Synes du det er vanskelig å gjøre det du har bestemt deg for? Viljestyrke er noe du bruker hele tiden, og påvirker alle deler av livet ditt.

- Viljestyrke handler om evnen man har til å ta seg selv i nakken, og faktisk gjennomføre mål man har satt seg, selv om man møter motstand, sier stipendiat Audun Hetland ved Universitetet i Tromsø, som tar en doktorgrad i positiv psykologi og forsker på motivasjon.

Gjennomføringsevne og impulsstyring

Tar du for eksempel husvasken, selv om det er gørrkjedelig? Klarer du ikke å motstå fristelser som å spise godteri eller å surfe rundt på sosiale medier i arbeidstiden? Har du klart å trene jevnlig over lengre tid? Unngår du sosiale situasjoner du føler deg usikker i? Klarer du å jobbe hardt og takle motstand for å nå dine karriereambisjoner?

Hva du svarer på disse spørsmålene kan ha sammenheng med hvor stor viljestyrke du har.

Viljestyrke handler om selvkontroll, gjennomføringsevne, impulsstyring og evnen til å takle motstand.

Viljestyrke = suksess

Men hvorfor er viljestyrke så viktig? Flere forskningsstudier tyder på at viljestyrke er viktigere enn intelligens for å lykkes i livet.

- Det hjelper ikke å være supersmart på et område hvis du ikke bruker og utvikler evnene dine. Hvis du derimot bruker viljestyrken din, lager gode vaner og jobber målrettet og strukturert med noe, kommer du lengre enn hvis du er smart og lat, sier Hetland.

For om du drømmer om å bli veldig god innenfor et bestemt felt, krever det selvdisiplin.

- Viljestyrke er helt avgjørende for å lykkes livet. Veldig mange av de tingene vi må gjøre på veien mot dit vi ønsker å nå, består av å gjøre ganske mange kjedelige ting og å forsake det vi synes er gøy. Det krever viljestyrke og selvkontroll. Personer som utmerker seg innenfor et fagfelt eller er toppidrettsutøvere scorer garantert høyt på viljestyrke, fordi de har hatt et langsiktig mål de har jobbet hardt og målrettet mot, sier psykologspesialist Jan-Ole Hesselberg.

Marshmallows-eksperimentet

Evnen til å utvise viljestyrke påvirker mange områder av livet, viser det klassiske forsøket kalt "Marshmallows"- eksperimentet fra 1960-tallet.

MARSHMALLOWSEKSPERIMENTET: Spis én nå, eller vent 10 minutter og få en ekstra? © ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

=

EKSPERTER: Tom Karp og Jan-Ole Hesselberg © FOTO: Privat

VILJESTYRKE

  • Viljestyrke handler om selvkontroll, evnen til å gjennomføre mål man har satt seg, impulsstyring og evnen til å takle motstand og krevende oppgaver/situasjoner.
  • Det kan for eksempel være å oppsøke en situasjon du frykter eller klare å motstå å spise sjokoladekake fordi du har et langsiktig mål om å gå ned i vekt.
  • Viljestyrke er en variabel størrelse. Noen ganger har du mye, andre ganger lite. Det kommer an på hvor mye du har brukt den i tiden før. Psykologiprofessoren Roy Baumeister mener at glukose-nivået i hjernen påvirker graden av viljestyrke.
  • I boka "Willpower" omtaler Baumeister viljestyrke som en muskel: Den kan bli sliten og svak om du bruker den for mye, men den kan også restitueres og trenes opp.
  • Professor og forsker Tom Karp anbefaler siden http://www.teamwork.no/fm for de som vil teste sin egen viljestyrke (passord: viljestyrke).

Kilder: Jan-Ole Hesselberg, Tom Karp, Audun Hetland

Da gjorde psykologen Walter Mischel og hans team studier på barn og deres selvkontroll.

Fireåringer ble plassert i et rom med én marshmallow på et fat foran seg og fikk beskjed om at de godt kunne spise godteriet med en gang. Men barna fikk også beskjed om at hvis de klarte å vente i 10 minutter med å spise marshmallowen, ble de belønnet med én marshmallow til.

Mens noen av barna spiste godteriet med en gang, forsøkte andre å vente (uten å lykkes).

Noen utviste også god selvkontroll, og klarte å vente i 10 minutter for så å gjøre seg fortjent til to marshmallower.

Mer populære og skilles sjeldnere

20 år senere, i et oppfølgingsforsøk, fant Mischel ut at barna som hadde vist størst viljestyrke i forsøket, også var de som gjorde det faglig best på skolen.

De mest viljesterke barna var til og med de mest populære i klassen, og fikk senere i livet jobber som var bedre betalt. Den samme gruppen hadde lavere forekomst av alkohol- og narkotikamisbruk.

At evnen til selvregulering er viktigere enn IQ når man skal indikere hvem som lykkes i livet, ble nylig sterkt underbygget i en newzealandsk studie publisert i 2010.

