Julekos vil vi ha, og ved å gjøre litt smartere valg kan du kose deg med god samvittighet.

Det å kose seg med sukkerrik mat noen dager i året, skader ikke. Det er vel likevel ikke til å komme bort fra at julen for de fleste av oss varer mye lengre enn et par dager.

Julegodter, julekaker og julestemning kommer til butikkene allerede i oktober, og julebaksten begynner gjerne tidlig i desember.

Ofte med det resultatet at man må fylle opp boksene både to og tre ganger før julaften.

 

Flere måneder

Mange av ekstrakaloriene julen fører med seg, kommer gjennom drikkevarene.

- Julemat er helt greit så lenge du spiser den innenfor en avgrenset periode, men problemet med norsk jul er at den etter hvert er altfor lang. Mange spiser festmat og julegodter fra oktober til januar, sier Fedon Lindberg.

Han tror at startskuddet for den store spise- og drikkesesongen for mange starter allerede med marsipangrisenes inntog i butikkhyllene.

Når vi i tillegg sitter mer i ro i julen, og har fokus på å hygge oss og skeie ut fullstendig, er det kanskje ikke så rart at det går galt for mange.

- Før nyttårsrakettene går til himmels, har vi lagt på oss i snitt 2,27 kilo hver, sier han.

Julematen blir unektelig ofte fet - unødvendig fet. En full porsjon med ribbe og tilbehør gir mer enn 1500 kcal.

 

Sunne julenøtter

Lindberg er likevel tilhenger av julekos. Det å skeie ut med litt julegodt hver dag, i en kortere periode, er ifølge Lindberg helt greit. Det er heller ikke alt julegodteri som er usunt.

- Hvis du tror det, tar du helt feil. Nøtter, frukt, mørk sjokolade og marsipan kan du spise med god samvittighet. Det er jo tross alt ikke det du spiser mellom jul og nyttår som er problematisk, men det du spiser mellom nyttår og jul, sier han.

Det å spise litt hver dag er ifølge legen dessuten mye bedre enn spise supersunt en periode for så å sprekke totalt etter en stund.

 

Sjekk innholdet

Velger du fabrikklaget julekos, er det vanskelig å si noe om hva som er de beste valgene.

- Du er nødt til å sjekke innholdsfortegnelsen. Se etter lavere prosentandel med sukker, ikke velg produkter med kunstig søtningsstoffer. Velg produktene med kortest og mest forståelig innholdsfortegnelse og de som inneholder rene råvarer. Noen ganger blir det marsipan som vinner, andre ganger sjokolade, sier lege og forfatter Berit Nordstrand.

 

Fornuftige mengder

Noen dager syns hun likevel det er helt greit å skeie ut, og disse dagene kaller Nordstrand for skrotmatdager.

Gode ingredienser for sunnere julekos

  • Nøtter, Frø
  • Frukt
  • Mørk sjokolade
  • Naturlige søtningsiddel (ikke hvitt sukker)
  • Dadler
  • Fiken
  • Rosiner
  • Extra virgin kokosolje
  • Krydder
  • Urter

- Det gjelder bare å begrense skrotet til passe mengder, slik at vi sikrer at vi også får i oss de byggeklossene vi trenger, sier hun.

Selv på en skrotmatdag bør du altså sørge for en balanse mellom skrot og næringsrik mat. 

- Kjøp gjerne inn litt julegodteri, men i fornuftige mengder. Fortsett imidlertid også å kose deg med mat som inneholder smarte byggeklossser, slik som fruktsalat, smoothies, smart iskrem, grønnsaker og dip og snacks av ren skinke, nydelige oster og oliven. Trikset er at julegodt serveres på samme bord som for eksempel fargerike bær og fruktsalat, for da frister ofte disse mer, sier hun.

 

Mye smart julegodteri

Det å bevisst gå inn for å styre unna visse matvarer eller ingredienser, mener hun er uheldig.

Nordstrand syns da det er mye bedre å sette fokus på hva man bør kose seg med.

- Hjernen ser nemlig ut til å fungere slik at den higer etter forbuden frukt, og det er så mye smaksrikt og smart godteri vi kan lage. Det gjør at det ikke blir plass til så mye skrot – selv i julen, sier hun.

Hun mener det er lurt å fokusere på hva byggeklossrik mat gir deg av overskudd, energi, beroligende effekt og velbehag.

- Nyt hvert tygg av rene smaker og gjør det gjerne i godt selskap, sier hun.

 

Legg på fat

Også presentasjonen er viktig.

- Dekk hyggelige bord og server noen få biter av sjokolade og kjeks på et søtt stettfat i stedet for store mengder godteri fra poser og skåler. Sett fram litt, og gjem resten, sier hun.

Hun mener det er helt greit å planlegge litt kos hver dag.

På den måten kan du glede deg til kveldskosen.

- Og motiver deg selv ved å vite at sukkerkutt er verdens beste antirynkekrem. Sett fokus på hvor du vil og hva du vil oppnå, ikke på hva du skal holde seg unna. Sistnevnte er som å holde pusten - før eller siden sprekker du, sier Nordstrand.

 

En neve om dagen

- Det aller sunneste vi kan kose oss med i julen er frukt og bær. De inneholder vitaminer, mineraler, fiber, antioksidanter og fruktsukker. Fordi frukt inneholder lite energi, er det også førsteklasses kos for dem som prøver å gå ned i vekt, sier Lindberg.

Da er det verre med nøtter, for selv om nøtter er sunt, inneholder de mye kalorier. 

- De må derfor spises med måte, men vi bør få i oss litt hver dag. En liten nevne på omtrent 50 gram er det som skal til. Spis dem enten naturell eller lag din egen marsipan. Denne kan du lage mye sunnere enn den man kjøper ferdig i butikken, sier han.

Lindberg legger til at forskning viser at de som spiser nøtter ofte, har lavere vekt og betydelig lavere risiko for diabetes og hjertesykdom.

Lag godteriet selv

Lindberg anbefaler ellers mørk sjokolade med minst 70 prosent kakao.

- Ved å bruke mørk sjokolade, nøtter, frø og et naturlig, lavglykemisk søtningsmiddel kan du selv lage julegodteri, som du kan spise litt av hver dag med verdens beste samvittighet, sier Lindberg. 

Han forteller at han er opptatt av at julen skal være kos, og mener planlagte og bevisste utskeielser er helt i greit.

- Tradisjon er også viktig, og vi må for all del ikke bli fanatiske. Jeg tror imidlertid juletradisjonene ville bli enda bedre hvis perioden var kortere, og vi unngikk å fråtse oss gjennom julen for så å satse på skippertak for å gå ned i vekt over nyttår sier Lindberg.

 

Hent fra naturen

Så selv om butikkene har et stort utvalg, er det aller best å lage julegodtene sine selv.

Ikke bare er det koselig, men du er også helt sikker på hva godsakene inneholder.

- Mitt råd da er å bruke av naturens skattekiste. Nøtter, bær, frø og mørk sjokolade inneholder alle masse byggeklosser. For å få søtsmak, kan du bruke honning, lønnesirup, dadler, fiken og rosiner, og ekstra virgin kokosolje gir smarte fettsyrer og en nydelig, søt smak, sier Nordstrand.

For øvrig er krydder og urter stappfulle av antioksidanter, og velger du for eksempel anis, kardemomme og kanel tilfredsstiller du samtidig søtsuget.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!