Mat som kan gi luftplager

Bønner

Erter

Linser

Rosenkål

Brokkoli

Surkål

Rødkål

Druer

Svisker

Sjampinjonger

Tørkete aprikoser

Blomkål

Løk

Epler

Marte Glanville

Festdrikker uten alkohol

Seks lekre, alkoholfrie drinker til deg som kjører eller er gravid.

Her får du noen tips til hvordan du kan unngå vrien mage i julen.

Hvem slapp?

Luft i magen er ikke et uvanlig problem i julen. De fleste av oss produserer halvannen liter gass hver dag, og denne luften må ut!

Julemat innebærer ofte surkål, rødkål, svisker og druer, og alle disse tingene kan gi luft i magen. Noen er mer disponert for luftplager enn andre, så er du en av disse kan det være lurt å spise lite gassdannende matvarer.

Plages du med luft i magen bør du også fokusere på å spise sakte og ikke svelge for mye luft når du spiser.

Kul på magen

Noen plages også av forstoppelse i julen. Dette er gjerne mennesker som også ellers har lett for å bli forstoppet.

De beste tipsene mot forstoppelse er å drikke mye, få i seg nok fiber, og komme seg ut og i bevegelse.

Skal du unngå forstoppelse gjelder det altså å prioritere en tur ut fremfor en bok i sofaen, og husk å alltid drikke vann både under og mellom måltidene.

Spis en fiberrik frokost slik som frokostblanding, havregrøt eller grovt brød/knekkebrød, og forsøk å få i deg så mye frukt og grønnsaker som mulig.

Les også:

Helsebringende julenøtter

Dette gjør alkohol med deg

Slik takler du svigers i jula

Stappa og uvel

Julen innebærer ofte mye mat, og mange har en tendens til å spise for mye. Resultatet kan bli at man føler seg både uvel og uopplagt. Magen sprenger, og man kan nesten føle seg litt småkvalm.

Julemat er ofte fet mat, og fra naturens side har vi lettere for å overspise fet mat fremfor mat som inneholder mye protein eller karbohydrater.

Fet mat smaker godt, men metter altså dårlig selv om det inneholder mye kalorier.

Resultatet er at man spiser for mye, og kjenner ikke før det er for sent at man har fått i seg altfor mye fett og kalorier.

Spis sakte

For å unngå dette bør du spise sakte. Da rekker du nemlig å kjenne at du er mett før du spiser enda mer.

Velg proteinrik men mager mat slik som rent kjøtt, egg, fisk og kylling. Det metter godt, men vil ikke ligge like lenge i magesekken og skape ubehag slik som fet mat.

Pass på å få i deg mye frukt og grønnsaker. Dette er fiberrik mat som holder fordøyelsen i gang og som fyller godt opp slik at du unngår overspising.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!