Forskere hadde fulgt 1000 barn fra fødselen og fram til de fylte 32 år. Og barna som viste seg å score høyt på selvkontroll, var også de med mindre fedme, færre kjønnssykdommer, bedre tenner, mer penger og bedre ekteskap.

Det viste seg at noen av forskjellene hang sammen med IQ og sosial klasse, men selv når disse faktorene ble utelukket, holdt mønsteret seg.

- Viljestyrken kan bli bedre

Men om du har lest så langt og ser mørkt på egen viljestyrke, fortvil ikke! Det finnes håp for de av oss som synes det skorter på egen selvkontroll.

- Forskning innen psykologifeltet viser at viljestyrke kan trenes opp og utvikles. Dessverre er det sånn at de som trenger viljestyrke mest, har minst. Da gjelder det å få snudd den negative trenden. For å få det til må man sette seg små og overkommelige mål, og bygge på det - steg for steg, sier doktorgradsstipendiat Audun Hetland.

- Tøy komfortsonen!

Start med et personlig prosjekt, der du gir deg selv utfordringer du utfører over tid, råder Tom Karp.

Han er professor i ledelse ved Markedshøyskolen og har forsket på viljestyrke blant ledere.

TIPS FOR BEDRE VILJESTYRKE

  • BLI MOTIVERT: Hvilket område i livet er det viktigst for deg å gjøre noe med? Finn et utfordring der du jobber med viljestyrken på noe som kan gi deg glede/nytte i livet.
  • BEGRENS DEG: Ta én ting av gangen. Ikke lag deg flere mål, men velg deg ett område du vil jobbe med i første omgang. Å kutte ut både snus og godteri på en og samme gang funker sjelden.
  • KONKRETE MÅL: Gjør målene dine så konkrete som mulig og lag en plan. Formuler målene skriftlig, og skriv gjerne ned framgangen.
  • BELØNNING OG STRAFF: Får du noe om du klarer målet du har satt deg? Sett for eksempel av 10.000 kroner på en konto. Klarer du å slutte å røyke får du pengene, men mislykkes du går pengene til et parti du hater.
  • LEGG TIL RETTE: Organiser hverdagen slik at du unngår situasjoner der du setter viljestyrken på prøve. Rydd for eksempel huset for godteri hvis du skal kutte ned på sukkeret.
  • TA VARE PÅ DEG SELV: Har du stabilt blodsukker, sover godt, er uthvilt og i god form, er det en fordel for viljestyrken.

Kilde: Jan-Ole Hesselberg

- For å få bedre viljestyrke må du tøye komfortsonen litt, og forplikte deg til å trene på utfordringer. Liker du ikke å synge i kor eller snakke foran forsamlinger, bygger du deg opp til å gjøre nettopp dette, sier Karp.

Slik gjør du det!

Velg en utfordring knyttet til noe som betyr noe for deg, altså et utfordring du kan ha glede og dra nytte av i framtiden.

Prosjektet må kreve innsats av deg over tid, og ifølge Tom Karp kan utfordringene være:

- Mentale (f.eks lære deg et nytt språk, fag, instrument, sette deg inn i regnskapsføring)

- Emosjonelle (f.eks holde en tale, hoppe i fallskjerm, spille teater, ta en vanskelig samtale)

- Fysiske (f.eks delta på en ny sport, trene spesifikt for et løp)

Konkrete mål

Hemmeligheten bak å lykkes er å sette et konkret mål, og så legge en plan for å nå det målet.

For eksempel er ikke "å komme i form" eller "gjøre noe jeg er redd for" konkret nok. Gjør det tydelig, som "jeg skal gå i 40 minutter hver dag" eller "holde en presentasjon på jobben".

Poenget er at du ikke skal gi opp, selv om du går lei og møter motstand på veien. Det kan også være lurt å ha en prosjektbok, der du skriver ned hvordan det går fra gang til gang, slik at du kan se framgangen.

- Bare det å sette et mål og lage en plan øker sannsynligheten for å få det til, mener Jan-Ole Hesselberg.

Kan bli viljestyrke-sliten

I nyere forskning er det blitt mer vanlig å se på viljestyrken som en muskel; Den blir sliten og utmattet om du bruker den for mye.

Det er den amerikanske psykologiprofessoren Roy Baumeister som står bak denne teorien.

Nyttårsforsetter er et eksempel på når mange av oss kan overbelaste viljestyrke-muskelen. Da setter mange av oss flere store mål på én og samme gang. Om du planlegger å stumpe røyken, slutte å spise godteri og trene minst tre ganger i uka samtidig, kan det lett ende i en gedigen skuffelse.

Viljestyrken blir kort sagt utmattet, om den ikke er godt trent fra før.

Mange bekker små ...

- Bruk viljestyrken med omhu, og ikke vær overoptimistisk. Hemmeligheten bak å få bedre viljestyrke er å gjøre småting som ikke er altfor krevende, men å gjøre det over tid. Det er viktigere å sette et lite og overkommelig mål, enn å ha et stort mål man ikke klarer. Et eksempel kan være å ta 20 push-ups hver dag, sier Jan-Ole Hesselberg.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!