Karbohydratbegrensede dietter har vunnet stor popularitet de siste årene. En ny studie advarer nå mot de mest ekstreme lavkarbo diettene. Barry Sears, mannen bak Sone-dietten, har nylig publisert en studie der han sammenligner effekten av ekstrem lav-karbohydrat diett (såkalt ketogen diett) og moderat karbohydratbegrensning på vektnedgang og en rekke andre biomarkører. Studien er publisert i American Journal of Clinical Nutrition.

LES OGSÅ: Alt om lavkarbo

Studien

20 overvektige voksne ble tilfeldig delt inn i to diettgrupper.

  1. Den ene gruppen fikk svært begrensede mengder karbohydrat (5-10 % av energiinntaket), og tilsvarende mer fett (60 % av energien). Dette tilsvarer kostholdet i den populære Atkins-dietten.
  2. Den andre gruppen fikk et kosthold som ligner på det Fedon Lindberg anbefaler, med 30 % av energien fra fett, 40 % fra karbohydrat og 30 % fra protein. Begge diettene ga 1500 kcal daglig.

Resultat

Etter 6 uker hadde begge gruppene gått ned like mye i vekt, mistet like mye fettvev og bedret sin insulinfølsomhet. Det var likevel en forskjell:

  • De som gikk på fettrik kost hadde mye mer ketonlegemer i blodet, og med dette fulgte høyere konsentrasjoner av det uheldige kolesterolet LDL som disponerer for hjerte- og karsykdom.
  • De hadde også en ugunstig fettsyreprofil med hensyn til betennelser, og følte ikke at de hadde det samme energioverskuddet som gruppen med moderat karbohydratbegrensning opplevde.

Konklusjon

Forskerne konkluderer med at ketogene lav-karbohydratdietter ikke er å anbefale, og at om du likevel vil velge disse diettene bør du sørge for å få i deg minimum 100-125 g karbohydrat daglig, spise 8-9 porsjoner frukt og grønt per dag og velge magre varianter av kjøtt og melkeprodukter.

Kilde

Carol S Johnston, Sherrie L Tjonn, Pamela D Swan, Andrea White, Heather Hutchins, and Barry Sears. Ketogenic low-carbohydrate diets have no metabolic advantage over nonketogenic low-carbohydrate diets. Am J Clin Nutr 2006;83:1055- 61.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!