Det har lenge vært kjent at kostholdet til dem som bor ved Middelhavet har vært gunstig for helsen. Forskere har blant annet funnet ut at spanjoler og grekere har lavere risiko for hjertesykdommer.

Nå er imidlertid en av de største studiene på feltet ferdig, og resultatene er oppsiktsvekkende.

Mer umettet fett

26 000 greske menn og kvinner har vært med i undersøkelsen, og ett av resultatene var at bare ved å bruke mer umettet fett i kosten, for eksempel ved å bruke mer olivenolje, kunne man redusere risikoen for kreft med så mye som ni prosent, skriver BBC.

Gjennom noen få endringer i kostholdet var gevinsten så mye som 12 prosent redusert risiko for kreft. Dette oppnådde man ved å spise mindre rødt kjøtt, og mer erter, bønner og linser.

Resultatene fant man ved at alle i undersøkelsen registrerte alt de spiste i en periode på åtte år.

- Å endre kostholdsvaner mot tradisjonell middelhavskost hadde en viktig effekt, sier Dimitrios Trichopoulos, som har ledet forskningen.

GRØNN HØST: Brokkoli. Foto: Istockphoto © FOTO: Jason Reekie

Også en ny studie i Norwich i Storbritannia viser at man kan redusere kreftrisikoen ved små kostholdsendringer.

Brokkoli mot prostatakreft

Menn som hadde høy risiko for å få prostatakreft, la til 400 gram brokkoli eller erter i kosten i uken. Brokkoli viste seg å endre aktiviteten til gener i prostata som tidligere er blitt koblet til kreft.

Det tyder også på at blomkål og rosenkål, som tilhører samme grønnsaksfamilie som brokkoli, også kan ha gunstig effekt. Spesielt hvis mannen har en spesiell genvariant, GSTM1.

- Selv om observasjonsperioden var for kort og antallet for lavt til å bevise at krefttilfellene ble færre, er dette det første tydelige tegnet på at brokkoli, og antagelig andre grønnsaker i samme familie, kan redusere kreftrisikoen, sier Karol Sikora i CancerPartersUK.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!