Tips til god avkobling

  • Vær tydelig på hva du ønsker å få ut av ferien. Avstem forventningene med dem du skal være sammen med.
  • Sett opp en liste over alt du burde ha gjort i ferien. Lag en tidsplan og finn ut at det tar betydelig mer tid enn du har. Stryk 80 prosent og lag en ny kort liste. Følg denne og belønn deg selv skikkelig.
  • Sett grenser. Ikke si ja når du egentlig mener nei.
  • Ta imot uventede gjester, fortell dem at de er velkomne på dine premisser. La dem hjelpe til, la dem klare seg selv mens du løper en tur og prioriter dine nærmeste før gjestene.
  • Ikke drikk mer alkohol enn du tåler.

(Kilde: Hilde Grønningsæter)

Er du en av dem som opplever å være mer sliten etter ferien enn før den begynte?

Du vil så gjerne slappe av og ta dagene som de kommer, slik at du kan vende tilbake til hverdagen med ny energi, men med tett program hver eneste dag kan du fort ende mer sliten i slutten av ferien enn du var da den begynte.

Gjennomfører man ferien med samme disiplin og målrettethet som man har når man er i jobbmodus, kan man fort føle seg sliten etter ferien.

Forskjellige grenser

- For tett program hindrer hvile, restitusjon, refleksjon og avspenning, men husk at det her er snakk om for tett program. Mange liker nemlig tett program, og det er individuelt hva folk tåler, liker og mestrer, sier Hilde Grønningsæter til Norsk Ukeblad.

Hun er instruktør i Mindfulness og coach på livsstil, selvledelse og endringsledelse.

Det å starte ferien helt uten planer, tror hun heller ikke er realistisk. Balanse er et stikkord, for det er også dem som blir skikkelig stresset hvis de planlegger for lite.

Ingen planer kan være stressende

- Det ikke å ha planer er først og fremst sunt for dem som forventer at ting skjer av seg selv og som er kreative og trent på å ta livet på sparket, sier Grønningsæter.

Slike feriedager er herlige for barneforeldre som bør ta det med ro og ikke stresse livet av de små, samt for folk som har full gass i hverdagen og trenger rekreasjon og hvile.

- Motsatt kan en slik tilværelse være skikkelig stressende for personer som er ensomme, som har savn eller sorg, og dem som trenger tryggheten det gir å vite at noen venter eller bryr seg, sier hun.

Forventninger må innfris

Ifølge Grønningsæter er dessuten ikkeplanlegging også en form for planlegging. Hjernen blir rett og slett stresset hvis det ikke er samsvar mellom forventninger og det som faktisk skjer.

- Det avhenger også av tidsaspektet og hvor du er. Er du på hytta og tar hver dag som den kommer i tre uker, eller bor du i indre bykjerne og skal ta dagsutflukter eller besøke en venn på sparket dersom muligheten byr seg? Er dagene da ikkeplanlagte, spør hun.

Avklar med familien

Generelt mener Grønningsæter at 20-25 prosent av dagen bør være åpen for uforutsette ting til hverdags, men at man i ferien kanskje bør øke denne andelen til 50 prosent.

- Men dette må da samkjøres med resten av familien eller vennene du ferierer med, sier hun.

Grønningsæter legger til at det også er viktig å huske at det å slappe av ikke nødvendigvis betyr det samme for deg som for mannen din.

EKSPERTENE

Hilde Grønningsæter er gründer og daglig leder i analyseselskapet Humator AS og har en doktorgrad i helsepsykologi. Hun har ledet en rekke forskningsprosjekter på stress og helse i arbeidslivet, Forsvaret og idretten. Hun er også sertifisert ICF-coach og instruktør i Mindfulness. Hun veileder i livsstil, selvledelse og endringsledelse.

Kari Løvendahl Mogstad er spesialist i allmennmedisin og jobber ved Munkholmen Legesenter i Trondheim. I tillegg underviser hun legestudenter ved NTNU. Mogstad er også en ivrig blogger og driver firmaet «Lykkelig som liten» som selger trygge hudpleieprodukter.

Viggo Johansen har kurset i Mindfulness, meditasjon, avspenning og kognitive teknikker siden 1994. Han har nå privat praksis i Oslo der han både holder kurs, foredrag, seminarer og tar imot mennesker til enkelttimer.

- For noen er det å slappe av å ligge på en strand, jobbe i hagen eller sitte i skyggen og lese en bok, men for andre er det avslapping å trene hver dag, gå fra hytte til hytte i fjellet, sykle i Irland, øyhoppe i Hellas eller male hytta og huset, sier hun.

Gi kroppen tid til restitusjon

- Det å hvile er veldig viktig. Det gir oss muligheten til å restituere oss, samle tankene og la både hode og kropp få nullstille seg, sier spesialist i allmennmedisin Kari Løvendahl Mogstad.

Når du slapper av, gir du kroppens stresshormonsystemer muligheten til å slå seg helt av, og dette er ifølge legen sunt for helsen. I tillegg trenger hjernen hvile, så det å koble helt ut er også sunt for den mentale helsen.

