Eldre bør passe på å få i seg nok mat og drikke. Studier viser at inntaket av enkelte vitaminer og mineraler er lavere enn ønskelig blant eldre. Noen eldre har dårlig tørstfølelse og går i lange perioder uten væske, mens andre har problemer med å få i seg nok mat. Forstoppelse er også et vanlig problem.

Lag en middagsmeny

For noen kan det være lurt å skrive middagsmeny for en uke eller mer, på denne måten er det lettere å få oversikt og på den måten få bedre variasjon.

Spis ofte

Små, hyppige måltider er ofte bedre enn få, store, både for den som ikke trenger så mye mat eller som kanskje ikke har lyst på så mye mat. La det for eksempel ikke gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid - da er en jevn tilførsel av mat sikret. Dermed er det også lettere å få i seg nok energi, protein, sunne fettsyrer og vitaminer.

Husk å drikke

Med alderen blir tørstefølelsen dårligere. Dette kan lett føre til problemer med å få dekket væskebehovet. Andre unngår å drikke pga. inkontinens og frykt for å gjøre i buksen. Dehydrering resulterer i mental forvirring, hodepine, og irritabilitet. Eldre mennesker burde derfor drikke væske jevnlig selv om de ikke føler seg tørste. Ha alltid en mugge med vann eller lett sukkerholdig drikke i kjøleskapet, og drikk så ofte du kan - gjerne mellom måltidene.

Fiber for god fordøyelse

Forstoppelse er et vanlig problem blant eldre, særlig de som har dårlig bevegelighet og sitter mye i ro. Det er derfor viktig å spise mat med rikelig fiber - som for eksempel brød med sammalt mel, yoghurt eller surmelk med kli og grønnsaker. Fiberinntaket bør økes gradvis slik at man unngår unngå luft og ubehag. Det er viktig at man sammen med et høyt fiberinntak inntar nok væske. Hvis forstoppelse er et problem er det viktig både med fiber og rikelig med væske - drikk vann!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!