Vinn over vekte

YESSS! Lite er mer tilfredsstillende enn slankekurer som virker. © Foto: iStockphoto

Kartlegg matvanene dine. Da blir det lettere å se hva du trenger å gjøre for å spise sunnere.

Propperen

Du propper deg under måltider, og spiser ofte så raskt at du er ubehagelig mett etterpå. Du forsyner deg gjerne to ganger.

Hva kan du gjøre?

Ikke sett all maten på bordet. Unntaket er grønnsaker og salat.

Gjør middagen fristende med pent service. Et godt tips er å ta i bruk mindre tallerkener, glass og serveringsskåler. Spis saktere.

Ifølge forfatteren av suksessboka "Derfor spiser du mer enn du tror", professor Brian Wansink, kan rolig musikk hjelpe deg til å spise saktere. Unngå også for mange matretter på bordet om gangen. La ting ligge igjen på tallerkenen.

Spis frukt til dessert. Fyll halve tallerkenen med grønnsaker, og den andre med protein og stivelse.

Godtegrisen

Dersom godsaker er tilgjengelig for deg spiser du det. Ofte bryr du deg ikke om det er godt, så lenge det er søtt.

Hva kan du gjøre?

Fjern all type mat som ikke er bra for deg. Putt dem bakerst i skapet og nederst i fryseren. Pakk dem gjerne inn i et aluminiumsfolie for å gjøre de ekstra utilgjengelige.

Hvis du får lyst på noe søtt, kos deg med frukt eller smoothie. Gjør det til en regel og alltid spise ved bordet. Ikke spis direkte fra pakken.

Selskapsløven

Du mister fullstendig oversikten over det du spiser når du kan fråtse i deilig mat i selskaper.

Hva kan du gjøre?

Hold deg på mer enn en armlengdes avstand fra koldtbord og skålene med snacks. Legg bare to slag på tallerkenen når du går bort til serveringsbordet.

Hiv innpå med store mengder sunn mat, som grønnskaker. Kjenn deretter etter om du har plass til mer.

Latsabben

Du spiser raskt mens du utfører oppgaver fra bilen eller arbeidspulten. Ofte spiser du ved pulten for å spare tid, men noen ganger spiser du fordi du ikke gidder å gå ned i kantinen og spise. Det blir enklere å kjøpe noe fra en automat, eller ta en kake fra kjøleskapet.

Hva kan du gjøre?

Sett masse yoghurt og frukt i kjøleskapet på lunsjrommet. Slå av datamaskinen eller kjør til siden når du skal spise. Tygg gjerne tyggegummi for å unngå trøste- eller stresspising.

Erstatt brusen med vann. Husk å drikke nok. Ofte kan det kjennes ut som du er sulten når du egentlig er tørst.

Les også: Hva er en sunn vekt?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!