søtsug

SØTSUG: Det er tøft å venne seg av sukker dersom man er vant til å spise mye av det - søtsuget er vaneavhengig. © Foto: Petter Berg/HM Foto

Sukkersug

Dette demper søtsuget

Hekta på søtt? Her er avvenningstipsene som hjelper deg.

ernæringsfysiolog Inge Lindseth søtsug
ERNÆRINGSFYSIOLOG: Inge Lindseth © Foto: privat

Smarte tips mot søtsug

  • Prøv kromtilskudd. Krom er et mineral som virker stabiliserende på blodsukkeret, bedrer insulinvirkningen og reduserer insulinresistensen. Jo mer karbohydrater og mat med høy GI du spiser, desto mer krom trenger du. Matvarer som inneholder mye krom naturlig, er blant annet grovt mel, nøtter, mandler, tørket aprikos og kjøtt.
  • Sink er et viktig sporstoff for kroppen. Tilskudd av sink kan hjelpe på blodsukkerproblemer, men tar du ekstra sink over lang tid, kan det hemme kroppens jernopptak.
  • Skal du spise noe søtt, spis det etter et næringsrikt måltid, og ikke før. Dette vil gi mindre blodsukkerstigning, og det vil bli lettere å spise mindre av den usunne maten.
  • Inkluder mat med sur pH i måltidet ditt. Det trenger ikke være store mengder, men for eksempel noe som inneholder eddik. Dette vil også redusere blodsukkerstigningen etter å ha spist høyglykemisk mat.

Sunnere snacks

Dropp smågodtposen til fordel for:

  • mørk sjokolade med minst 70 prosent kakao
  • tørkede aprikoser
  • frukt (men ikke de aller søteste, som for eksempel honningmelon, mango og papaya)
  • bær
  • nøtter og mandler
  • velg baconcrisp fremfor vanlig chips

Sukkersuget kommer gjerne på besøk når du er småsulten, når du kjeder deg, eller har lagt deg i sofaen for å se på tv. Plutselig er du på desperat leting etter godteri eller et bitte lite kakestykke, selv om du nettopp har spist.

Vi har bedt Inge Lindseth, klinisk ernæringsfysiolog ved 4Mklinikken i Oslo, om råd for hvordan vi kan bryte den onde sirkelen.

– Hvorfor får vi ofte lyst på noe søtt?

– Det kan være både fysiske og psykiske grunner til at du opplever søtsug. Sukker gir oss en god følelse, og det gir oss rask energi, sier Lindseth.

Søtsug styres av blodsukkeret

Fysisk søtsug skapes av kjappe endringer i blodsukkeret.

Når du spiser mat som inneholder mye karbohydrater, vil blodsukkeret stige raskt for så å falle raskt igjen, gjerne ned til nivåer som kroppen oppfatter som faretruende lave. Da får kroppen et økt behov for noe søtt, for å øke blodsukkeret igjen.

Det er ikke bare er vanlig rørsukker som blir omgjort til sukkerformen glukose i blodet. Brød, poteter, ris og pasta inneholder mengder med stivelse, som raskt brytes ned til glukose i blodet etter at du har spist.

- Mange spiser ikke nok og riktig mat i løpet av dagen. Når de da kommer hjem fra jobb, er det lett å ty til enkle løsninger og usunn mat, forklarer Lindseth.

Glykemisk indeks (GI) er målet på hvor høyt og raskt blodsukkeret stiger.

Jo høyere GI en matvare har, desto mer ugunstig er den for blodsukkerbalansen i kroppen din. Velger du mat med lav GI, holder blodsukkeret seg mer stabilt, og du får dempet søtsuget.

Trøster seg med søtt

For noen handler søtsuget mer om psykisk avhengighet.

Det er vanlig å få lyst på noe søtt når du skal kose deg, som belønning, eller hvis du er lei deg.

- Mange bruker mat for å dempe vonde følelser , forklarer Lindseth.

søtsug
SUNNERE SØTT: Frukt er et godt alternativ når du føler søtsug. © Foto: Petter Berg/HM Foto
søtsug
SØTSUG: Fortsatt er det mange kalorier i mørk sjokolade, men den er bedre for blodsukkerbalansen din. © Foto: Petter Berg/HM Foto

Skjulte sukkerbomber

  • ketsjup
  • hamburgerbrød
  • fruktyoghurt
  • ferdigprodukter som sauser og supper
  • cornflakes
  • juice
  • frokostblandinger
  • honning
  • prim og brunost

Ulike navn for tilsatt søtning:

  • Sukrose
  • Sakkarose
  • Glukose
  • Dextrose
  • Fruktose
  • Maltose
  • Maltekstrakt
  • Glukosesirup
  • Druesukker
  • Laktose
  • HFSC
  • FSC
  • Maissirup
  • Oligofruktose
  • Maltodextrin

Ernæringsekspertens beste råd til denne gruppen, er å kutte ut sukkerholdige matvarer helt for en periode. Legg om kostholdet helt, slik at du spiser mindre godteri, kjeks og kaker, samt matvarer som inneholder mye stivelse, som brød, pasta, ris og poteter.

