Føler du at det bare velter over av ting som må være klar til julaften og til romjula. Har du igjen gaver å kjøpe, gulv å vaske, mat å handle, mat å lage og har egentlig mistet oversikten over hva du egentlig skal.

Ta et dypt åndedrag og les hvordan du kommer deg igjennom de neste dagene.

Brems ned og gjør det enkelt

- Brems ned og gjør det enkelt, sier Andries J. Kroese, foredragsholder i oppmerksomhetstrening, og forfatter av boka "Oppnå mer med mindre stress."

Han mener det er viktig å holde de to tankene som en mantra i hodet.

- Da blir det hyggeligere for både deg selv og andre, sier Kroese til klikk.no.

Er du førjulsstresset? Hvorfor? Del din historie med oss i kommentarfeltet nederst i saken.

Det er ikke det du faktisk skal gjøre som gjør deg stresset, det er tankene som stresser deg

STOPP: Stopp deg selv og spør hva du egentlig vil oppnå med alle de tusen tingene du tror du må rekke. © Foto: David Kneafsey/Crestock

BREMS NED: Gjør det enkelt i julen, sier Andries J.Kroese, som har skrevet bok om å oppnå mer med mindre stress.

Han oppfordrer også til å stoppe helt opp og tenke igjennom hva du prøver å oppnå med alle de tusen tingene du tror du må rekke på lille julaften og utover i romjula.

- Hva vil du oppnå, vil du score poeng hos andre mennesker, gjør du noe som du tror er forventet av deg, eller er det virkelig du som vil ha det slik.

Stopp opp!

Andries J.Kroese sier at mange blir offer for et massehysteri i julen, og at det er viktig å stoppe opp for å tenke over hva i alle dager du egentlig driver med.

Boken "Oppnå mer med mindre stress" handler om oppmerksomhetstrening. Kort fortalt dreier seg å stoppe opp og se på seg selv, observere seg selv, og så gjøre endringer.

Han mener at stressmestring bør starte lenge før lille julaften. Da er vi så oppgiret etter alt førjulsstresset at vi ikke klarer å koble ut.

- Vi er som trekkoppdukker, og vi kan ikke slå av bryteren og komme ned på et normalt nivå på en natt, sier Kroese.

Mestre stress

Han mener mange hadde hatt godt av å lære om oppmerksomhetstrening for å klare å mestre stresset på en bedre måte, ikke bare i julen.

Kanskje det bør være en av nyttårsforsettene dine neste år?

Du kan lese mer på nettsiden til Andries J. Kroese.

Les også:

Optimister lever lengst

Dette betyr drømmen

Stress ned med oljer

Drevet av andres forventninger

- Problemet er ofte at vi bekymrer oss for fremtiden, men også for fortiden og alt vi ikke fikk gjort. Vi skal kunne planlegge, men det er viktig å ikke spinne negative tanker rundt det. Det er ikke det du faktisk skal gjøre som gjør deg stresset, det er tankene som stresser deg, sier Kroese.

Coach Ann Elin Schüssel er også opptatt av at vi må legge bort forventningene vi tror andre har til oss.

- Vi blir perfeksjonister fordi vi tror at andre forventer så mye av oss, sier Schüssel.

Hun har noen gode råd som kan redde deg ned på jorden igjen, slik at du kanskje får en mindre stresset jul.

Coachens tre råd for å stresse ned og få kontroll

1. Ha et morgenmøte med deg selv

Hensikten med møtet er å evaluere dine førjulsvaner. Du skal finne ut hva som er gode vaner og hva som er mindre gode vaner.

De gode vaner er slike som er så viktige for deg personlig at de gir deg energi. De mindre gode er mindre viktige for deg selv, men er der mest for at du skal fremstå som vellykket og ordentlig. Disse vanene er trigget av dine negative antagelser om hvordan andre vurderer deg.

Eksempler: Sende julekort med personlig hilsen før juleaften, pusse sølv og tørke støv, ha nyvasket bad, støkne skjorter og bluser for både deg, mannen og barna. Når du har lagt vanene i hver sin bås, bestem deg for å legge minst én av de mindre gode vanene bort denne julen.

2. Planlegg oppgavene i en timekalender.

Legg de viktige oppgavene i en timekalender. Dropp de oppgavene du kan droppe. Planlegg også pauser for deg selv.

Eksempel: Kaffebesøk klokken 14, ringe en hyggelig venn eller venninne du slapper av med klokken 16 og trene klokken 19.

Husk at stresset sitter i hodet. Når du tenker på alle oppgavene samtidig skaper de lett stress fordi du ikke kan se hvordan du skal bli ferdig i tide. Har du en plan foran deg som viser at du vil bli ferdig i tide, vil noe av stresset slippe med en gang, og mer av stresset slipper etter hvert som du får oppgavene unna.

MEDITASJON: Meditasjon er ikke vanskelig, det handler bare om å stoppe litt opp i hverdagen og observere hvordan du egentlig har det. © Foto: Elena Elisseeva/Crestock

3. Meditasjon

Ingen ting er mer effektivt på stress enn meditasjon!

Det er en veldig enkel og helt gratis teknikk du kan praktisere hvor som helst og når som helst. Selv har jeg meditert i 22 år, og kan anbefale det på det varmeste.

  • Sitt et sted med lavt støvnivå rundt deg. Du kan også meditere på buss eller tog, ta bare med deg ørepropper. 5 minutter hjelper, 20-25 minutter vil gi deg en sterkere stressreduserende effekt.
  • Sitt i en komfortabel stilling. Bena godt plassert i gulvet og armene avslappet i fanget. Lukk øyene og pust rolig. Følg pusten ned i magen og pust inn gjennom nesen og ut gjennom munnen. Legg merke til at pusten blir roligere for hvert utpust.
  • Kjenn på hvordan du føler deg i kroppen og i de ulike kroppsdelene. Legg merke til energien i kroppen din. Hvordan er den? Registrer hvordan kroppen din føles. Velg å aksepter hvordan den har det, ikke gjør bedømmelser.
  • Forestill deg at du kan skape en deilige, avslappende, og tilstedeværende opplevelse i kroppen nå gjennom å puste rolig. Ta inn energi for hvert innpust og slipp ut npe stress for hvert utpust.

Les mer om meditasjon på www.acem.no .

Les også:

Coacher deg på mobil

Les mer på:

Klikk Helse

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!