I tillegg til matvarene som har fått et ufortjent dårlig rykte som usunne, finnes det dem som kun omtales som sunne og gode. Både tofu og grovbrød kan ha virkninger som ikke er bra for helsa.

Tofu har et godt rykte ernæringsmessig siden det inneholder få kalorier, har et høyt protein- og jerninnhold og er fri for mettet fett eller kolesterol. Men forskning har vist at tofu, i likhet med andre soyaprodukter, kan redusere menns fruktbarhet.

Selv om appelsinjuice er rik på vitaminer, kan det høye sukroseinnholdet føre til skader på tannemaljen og øke faren for diabetes type 2.

Grovbrød er rikt på fiber, men kan også være proppfullt av sukker. Professor Peter Whorwell , ekspert på fordøyelsesproblemer, sier at fiberrik mat bør revurderes i et sunt kosthold.

- Fibre gir tarmene mer å jobbe med, og for dem som sliter med forstoppelse kan dette gjøre vondt verre, sier Whorwell ifølge den britiske avisen Telegraph.

KALORIBOMBE: Smoothie inneholder mye frukt, men bør lages med usukret yoghurt, ikke søt melk.

KALORIBOMBE: Smoothie inneholder mye frukt, men bør lages med usukret yoghurt, ikke søt melk. © Foto: Mat.no

Smoothies går for å være veldig sunt på grunn av alle vitaminene fra frukt, men de deilige drikkene er også kaloribomber og bør nytes med måte.

- En ekte smoothie av den originale sorten skal inneholde yoghurt, sier Kjersti Selseth, matfaglig konsulent ved Melk.no, Opplysningskontoret for Melk, til Nettavisen.

Se hvilken smoothie som er sunnest her.

Kvikksølv

Sushi er sunt, men selv om fet fisk inneholder omega 3 som er godt for hjertet, kan også kvikksølvinnholdet i laks og tunfisk være forholdsvis høyt, ifølge britiske The Telegraph . Ifølge en amerikansk forskningsrapport fra 2006 kan fisk med høyt kvikksølvinnhold være skadelig for fostre og føre til for tidlig fødsel.

I Norge advarer myndighetene gravide og ammende mot å spise ferskvannsfisk som gjedde, abbor, ørret og røye nettopp på grunn av det høye kvikksølvinnholdet. Rovfisk, som laks, har ekstra høye konsentrasjoner. For alle andre skal det være uproblematisk å spise disse fiskeslagene, så lenge en ikke spiser for mye. «Ved et gjennomsnittlig kosthold vil ikke det økte kvikksølvinnholdet medføre økt risiko for helseskade,» heter det ifølge Statens forurensningstilsyn.

Rådene gjelder kun for fisk som er fisket i ferskvann. Oppdrettsfisk og sjøørret kan trygt spises, ifølge Matportalen.

Syreskader

Yoghurt har mye sunt innhold, men kan være skadelig for tennene. Bakterier kan reagere med sukkeret, og skape syrer som angriper tannemaljen. Yoghurt uten store mengder tilsatt sukker er derfor å foretrekke.

Et eple om dagen holder deg kanskje vekke fra legen, men fem epler om dagen kan fort sende deg avgårde til tannlegen. Søte epler kan inneholde tilsvarende fire teskjeer sukker.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!