Utflukt 2019

Vi tester elektrisk stisykkel til 70.000 kroner

- Jeg flyr nesten opp fjellsidene.

Pluss ikon
<b>FRI FLYT:</b> Med elsykkel på Trysils tak, nesten uten å bli svett.
FRI FLYT: Med elsykkel på Trysils tak, nesten uten å bli svett. Foto: Peter Nagy
Sist oppdatert

Jeg er fornøyd med planen min. Jeg er på Trysil, på terrengsykkelfestivalen Utflukt 2019. Etter å ha syklet i timer opp og ned i to dager er siste dag satt av til å teste en fulldemper elsykkel.

Viljen er fremdeles på topp, men låra er smadret. Søndag morgen tropper jeg opp foran Specialized-teltet sammen med syv andre festivaldeltagere.

Prislapp: 70.000 kr

Snart sitter vi og tråkker på hver vår knall oransje Turbo Levo Comp Carbon med en prislapp på rundt 70 000 kroner og vekt på et par og tyve kilo.

Sykkelen er rålekker, batteriet er integrert i rammen og for et utrent øye blir ikke elmotoren avslørt umiddelbart.

<b>INSTRUKSJONER FØR START:</b> Mads (til venstre) og Morten forklarer deltagerne noen grunnprinsipper for å sykle med elmotor.
INSTRUKSJONER FØR START: Mads (til venstre) og Morten forklarer deltagerne noen grunnprinsipper for å sykle med elmotor. Foto: Peter Nagy

Laget for å tåle fall

Du kan få denne sykkelen i ulike varianter fra 54 000 til 110 000 kroner, så denne er midt på treet, men koster kanskje fem ganger så mye som mange noen gang har betalt for en sykkel.

Du får selvfølgelig langt billigere elsykler, men fulldempere er laget for å få juling, for humping i ulendt terreng og mer og mindre planlagte flyturer med tilhørende landinger. Det koster mer å lage sykler som tåler sånt.

LES OGSÅ: Svaret på 17 vanlige myggmyter

<b>LEKENT:</b> I motbakkene opp til toppen Trysilfjellet kommer elsykkelen til sin rett.
LEKENT: I motbakkene opp til toppen Trysilfjellet kommer elsykkelen til sin rett. Foto: Peter Nagy

Flyr opp fjellsiden

Vi tar skiheisen det første stykket opp i fjellet, men så venter en knallhard stigning til fjellplatået, den sleit jeg meg opp dagen før. Nå trykker jeg bare på trinn to på motoren og får skyvehjelp for hvert tråkk.

Det er fortsatt ganske tungt, men så husker jeg hva instruktøren sa, gir ned, raskere frekvens gir mer tråkkehjelp. Og, ja da, ned i de letteste girene og jeg flyr nesten oppover fjellsiden.

<b>RULLEMOTOR:</b> Når stien blir for kronglete, kan du trykke på en rulleknapp på sykkelstyret, så slippe du å skyve 20 kilo+ med sykkel på egen hånd.
RULLEMOTOR: Når stien blir for kronglete, kan du trykke på en rulleknapp på sykkelstyret, så slippe du å skyve 20 kilo+ med sykkel på egen hånd. Foto: Peter Nagy

Turbomodus

Trykker inn trinn tre for moro skyld, Turbo, og da begynner jeg å nynne som dama i reklamen for lettmargarin. Turboknappen skal jeg være forsiktig med, for bruker jeg den feil, midt i en sving i et teknisk parti, kan jeg få mer hjelp enn jeg kan takle.

Vi har kommet opp på platået, det går bortover og nedover i behagelig tempo. Jeg tråkker virkelig i, altså, men uten at pulsen skyter opp i rødfeltet. Jeg tipper at jeg har det sånn som Thor Hushovd hvis han hadde syklet sammen med meg i mitt makstempo, rolig langtur i snakkepulsfart.

LES OGSÅ: Hva er det optimale gå-tempoet når du er på fjelltur

<b>GLAD GJENG:</b> Du venner deg fort til å få litt ekstra kraft i tråkket.
GLAD GJENG: Du venner deg fort til å få litt ekstra kraft i tråkket. Foto: Peter Nagy

Umerkelige overganger

Når jeg sykler nedover og passerer 25 km/t, mister jeg den ekstra skyvekraften fra elmotoren, men det er ikke som i elsykkelens første år, at kraften kommer og går med kraftige rykk, nesten som en oppbremsing, i 2019 er overgangen er faktisk umerkelig.

<b>SLANGEBYTTE:</b> Testsyklene var satt opp med sykkelslange og da blir det fortere punktering. I terrengsykkeluniverset er det mest praktisk med slangeløse dekk.
SLANGEBYTTE: Testsyklene var satt opp med sykkelslange og da blir det fortere punktering. I terrengsykkeluniverset er det mest praktisk med slangeløse dekk. Foto: Peter Nagy

Takler ekstra vekt

De seks kiloene ekstra sykkelen veier oppleves heller ikke som blytunge utfor, jeg dundrer over stein og røtter som jeg pleier og leker meg så godt det lar seg gjøre i en gammel kropp.

Siste del av testturen er ned Magic Moose, den elleville syv kilometer lange sving- og hoppløypa på Trysil og her ligger Turbo Levoen som limt inn i kurvene.

<b>FLYTSTI:</b> Midt oppe på Trysilfjellet er det anlagt en artig nedoversti med kurver og småhopp. Elsykkelen har lavt tyngdepunkt og ligger som limt mot underlaget.
FLYTSTI: Midt oppe på Trysilfjellet er det anlagt en artig nedoversti med kurver og småhopp. Elsykkelen har lavt tyngdepunkt og ligger som limt mot underlaget. Foto: Peter Nagy

Smart oppfinnelse

Hva liker jeg best med stisykling? Er det å ha 180 i puls når jeg sliter meg opp en knotete sti i 4 km/t, eller er det å leke på flytstier og hoppe og sprette over stein og røtter i nedoverbakke? Riktig svar er alternativ B, og elsykler med full demping er noe av det smarteste som er funnet opp.

Den er perfekt for alle som ikke er super form, et supersmart leketøy, rett og slett. Det er ikke spørsmål om jeg skal kjøpe meg en selv, men når jeg kan si til meg selv at nå er det nok blodslit.

Da skal jeg cruise inn i livets solnedgang på to hjul og med fulladet batteri i ramma.

Denne saken ble første gang publisert 24/06 2019, og sist oppdatert 27/06 2019.

Les også