At man enten spiser lite eller mye over lang tid, eller at matinntaket svinger veldig, fører til at kroppen forbereder seg på en sultkatastrofe og slår ned energibruken.

Les også: De dummeste slankekurene

Bytter muskler mot fett

- Over tid gir dette en varig dårlig forbrenning, slår ernæringsfysiolog Gunn Helse Arsky fast.

Dermed kan vinninga gå opp i spinninga. Og vel så det.

Les også: Hva slags slanker er du?

- Det som skjer når du går raskt ned ved hjelp av faste, en pulverkur eller streng diett, er at du mister muskelmasse. Når du så går opp igjen, får du dessverre ikke tilbake musklene dine. I stedet legger du istedet på deg fettvev, med mindre du er bevisst på å kombinere matinntaket med trening, utdyper ernæringsfysiolog Vibeke Landaas.

Proteiner uten funksjon

- Er ikke pulverkurer tilsatt proteiner nettopp for å forhindre tap av muskelmasse?

- Jo, men disse proteinene motvirker ikke muskelsvinnet. Når energiinntaket blir så lavt som under en pulverkur, prioriterer nemlig kroppen forbrenningen fremfor å opprettholde muskelmassen, forklarer Landaas.

Les også: Lavkarbo ikke for tynne folk

Går opp mer

Ved at fettprosenten i kroppen øker og muskelmassen avtar, blir faren for å legge på seg enda større.

- Etter gjentatte harde slankeprosesser med påfølgende vektoppgang, vil forbrenningen avta ettersom det er musklene som står for forbrenningen. Det er derfor så mange går opp mer enn de gikk ned, sier Landaas.

Fraråder "bikinislanking"

Beklageligvis vil mange da bite tennene sammen og presse seg raskt ned i vekt igjen, så lenge det varer.

Les også: Dropp slankekuren

- Problemet er at folk slanker seg til spesielle anledninger, som julebord- og bikinisesongen. Mitt råd er å kutte ut all slik kortsiktig slanking og heller legge opp til et energiinntak man kan leve med.

- Men det blir jo tøffere hvis man aldri mer skal spise for eksempel sjokolade eller drikke brus?

- Det er heller snakk om at man bestemmer seg for å kutte ut brus og snop på hverdagene, og begrenser det til helger og spesielle anledninger. Dersom dette er en endring du kan leve med, har du gode muligheter for å stabilisere vekta på et lavere nivå.

Les også: Hold deg slank etter slankekuren

- En halv kilo i uka er nok

Daglig energiinntak for voksne ligger normalt på rundt 2500 kalorier for kvinner og 3000 kalorier for menn. Pulverkurer og visse dietter gjør at du senker inntaket ned mot 500 kalorier om dagen.

Les også: Ny pille tømmer deg for fett

- Det er altfor lavt. Jeg vil fraråde alle å innta under 1500 kalorier daglig. Vi ernæringsfysiologer pleier å anbefale 500 kalorier mindre enn det man vanligvis får i seg. Det vil gi en nedgang på en halv kilo i uka, lover klinisk ernæringsfysiolog Vibeke Landaas.

LES MER:

Alt om lavkarbo

Fedons tips for slank mage

Tilbake til Klikk Helse

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!