- Barn i ettårsalderen klarer ikke å gjøre så mye helt på egenhånd, men de kan være med som observatører. De minste lærer utrolig mye bare ved å se på oss voksne, sier barnevernspedagog Nina Stanghov Ulstein som driver råd og veiledningstjenesten Lykkeligbarndom.no.

Gøy å hjelpe

Etter hvert kan de også være med å gjøre det vi gjør, slik som å putte klær i vaskemaskinen eller legge tøyet i forskjellige hauger for mørke og lyse klær.

- På den måten lærer de om farger samtidig som de får en mestringsfølelse og lærer at det å hjelpe til er gøy, sier hun.

Hun minner om at det er viktig å rose mye underveis, og at det må være greit at det blir mer rot enn hjelp når de minste hjelper til.

- For barna er det nemlig viktig å delta. Jo tidligere barn får være med på oppgavene, jo tidligere mestrer de dette og andre mer krevende oppgaver selv, sier hun.

Dette kan barna ofte klare selv

1-2-åringen kan for eksempel:

  • Sette på plass skoene sine
  • Smøre på brødskiven
  • Lage matpakke
  • Rydde av bordet etter seg
  • Kaste søppel etter seg
  • Tørke opp etter at han eller hun har sølt
  • Sortere tøy etter farger
  • Putte tøy i vaskemaskinen

3-4-åringen kan også:

  • Finne frem klær selv og kle på seg det meste
  • Sette inn i oppvaskmaskinen selv
  • Hjelpe med litt vanskeligere matlaging
  • Dekke på bordet og pynte det
  • Støvsuge
  • Tørke støv
  • Hente varer på de laveste butikkhyllene

5-6-år kan i tillegg:

  • Gå ut med søppel
  • Hente posten
  • Rydde rommet
  • Hjelpe mindre søsken
  • Ta seg av kjæledyr sammen med de voksne
  • Sortere for eksempel kokvask og annen vask
  • Putte såpe i vaskemaskinen
  • Pakke i poser i butikken

Kilder: Camilla Hagstrøm og Nina Stanghov Ulstein

 

 

Vakkert dekket bord

Når barnet nærmer seg to år, kan han eller hun gjøre mer selv.

Barnet kan jo nå gå selv, og dermed klarer det også å legge klær i vaskemaskinen uten mye hjelp.

- Toåringen kan også være med på å dekke bordet med kopper, bestikk og tallerkener. En voksen må imidlertid følge barnet slik at ting ikke knuser, for det kan oppleves som et nederlag for den lille, sier hun.

Samtidig er det viktig at man som voksen ikke retter for mye på hvordan barnet dekker på.

Gjør man det, signaliserer man jo samtidig at det barnet har gjort ikke var bra nok.

- Prøv heller å se sjarmen i hvordan bordet er dekket, sier Ulstein.

Tar gradvis over

Toåringen kan også være med å helle drikke, som melk og juice, selv, men hold kartongen sammen med barnet de første gangene.

Pass også på at den ikke er for full og tung, og ikke bli oppgitt dersom det blir søling.

- Jo eldre barnet blir, jo vanskeligere oppgaver kan det få, men barnet kan gjøre det meste i toårsalder så lenge en voksen er med. Gradvis kan han eller hun så gjøre de samme oppgavene alene med en voksen tilstede. Et barn kan altså gjøre samme oppgavene uavhengig av om han eller hun er to eller fem år. Forskjellen er bare hvor mye en voksen må hjelpe til, sier hun.

Lov å grise

Det å smøre på brødskiven sin selv, er en ferdighet det er kjekt å ta med seg, og også her er det viktig med tidlig øving.

Selv de minste kan få en kniv, som ikke er skarp, og litt smør eller smøreost som de kan smøre ut på brødskiven.

- Dette mestrer de fleste barn helt selv i fireårsalder hvis de fikk lov til å øve tidlig. Start gjerne allerede før barnet er to år. La barnet få utforske selv, se på kniven og prøve seg frem mens du er tilstede og veileder. Husk at det er ved å grise og holde på på denne måten at barnet lærer, sier Ulstein.

Smøre matpakke selv

Styrer i Espira Kløverenga barnehage på Årnes Camilla Hagstrøm mener de fleste vil beherske kunsten å smøre på brødskiven tidlig, og at barn helt ned i småbarnsavdelingen klarer å smøre sin egen mat, og dermed også sin egen matpakke.

