=

MYE KRAFTIG MAT: Flere selskap og mer mat og drikke gir flere fordøyelsesplager hos befolkningen. © Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

Fordøyelsens 10 bud

1. Ikke spis så mye at magen bokstavelig talt blir overfylt. Det fører til at maten skvulper tilbake til spiserøret og gir halsbrann. Spis heller mindre porsjoner oftere.

2. Det er bedre å spise hovedmåltidet til lunsj enn sen middag.

3. Ikke sleng deg på sofaen etter et (for) stort måltid. Det kan forårsake såkalt reflux, der magesyren flyter tilbake til spiserøret.

4. Ikke spis for fort. Tygg maten godt og ta pause mellom hver bit. Det gir fordøyelsessystemet sjansen til å komme godt i gang før maten kommer ned i magen.

5. Ikke spis for fet mat. For mye fett er en hovedgrunn til fordøyelsesbesvær. I øverste del av tynntarmen finnes det små «fettsensorer» som reagerer med å sette ned farten på fordøyelsen når fettdosen blir for høy. Det fører til oppblåsthet, kvalme og ubehag.

6. Rødvinstoddy og akevitt er for mange et must i julen. Men husk at alkohol virker irriterende på magen, og tilpass mengden deretter. Ikke drikk på tom mage.

7. Antall kaffekopper etter maten bør begrenses. Kaffe reagerer med magesyre, og skaper irritasjon i magen og fordøyelsesproblemer.

8. Sigaren eller sigaretten etter et stort måltid kan gi fordøyelsesbesvær fordi giftstoffer fra røyken skylles ned i spiserøret.

9. Kom deg opp og gå en tur etter at du har spist, ikke sett deg foran TV'en.

Bevegelse forbedrer fordøyelsen.

10. Ikke all julemat er fet og fæl. Kylling/kalkun, laks, tørket frukt og nøtter er sunt og godt for magen.

Kilder: LMF , AstraZeneca

5 tips for bedre fordøyelse

1. Spis fiberrik mat

2. Drikk mye vann

3. Unngå sene måltider

4. Ikke overspis

5. Spis sakte og tygg nøye

Fet mat, alkohol, søtsaker og knask kan være en påkjenning for mager som ikke har dette som hverdagskost. Men det finnes råd.

Skjær vekk fettet

Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer (LMF) fraråder å stappe i seg for mye fet mat.

- Ikke spis for fet mat. For mye fett er en hovedgrunn til fordøyelsesbesvær. I øverste del av tynntarmen finnes det små «fettsensorer» som reagerer med å sette ned farten på fordøyelsen når fettdosen blir for høy. Det fører til oppblåsthet, kvalme og ubehag, skriver de på sine nettsider.

Vanligst med halsbrann

Det vanligste ubehaget forbundet med fet julemat, er refluks.

- Den vanligste plagen man ser av julemat er sure oppstøt, halsbrann, eller refluks, som det heter på fagspråket, sier redaktør for Fordøyelsen, medlemsbladet til Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer (LMF), Julia Edin til Klikk.no.

- Årsaken er at for fet mat er tung å fordøye. Også alkohol, røyk og sjokolade kan få lukkemuskelen i magesekken til å åpne seg og føre innholdet i magesekken, blandet med magesyre, tilbake opp i halsen.

Foreningen, som har over 3000 medlemmer, favner om personer med en rekke ulike fordøyelsesrelaterte sykdommer som halsbrann, Morbus Chrons, og irritabel tarm.

Enkelte sliter mer

Enkelte sliter mer enn andre i jula. For medlemmer av LMF, kan desember bli en lang utfordring.

- For våre medlemmer kan det være utfordrende å holde seg frisk når man spiser julemat, sier Edin.

- Når fet julemat for de fleste føles ubehagelig etter et måltid, kan det føre til store smerter og i verste fall oppblussing av betennelse eller sykdom hos våre medlemmer.

- Mange er derfor påpasselige med hva de spiser i julen og passer heller på å ta flere små måltider enn et stort.

Ekstramat hele måneden

- Tidligere var julematen begrenset til noen få dager. Nå går vi på mange flere julebord og koser oss med god mat og drikke i hele desember, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky i Bama til Newswire.

Hun mener det er bra å slanke juletallerkenen, i tillegg til å begrense kaloriinntaket vi får via alkohol.

Får du halsbrann er det lurt å løsne klærne og stå oppreist etter måltidet. En liten neve mandler kan også hjelpe, mener ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

- Drikk nok vann, hold måltidsrytmen og prøv å få i deg litt grønnsaker og frukt til hvert måltid. Når vi sitter til bords bør vi fylle opp minst en tredel av tallerkenen med grønnsaker for å holde fordøyelsen i god gjenge, sier hun.

Arsky anbefaler spesielt rotgrønnsaker, som har mye fiber og er bra for fordøyelsen. Men for deg med sensitiv mage eller tarm, er det noen grønnsaker du kan hoppe over.

- Fet mat generelt er tung for magen og vanskelig å fordøye. For mange er det et godt alternativ med kalkun, and, fisk eller annet hvit kjøtt i stedet for den tradisjonelle ribba med svor.

Hold deg unna sofaen!

Skulle du være så uheldig at du forspiser deg, er råd nummer én å holde seg unna sofaen.

- Det viktigste er vel å ikke legge seg ned på sofaen etter et stort måltid, men heller å være i aktivitet slik at fordøyelsen settes i gang. Det finnes også en rekke yogaøvelser som stimulerer fordøyelsen og som kan hjelpe til å «lette trykket» på en oppblåst mage, sier Edin.

Les også:

8 vanlige magesykdommer

Magen din lurer deg

Avføringen avslører deg

Her er de sunneste julepølsene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!