Drikk også mindre brus. Kutt i tillegg ned på inntaket av alkohol og koffein, da disse drikkene gjerne gir økt lyst på noe søtt etter at de behagelige effektene av drikkene er over.

Søtsuget forsvinner med vaneomlegging

Det kan virke uoverkommelig å kutte ut sukker helt, men Lindseth mener det faktisk er enkelt å venne kroppen av med sukker.

– Hva skal vi spise for å bli kvitt søtsuget?

Velg i stedet mat som inneholder proteiner og fett. Fett inneholder mange kalorier, men gir bedre metthetsfølelse, og vil hjelpe kroppen med å kontrollere matinntaket. Spis mer lavglykemisk mat, som holder deg mett og gir jevn energi. Linser, grønnsaker, melk, yoghurt naturell, belgfrukter, mørk sjokolade, pumpernikkelbrød, nøtter, kjøtt og fisk er eksempler på slik mat. Spis ofte og regelmessig, hver tredje til fjerde time. Hopper du over eller spiser få, men store måltider, øker sjansen for at du får lyst på noe søtt. Sørg også for å få nok søvn og hvile. Stress trigger søtsuget, påpeker Lindseth.

Krever viljestyrke

Ernæringsfysiologen innrømmer at det krever både kunnskap, innsats og viljestyrke for å kutte ned på sukkerinntaket.

Han tilføyer at søtsug har mer med kroppens fysiologi enn med bare viljestyrke å gjøre.

Det er godt å vite hvis viljestyrken svikter.

– Bestem deg for hvilket nivå du skal legge deg på, og hvorfor du skal kutte ned på sukkerinntaket. Kanskje vil du slanke deg, eller redusere risikoen for diabetes 2 og andre livsstilssykdommer. Ikke vær for streng mot deg selv, husk at det er lov å skeie ut en gang iblant. Hvis ikke blir du fort lei kostholdet, og da er det lett å gi opp. Ikke tenk på alt det søte du ikke kan spise, tenk heller på alle de tingene du fortsatt kan kose deg med, sier eksperten.

Andre kilder: «Lev godt med type 2-diabetes – eller bli kvitt den», av Ingvild Felling Meyer og Inge Lindseth, forlaget Vett & Viten. Nettsteder: Forbrukerportalen.no, Apotek1.no, Fedon.no

Kommentarer:

Trude Susegg Redaktør Helse

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Treningsvideoer

Hemmeligheten bak en fin rumpe er både rask og gratis

Du er i gang på ett minutt hvis du ser...

Se video

Slik blir rumpa sterk og strøken

Still deg opp på alle fire.

Se video

Tråkk deg til stram rumpe

Bruk kjøkkenkrakken og sett i gang.

Se video

Utfall gir struttende lår og rumpe

Lår og rumpe får kjørt seg...

Se video

Rumpa du drømmer om

Slik får du den i sommer.

Se video

Enkel øvelse med ullsokker på hendene

Skliøvelsen som styrker mage og rygg.

Se video

Øvelsen som gir en snerten rumpe

Øvelsen er effektiv for både...

Se video

På forsiden av Slank

DAGSMENY: Vektkonsulentene har utarbeidet dagsmenyer under 1500 kcal.=

Med denne ukemenyen spiser du mindre enn 1500 kcal per dag

Det skulle du nok ikke tro når du ser de fristende bildene!

Oslo, 15.10.2014 Kims Crisp, potetchips for helseredaksjonen v Mina. Foto: Bjørn Inge Karlsen Egmont Publishing AS 977 966 26=

Mer fullkorn, mindre fett - og dobbelt så mye salt!

Saltinnholdet får ernæringsfysiologene til å reagere.

Legg om livsstilen på kun fire uker

Her er tipsene du trenger.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Dette er langt verre enn matforgiftning

Det er mye rart du kan ta med deg hjem fra utlandet. Disse sykdommene bør du unngå.

artikkel bilde

Hvorfor er det vanskelig å servere Cola light i luften?

QUIZ: Dette visste du garantert ikke om fly.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Redaktør Helse:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktør (konst.):

    Andreas H. Carlsen

  • Ansvarlig redaktør:

    Elisabeth Lund-Andersen

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Slank

Med denne ukemenyen spiser du mindre enn 1500 kcal per dag

Det skulle du nok ikke tro når du ser de fristende bildene!

Kalorikalkulator som finner ditt kaloribehov

Kalorikalkulatoren forteller hvor mye du kan spise.

Med denne menyen går du ned i vekt

Dagsmenyen har mindre enn 1500 kcal.