Mandag starter vår nye lavkarbo-meny.

Hver dag får du ny dagsmeny, som inneholder lite karbohydrater og maks effekt.

Menyen for en hel uke inneholder i tillegg lite kalorier - og kan derfor brukes av alle som vil ned i vekt - enten du er opptatt av karbohydrater eller kalorier.

Her er oppskriftene til dag 1.

Oppskriftene til de andre dagene kommer etter hvert her på Din Kost.

Del

Ekspertene

Menyen er laget av Inge Lindseth, en av gründerne av 4M-klinikken i Oslo. Han har jobbet med rådgivning til diabetikere og overvektspasienter i en årrekke og har sett utallige eksempler på helsegevinsten av å redusere på mengden karbohydratrike matvarer fra det daglige kostholdet.

Vibeke Landaas er ernæringsfysiolog og medforfatter av boken «Fra Tjukkas til Kjekkas». Hun har næringsberegnet menyen.

- Karbohydratinntaket er svært lavt i forhold til hva man får i seg ved et vanlig kosthold. Nå er jo også energiinntaket meget lavt, gjennomsnittlig 1500 kcal per dag, men til tross for dette er også andelen som kommer fra karbohydrater lavt. 12-22 prosent av energiinntaket kommer altså fra karbohydrat med denne dietten, noe som avviker ganske mye fra de 50-55 energiprosentene som myndighetene anbefaler, sier Vibeke Landaas.

Les også:

Alt om lavkarbo

Bli slank med egg og bacon

Lavkarbo-diett som virker

Slik kutter du kalorier

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!