- Når vi stresser, settes kroppen vår i en slags beredskap for å forberede oss på utfordrende situasjoner, sier hun.

Utmattet av kronisk stress

Kortvarig stress er gjerne positivt, fordi stresset skjerper oss, men kronisk stress kan være mer uheldig.

- Da går kroppen i en konstant og langvarig beredskapstilstand som vi blir slitne av. I verste fall kan vi bli syke både fysisk og psykisk, sier Mogstad.

Det å slappe av er imidlertid ikke nødvendigvis så lett som det kan høres. Når gjøremålene står i kø, er det en kunst å koble av. Selv om du innerst inne vet at det er nettopp ro og avkobling du trenger mest.

- Men denne kunsten kan læres. Det aller viktigste er å lære seg å si nei. Man kan ikke få med seg alt, så du må prioritere.

Ikke noe galt i å planlegge

- Husk å møte hver dag med nysgjerrighet. Alternativet til et tett program trenger nemlig ikke å være latskap, sier Mindfulness-coach Viggo Johansen.

- Det er ingenting galt med å planlegge så lenge du er klar over at livet ikke nødvendigvis følger dine ønsker. Min erfaring er at det ikke er planlegging som skaper problemer for oss, men snarere manglende fleksibilitet og spontanitet, sier Johansen.

Han mener at vi i verste fall mister friskheten i øyeblikket hvis vi blir for rigide og opptatt av våre egne planer.

SLAPP AV: Det å slappe av er ikke nødvendigvis så lett som det kan høres. Når gjøremålene står i kø, er det en kunst å koble av. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock

- Mindfulness handler nettopp om det å bli klar over fylden i hvert eneste øyeblikk. Om det virkelig å åpne seg for livet. Når vi blir for opptatt av hvordan vi synes ting burde være, mister vi lydhørheten for hvordan ting faktisk er, sier han.

Ifølge Johansen ender vi da ofte med å fylle øyeblikket med misnøye snarere enn tilfredshet, og på den måten mener han at det kan det være sunt ikke å ha noen planer i det hele tatt.

- Da møter man hver dag med åpenhet og nysgjerrighet, sier han.

Den perfekte dagen

Det å droppe det tette programmet, behøver ikke bety at det ikke skal skje noe.

Legens råd for å finne ro

1. Sett seg godt til rette i en god stol og ha begge bena godt plantet i gulvet.

2. Pust rolig og dypt inn gjennom nesen og sakte ut gjennom munnen.

3. Bruk et par minutter til å legge merke til hvordan bena kjennes mot underlaget og ta en sakte «skanning » av kroppen. Kjenn hvordan det egentlig kjennes - fra topp til tå.

Kilde: Kari Løvendahl Mogstad

- I verste fall mener jeg at et tett program med klare planer blir dørgende kjedelig. Det kan være et interessant eksperiment å våkne opp til en ny dag og bare la seg lede av spørsmålet: «Hvis jeg skal gjøre dette til en dag hvor jeg har det virkelig bra, hva gjør jeg da?» Husk at alternativet til et tett program, ikke nødvendigvis er latskap, sier Johansen.

Han anbefaler en god balanse mellom planlegging og spontanitet i ferien, men legger til at det viktigste tross alt er å være så til stede at man er i stand til å følge det levende øyeblikket snarere enn det man har sett for seg i hodet på forhånd.

- Det å slappe av er bra for helsen og humøret og i tillegg gjør det oss til bedre mennesker. Det er altfor mange valg som tas fordi «det alltid har vært sånn», og det eneste vi oppnår da, er at fortiden repeterer deg. For å få tilgang på friskhet i livet må vi lære å gi slipp på fortiden og tore ta innover oss at dagen er ny og at vi kan fylle den med hva vi vil, sier han.

Hvile er nyttig

Forsøk også å tenke gjennom hvorfor du bruker fridagene dine som du gjør.

Hvis du stirrer på veggen som burde vært malt, og får høy puls, bør du spørre deg selv hvorfor pulsen stiger. Er det fordi du elsker praktiske gjøremål, er det ingen grunn til ikke å bruke feriedagene til slikt. Er det derimot perfeksjonismen som driver deg, bør du ta en alvorsprat med deg selv.

Signe Narvesen

Søvn gir god forbrenning

Søvn påvirker muskelvekst og restitusjon, og sørger for at vi får god forbrenning.

- Spør deg selv hva som er viktigst - å male veggen eller at du virkelig nyter livet mens du fortsatt kan? Hvis du svarer å male veggen, er jo saken grei, da er det bare å finne frem penselen, men hvis du egentlig kunne tenke deg å gjøre noe annet, er det kanskje på tide å følge gleden og ikke plikten, sier Johansen.

Han mener mange går rundt med en skjult overbevisning om at de hele tiden må gjøre noe nyttig - hvis ikke er det bortkastet tid.

- Da kan det være greit å minne seg selv på at å slappe av, er noe av det nyttigste du kan gjøre for helsen din, og at glede er den beste medisin, sier han.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!