid til å spise, og tid til å planlegge, lage og kjøpe inn til måltidene. Hvis du er en av dem som jobber lange dager og som alltid setter andres behov fremfor dine egne, kan det være vanskelig å gå ned i vekt. Skal du ned i vekt må du prioritere deg selv, sette deg selv i fokus, og aldri nøle med å bruke tid på en treningsøkt fremfor å jobbe overtid. Husk også at det tar tid å gå ned i vekt! Målet bør være å gå ned et halvt til et kilo per uke. Går du ned raskere enn dette vil du ikke bare miste fett men også muskler. Resultatet er at forbrenningen går ned og at du høyst sannsynlig kommer til å gå opp i vekt igjen etter endt slankekur.

TA DEG TID: Vektreduksjon krever planlegging © Skip O'Donnell

2. Spis ofte

Etter en natts søvn er kroppen klar for nye utfordringer - den trenger bare å få tilført litt energi først! Det er en utbredt misforståelse at man sparer kalorier ved å hoppe over frokosten. Studier viser at uten en god start på dagen, kommer man lett inn i en syklus der man kompenserer for den tapte frokosten ved å spise desto mer senere på dagen. Spis lite og ofte fremfor få og store måltider. Prøv å ikke la deg gå mer enn 3-4 timer mellom hver gang du spiser

En god og fiberrik frokost virker faktisk positivt inn på blodsukkeret hele resten av dagen, noe som er viktig hvis du vil gå ned i vekt. Et jevnt blodsukker er viktig blant annet fordi det reduserer risikoen for overspising når du først spiser. Derfor er det lurt å spise lite men ofte fremfor få og store måltider. Prøv å ikke la det gå mer enn 3-4 timer mellom hver gang du spiser. Det trenger ikke være så mye av gangen. Spis gjerne både frokost, lunsj, middag og aftens, gjerne med en eller flere mellommåltider i form av en frukt el i tillegg.

SPIS OFTE: Mange små måltider sikrer jevnt blodsukker © Rich H Legg

3. Velg grovt

Å velge grovt vil si å velge mat med mye fiber. Gjør du det vil du erfare at det er lettere å spise passe mengde mat, du oppnår en god metthet og stabilt blodsukker i lang tid etter et måltid og fordøyelsen vil ikke stoppe opp. Resultatet er både dokumentert og erfart - vekten går ned og velværet øker! Å velge grovt i praksis betyr at du velger grovbrød fremfor loff og annet fint brød når du har sjansen, at du velger havregryn og grove kornblandinger fremfor corn flakes og puffet ris og at du unner deg rikelig med grønnsaker og en del frukt. Samtidig er det viktig at du velger bort raske karbohydrater som sukkerrike drikker, kaker, søtsaker, boller og andre lyse bakevarer. Slik mat vil bare føre til en kraftig blodsukkerstigning, ofte med et påfølgende fall i blodsukkeret som kan gjøre deg både sliten slapp og sulten. Ingen bra kombinasjon hvis du vil ned i vekt.

VELG GROVT: Mye fiber gjør det lettere å gå ned i vekt © Ina Peters

4. Riktig drikke

Ofte forveksler vi tørste med sult, og velger derfor å spise når vi egentlig ville blitt tilfredstilt av å ta et glass vann. Skal du ned i vekt er det derfor ekstra viktig at du sørger for å få i deg nok væske. Helst 2-3 liter vann per dag. Velg alltid vann fremfor andre kaloriholdige drikker slik som melk, juice, saft, og brus. Her er det mange kalorier å spare! Juice, brus og andre sukkerrike drikker bør du holde deg helt unna når du skal ned i vekt. Du kan godt drikke litt lettbrus hvis du har lyst på noe godt, i hvert fall så lenge du ikke føler at det øker appetitten. som Drikk gjerne litt skummet eller ekstra lett melk også. Dette er en god kilde til protein som metter godt. Melk er dessuten en fin kilde til kalsium.

RIKTIG DRIKKE: Velg drikke med lite kalorier © iStockphoto

5. Bevegelse

Uansett hva du spiser eller hvilken diett du går på så er det en ting som gjelder: Du MÅ forbruke mer energi enn du får i deg. Det betyr altså at du må forbrenne mer kalorier gjennom bevegelse enn hva du får i deg gjennom mat og drikke. Først da går du ned i vekt! Dette kan du gjøre på flere måter; spise mindre, trene mer, eller en kombinasjon av begge deler. Det letteste er selvfølgelig det siste, nemlig å spise litt mindre/sunnere og bevege deg mer. Jo mer du beveger deg, jo mer forbrenner du og jo enklere er det å gå ned i vekt. Trening er dessuten med på å bygge opp muskelmassen din noe som er viktig ettersom jo mer muskler du har, desto høyere vil forbrenningen din være!

BEVEGELSE: Forbrenn kalorier gjennom bevegelse © iStockphoto

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!