=

KLISSETE: Noe søl må man regne med når man baker, og pizzadeigen blir best når den er litt klissete. © Foto: Jeanette Landfald Bækkevold

Det finnes sikkert like mange måter å lage pizza på som det finnes mennesker med fantasi. Fellesnevneren er at pizza er godt, men du finner dem i sunne og mindre sunne utgaver.

Ofte kan ingredienslistene være forvirrende, noe som gjør det vanskelig å velge rett.

Del

Er du glad i god mat, men ønsker å holde vekten nede, kan hjemmelaget pizza være et godt og raskt alternativ til ferdigmat.

En hjemmelaget pizza med grov bunn og næringsrikt fyll kan bli både god og råsunn! Avhengig av om det er etter trening, til lunsj eller til fest kan man lage den perfekte pizzaen for anledningen.

Bruk det du har

Nesten alt kan bli godt på pizza, i riktig kombinasjon. Til syvende og sist kommer det ned til den enkeltes smak og behag.

Ikke vær redd for å prøve ut nye kombinasjoner. Er det en ingrediens du er svak for - prøv den på pizzaen. Eller lager du spontanpizza -utfordre deg selv til å bruke det du har liggende.

Se Yngvar Andersen lage sunne supper.

Prøv noe nytt

Selv de som ikke anser seg selv som kreative på kjøkkenet kan fritt boltre seg på en pizzabunn. Yngvar Andersen, som selv innrømmer å være en pizzamoms, avslører her sine fire suksessoppskrifter. Lag dem, bruk dem som inspirasjon, og kanskje du vil utvikle en pizza med din egen signatur.

5 grunner til å lage pizza selv:

  • den kan bli mye sunnere
  • den kan bli mye bedre
  • du velger selv sammensetningen av næringsstoffer
  • du kan leke deg med nye ideer
  • du imponerer eventuelle middagsgjester

Her er treningsekspertens brødoppskrifter.

Fremgamgsmåte for alle deigene:

  1. Bland det tørre, ha i væske og olje og kna eller bland sammen med en slikkepott til du har en fin og smidig deig. La heve i 30 minutter eller lengre. Ha vann på fingrene og trykk ut deigen i langpanne eller bruk et kjevle om du vil.
  2. Alt av mel og væskemengder er cirkamål. Arbeid deg frem til en smidig og fin deig.
  3. Deigene kan formes som én langpannepizza eller to mindre, rund pizzaer, alt etter lyst og behov. Vi har tatt utgangspunkt i langpanner.
  4. Velg den bunnen du vil til hver av toppingene. Sammensetningene her er bare forslag.

Stekingen:

Bruk så høy temperatur som overhodet mulig - og sett pizzaen nederst i ovnen. I og med at temperaturen varierer fra ovn til ovn er det vanskelig å oppgi en konkret steketid, men du bør regne med rundt 20 minutter så sant du ikke har en skikkelig pizzaovn. Stek til pizzadeigen har fått en mørk, gyllen farge - da er du garantert en sprø og deilig bunn!

Alle pizzaer bør serveres med rikelige mengder god ekstra vigin olivenolje over - og gjerne et lett dryss med maldonsalt.

Alle oppskriftene er for 2-4 personer.

Prøv dette hvis du vil gjøre toppingen mer spennende:

  • Hakkete hasselnøtter, mandler eller valnøtter
  • Blåmuggost - eller andre osterester du måtte ha (og server med honning over!)
  • Friske urter som salvie, timian og lavendel
  • Friske kapers, ansjos og soltørket tomat
  • Middagsrester som kjøttkaker og pølser
  • Poteter i syltynne skiver med fetaost, eple, rødløk, urter og nøtter
  • Brødsmuler, hakket hvitløk, parmesan og olivenolje på toppen er kjempegodt!
  • Bytt ut tomatbasen med mascarpone eller creme fraiche en gang i mellom. Ha deretter toppingen du ønsker på som vanlig og avslutt med ost.

Les også:

3 kilo lettere på en uke

Lavkarbo-dietten alle klarer

Stor test av grillpølser

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!