Er du irritabel, har liten arbeidsgnist, føler deg likegyldig og fysisk dårlig? Da bør varsellampene lyse, du kan være utbrent.

Teknologiutvikling, krav til tempo i arbeidslivet og strev i hverdagen gjør at stadig flere risikerer å bli utbrente.

Fem tegn på utbrenthet

Nettstedet Careerbuilder.com peker på fem typiske tegn på utbrenthet:

  • irritabilitet
  • manglende arbeidsgnist
  • apati
  • likegyldighet
  • fysiske plager

Våkner før klokka ringer

Morten Müller-Nilssen, psykolog og forfatter av boken "Tidsinnstilt", bekrefter at dette er de kjente og vanligste tegnene på utbrenthet.

- Likegyldighet og mindre arbeidsgnist kommer nok noe tidligere enn de andre, og det aller første som kommer, er en nagende uro over at «dette er bare helt feil», sier han.

=

BALANSE: Psykolog og yogalærer Karen Kollien Nygaard (t.v.) hjelper utbrente mennesker tilbake i jobb. Det er viktig å huske at utbrenthet er en midlertidig situasjon. Vi kommer tilbake, sier psykolog Morten Müller-Nilssen (t.h.). © FOTO: Privat/Terje Borud

Varsellampe for utbrenthet

Her er tegnene du bør ta på alvor:

1. Irritabel - kollegene dine opplever at du er sur og irritabel, og de er ikke helt seg selv i ditt selskap lenger.

2. Liten arbeidsgnist - jobben er blitt et ork, og du ser ofte på klokken i løpet av arbeidsdagen. Kanskje gruer du deg for å gå på jobb også.

3. Apatisk - du er uinteressert i å oppnå noe på jobben, og bryr deg lite om utfordringer.

4. Likegyldighet - du bryr deg lite om det sosiale nettverket på jobben og du er uinteressert i samvær med vennene dine.

5. Fysisk dårlig - du er ofte i laber form og mangler overskudd. Kanskje har du smerter i musklene, sover dårlig og har hodepine.

Kilde: Careerbuilder.com

Andre tidlige tegn på utbrenthet kan være at konsentrasjonen svikter. Tankene svever av gårde, du klarer ikke fokusere på oppgavene eller diskusjonen i møtet, og du mister drive i jobben.

I tillegg våkner du kanskje om morgenen før klokka ringer og gruer deg til å gå på jobb. Når du gjør det mer enn et par uker i strekk mener psykologen du bør stille deg selv noen grunnleggende spørsmål.

Tar lett til tårene

- Depresjon, vondter i muskel og skjelett, angst og uro er også tegn på at du kjører mot utbrenthet. Mange blir følelsesmessig ustabile og tar lett til tårene. Det er vanlig å bli bekymret for fremtiden og tenke at noe må bli annerledes, istemmer Karen Kollien Nygaard, psykolog, yogalærer og forfatter av boken "Balanse. Verktøy for livet".

Er du i faresonen for utbrenthet, bør du snakke med andre. Mye som er vanskelig, blir mer håndterlig når du snakker med en du stoler på.

Du bør også tenke på om du tror dette er noe som går over av seg selv, eller om må du gjøre noe med situasjonen selv.

Finnes en vei tilbake

- Det viktigste er å ikke bli gående hjemme alene. Skaff deg en kvalifisert samtalepartner, om det er fastlegen eller en terapeut. Det er lett å få følelsen av at verden er imot deg og da er det fort gjort å overtolke negative signaler. Få hjelp av en som kan regulere nervesystemet tilbake. Det er ikke samsvar mellom forbruket energi og oppladningen, forklarer Karen Kollien Nygaard.

Hun mener veien tilbake fra utbrenthet går gjennom innsikt. De flester trenger påfyll av verktøy og støtte til å få få kroppen i riktig retning. Mange er ikke tilstede i sitt eget liv, har for høyt tempo og utovervendt fokus.

Lev sunt

Legg vekt på en god og fast døgnrytme der du får nok søvn.

- Gå turer i skog og mark og pass på å få dagslys hver dag. Gjør minst én ting hver dag som du synes er morsomt. Ha minst én samtale med et annet mennesker i løpet av dagen og da helst i den virkelige verden - ikke den virtuelle, sier Morten Müller-Nilssen.

Hva skal så til for å snu situasjonen? Tid, mener psykologen. Så lenge du reflekterer over det som skjer, og har en ok forståelse av hva som er på gang i livet, så er jo ikke dette i seg selv farlig.

Begynn i det små

Du kan leve lenge med utbrenthet, dersom du vet at det kommer til å gå over og at du har en plan. Men dersom du ikke opplever å ha en plan, dersom alt er svart og du ikke ser noen utvei - da er det skummelt, og da må du gjøre de grunnleggende og litt raske grepene som å bytte jobb, gå til en rådgiver eller ta en skikkelig pause.

Heldigvis lever vi i et land der vi har gode velferdsordninger og kan få god hjelp i slike situasjoner. Vi er ikke alene.

Det kan være krevende å komme tilbake til arbeidslivet etter utbrenthet, spesielt hvis du har vært borte lenge.

Da er det viktig å bygge seg opp langsomt og systematisk. Det er som med alt annet vi skal øve på: vi må begynne i det små og legge på mer etter hvert.

sinne,utbrent,stress

UTBRENTHET: Sinne og humørsvigninger kan være et tegn på utbrenthet. Og det bør du ta på alvor. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock

Prøv frivillig arbeid

- Jeg anbefaler arbeidstrening gjennom frivillighet. Det er en lang rekke av steder der du kan melde seg frivillig og gjøre en innsats - steder der du kan oppleve å bidra og få bekreftelse på at du bidrar. Når du så skal komme tilbake til arbeidslivet, gjelder det å lage seg noen situasjoner der du kan sanke på de små og viktige seirene. Også er det viktig å samarbeide tett med legen din, en god rådgiver eller din NAV-kontakt om en plan slik at du ser litt fremover og har et realistisk bilde av tiden ting tar, forklarer Morten Müller-Nilssen.

Skal du tilbake etter en lang sykmelding som følge av utbrenthet, er det lurt å be om en tilpasset arbeidssituasjon og tilpassede oppgaver slik at du kan oppleve mer kontroll og mestring over arbeidshverdagen din.

Lær deg å si nei

- Det er viktig å lære seg å si nei, samtidig må du passe på så du ikke blir en "nei-person" i tillegg, den som aldri byr på noe. Det er klart du har en lavere kapasitet etter en utbrenning, så det er viktig å komme i balanse. Løper du bare fortere på jobb, blir du stressa igjen. Målet må være å tåle belastningen på jobb og samtidig finne roen på ettermiddagen, sier Karen Kollien Nygaard.

Psykolog Morten Müller-Nilssen mener begrepet "utbrent" gir helt feil assosiasjoner:

- Jeg tenker alltid på en branntomt, totalruin. Det er et dårlig bilde på et menneske som er midlertidig ute av arbeidslivet. For er det noe vi vet, så er det at såkalt utbrenthet er en midlertidig situasjon. Vi kommer tilbake.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!