- Kanskje fra de er halvannet til to år, men det handler jo om at de må få erfaring og øvelse tidlig. Skaff kniver, glass, tallerkener og annet utstyr som passer i barnehender, og husk at barna har små hender og korte armer og derfor må få sitte høyt nok ved bordet eller sitte på knærne, sier hun.

Hun forteller at de i barnehagen ser at enkelte barn er selvhjulpne allerede i toårsalder, og mener dette først og fremst handler om at de får lov og at foreldrene tar seg tid.

Viktig å tilrettelegge

- Hva barn klarer selv, handler nemlig veldig mye om hva de får lov til å trene på, og hvordan vi voksne legger til rette for det. Når mitt eldste barn var liten, viste han for eksempel tidlig at han elsket å helle i glasset sitt selv. Jeg fylte badekaret med ting kan kunne helle fra, og dette brukte han utrolig mye, sier hun.

Det samme gjorde lillesøster, og begge søsknene fikk derfor mye trening på helling.

- Og så kjøpte jeg en liten mugge på omtrent tre desiliter, som de fikk helle fra ved bordet. Da er forutsetningen litt bedre enn om små barnehender skal helle fra 1,75 liters melkekartonger, sier hun.

Må takle et "nei"

I barnehagen jobbes det også konsekvent med å gi barna denne viktige treningen, men også der må de i blant gjøre noe raskt og har et tidsskjema å holde.

Da må de voksne gjøre jobben uten hjelp av de små. 

- Dette må også barna akseptere. Noen ganger får man lov til å gjøre noe selv, men andre ganger må man takle å få et nei. Dette er etter min mening også viktig lærdom, og det hender jeg titter meg rundt og lurer på om barn i litt for liten grad får trening i å takle nei i disse dager, sier Hagstrøm.

Kle på seg selv

Når barnet er tre år, mener Ulstein det kan være med å bestemme påkledningen selv.

- Noen barn er klare for dette allerede før treårsalder, så dette er veldig individuelt. Start med å ta en titt ut av vinduet sammen og se på været, og finn så ut sammen hva barnet skal ha på seg. Er det sol eller snø? Regner det? Finn ut hva man bør ha på seg nå været er slik som det er i dag, sier hun. 

La så barnet bestemme sammensetningen av klær selv, og husk at det ikke gjør noe om det ikke matcher i farger og fasong.

Det viktigste er at barnet syns det er fint.

- Vår oppgave som foreldre er ikke å avgjøre hva som er fint eller ikke, men å passe på at barnet er riktig kledd i forhold til været. Og si for all del ikke ”he, he, han har kledd på seg selv i dag, skjønner du”, i en flau tone, når dere møter andre. Dette vil barnet merke og kan bli lei seg, sier hun.

Og passer ikke tøyet som velges helt til været, ordner dere lett opp i dette.

Med en strømpebukse under shortsen eller skjørtet, er det like flott på en vinterdag.

Ingen fasit

Noen fasit på hva et barn bør klare når, er det imidlertid ikke mulig å gi.

Mens en toåringen kan smøre brødskiven sin så lett som bare det, sliter kanskje en annen veldig med å få det til. 

- Alle barn er forskjellige, og de mestrer ulike ting selv om de er i samme alder. Foreldre kjenner barna sine, og det er derfor de som må tilrettelegge for sitt barn, sier Ulstein.

Pass også opp for å sammenligne søsken.

Det er nemlig ikke slik at selv om eldre søsken klarte noe i en viss alder må også andre søsken klare det samme.

- Dette må voksne ta hensyn til, sier hun. 

La barna prøve

- Min anbefaling er at man lar barn, som viser motivasjon til å ”klare sjøl”, gjøre ting selv så ofte som mulig. Dette vil spare tid på sikt, barnet får føle seg som en betydningsfull del av fellesskapet og vil føle at hans eller hennes bidrag er viktig, sier hun.

Pass bare på at forutsetningene for å lykkes er tilstede for det er ganske demotiverende hvis man stadig prøver på en oppgave man ikke får til.

- Vurder derfor utstyr, mengde og tyngde opp mot barnets evner og tren på samarbeid. Barnet klarer fint å ta på seg regnbuksa selv, men trenger for eksempel kanskje hjelp en stund til å dra strikken over støvlene, sier Hagstrøm.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!