Ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen mener at det er det få grunner til å velge andre former for melk hvis du ikke er allergisk eller intolerant mot kumelk.

For deg som trenger det finnes det imidlertid heldigvis flere alternativer til melk, selv om ikke alle er like sunne.

Godt utvalg i matbutikken

- Jeg er en svoren tilhenger av kumelk og kan ikke finne mange argumenter mot denne melketypen. Kun allergikere må holde seg unna og bruke alternative melketyper, mens laktoseintolerante fint kan finne smarte kumelksløsninger, sier Mathisen.

I dag finner du både laktosefri og laktoseredusert ost og melk i vanlige dagligvarebutikker.

- I tillegg tåles syrnede melkeprodukter og fast hvitost godt av de fleste laktoseintolerante, sier hun.

Unik matvare

- Man får et rikt samspill av næringsstoffer i melk, og sammen bidrar disse til at melken er en svært bra og unik matvare for oss, sier Mathisen.

Det er spesielt proteinkvaliteten og innholdet av kalsium og jod som gjør at hun mener de øvrige melkealternativene aldri kan matche kumelken i ernæringsmessig betydning.

Selv for de som skal bygge muskler, er melk bedre enn proteinpulver.

- Og når de andre alternativene ikke gir noen forbedring med tanke på smaksopplevelse, bakeegenskaper eller tilsvarene, er jeg igjen tilbake til at kumelk er det beste, sier hun.

Soya mot hetetokter

Også ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky mener kumelken er det gunstigste valget for de fleste, men hun ser også at soyamelk kan være et godt alternativ for mange.

Ikke bare for dem som er allergiske mot kumelk.

- Soya kan ha sine fordeler i overgangsalderen, så en del kvinner som sliter med hetetokter kan oppleve bedring dersom de bruker soyamelk i kosten. I tillegg kan dette være et godt valg for dem som er veganere og ikke bruker animalske produkter, så jeg syns det er supert at de fleste butikker nå har et vegetarisk alternativ tilgjengelig, sier hun.

Sjekk innholdet

Dersom du trenger eller ønsker å bytte ut kumelken med en annen form for melk, anbefaler Arsky at du ser på innholdsfortegnelsen.

Velg så en melk som er beriket med kalsium.

- Husk bare at du ikke får i deg de samme næringsstoffene med disse melketypene som man får med kumelk. Man må derfor gjøre justeringer i kosten for å få dekket inn for blant annet proteinkvalitet, B-vitaminer og jod, sier hun.

Godt proteininnhold

Men hva mener så de to ernæringsfysiologene at er de aller beste melkevalgene?

- Jeg mener helt klart at det er kumelk, og jeg holder en knapp på ekstra lettmelk. I tillegg til at den har melkens gode kvaliteter har den også tilsatt vitamin D. Må man derimot velge noe annet enn kumelk, vil jeg anbefale å finne den melken som har et proteinnivå som er så nært kumelkens som mulig og som helst er beriket med både jod og kalsium, sier Mathisen.

Dyrt, men bra

Arskys favoritt blant kumelkene er Tines Styrk.

Og det til tross for at melken har en langt stivere pris enn de andre kartongene i kjøleskapet.

- Spesielt er dette et godt valg for dem som ikke bruker så mye melkeprodukter ellers. Den kjennes også fyldigere og er fin å blande med kaffe. Blant de vegetariske produktene mener jeg soyamelk med tilsatt kalsium må bli vinneren, sier hun.

Her er noen av de ulike alternativene:

Alternativ til melk

VINNEREN BLANT DE ALTERNATIVE: Soyamelk er ifølge ernæringsfysiologen et greit alternativ til melk. Særlig hvis den er beriket med kalsium. © Illustrasjonsfoto: Colourbox

Kokosmelk

Få er allergiske mot kokosmelk, men melken har sine begrensninger da den smaker veldig kokos. Den finnes med mer eller mindre fett.

Husk at kokosmelken inneholder mettet fett, som du ikke trenger mer enn høyst nødvendig av.

Inneholder ikke kalsium.

Brukes til:

Med smak av kokos passer denne melken godt i sauser, supper og gryteretter. Heller du ut vannet av boksen, kan du også piske krem eller lage desserter av den.

Soyamelk

Bra for kumelkallergikere og laktoseintolerante, men noen er også allergiske mot soya. Finnes beriket med kalsium, og dette er et godt valg dersom man trenger soyamelk.

Inneholder planteøstrogener, og kvinner med hetetokter kan bli bedre med soyamelk i kosten.

Bra proteininnhold.

Brukes til:

Smaker noe søtere enn vanlig melk, men passer for eksempel godt til frokostblandinger, baking og annen matlaging.

Havremelk

Også bra for dem som ikke tåler vanlig kumelk, men denne er ikke tilsatt kalsium og er derfor ikke en fullgod erstatning.

Halvgodt proteininnhold.

Brukes til:

Smaker litt mindre enn kumelk og er tynnere enn sojamelk, men fungerer godt til baking og matlaging.

Rismelk

Allergivennlig melk. Melken finnes også med tilsatt kalsium, hvilket er et godt valg for kumelkallergikere.

For øvrig mindre nyttig enn for eksempel sojamelk.

Brukes til:

Tynnere og blekere melk. Kan brukes blant annet på frokostblandinger.

Mandelmelk

Mandelmelken er rik på kalsium, men også veldig kaloririk. Passer for øvrig for dem som ikke tåler kumelk.

Brukes til:

Melken har litt tam smak, men den passer godt i bakverk, supper og sauser.

Kumelk

Dette er standarden de andre er erstatning for. Inneholder godt med lettopptagelig kalsium, fine B-vitaminer, sunt protein av beste kvalitet og jod. Skummet melk, Styrk eller ekstra lett melk er å foretrekke da de har lite fett, men mye næring. Ekstra lett og Styrk er beriket med D-vitamin.

Brukes til:

Passer godt både som drikke, til frokostblanding, i bakevarer og til matlaging.

Kilder: Naturligallergimat.net og Gunn Helene Arsky

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!