SØVN

SOVEDUKKE: Mens vi voksne vet hva som skal til for at vi skal sove godt, trenger barnet hjelp av den voksne til å utvikle gode søvnrutiner. © Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Kveldsritualer kan hjelpe både små og store til å finne søvnen, men det er spesielt familiens yngste som har glede av at de samme, enkle rutinene gjentas hver kveld.

Les mer om søvn: Trøtt, men vil ikke sove

For en baby skjer det så mye nytt hver dag at det er fint å kunne roe helt ned når kvelden kommer. Et varmt bad og rolige aktiviteter den siste timen før sengetid gir barnet ro før dere sier god natt.

Viktig med faste rutiner

Spesialpedagog Anne Carling hjelper småbarnsforeldre med alt fra søvn til spiseproblemer ved Midtimellom-senteret i Oslo.

Hun understreker at selv om faste rutiner er veldig viktig for at barnet skal falle til ro, er det ingen grunn til fortvilelse om man ikke får dette helt til før barnet nærmer seg året.

- Små babyer forandrer seg hele tiden. Når man skal starte med faste leggetider og rutiner, må foreldrene selv føle seg fram til, sier hun til klikk.no.

Følg barnets behov

For mange vil det være naturlig å starte når barnet er rundt seks til åtte måneder gammelt.

Det er også da det er vanlig å slutte med nattamming, men gjerne før om dere føler at barnet er klart for det. Eller vent litt lenger, om barnet er veldig urolig, råder Carling.

- Foreldre må være forberedt på å følge barnets behov i lang tid. Mens noen babyer faller lett til ro om kvelden, vil andre hylgråte med det samme de legges ned i sengen og må gjerne bæres i søvn, og det er helt greit, sier spesialpedagogen.

La det ikke bli en kamp

Carling mener at det er for lite bevissthet om at foreldre må hjelpe barnet til å finne roen.

- Noen omtaler legging av barnet som en kamp, og sier at hvis mor holder barnet i hånden mens det sovner, så har barnet "fått viljen sin" og "vunnet". Men det er ikke snakk om å vinne, understreker hun.

- Det skal være et samspill mellom foreldre og barn, ikke en kamp.

Forklar hva som skjer

Synes du det er greit å bære babyen til hun sovner, så gjør du det. Men man skal ikke fortsette med det til barnet blir for tungt til å bæres, eller foreldrene utslitte.

- Snakk med barna, hele tiden, selv når de er spedbarn. Gjentar du det samme, vil barnet gjenkjenne det. Forklar barnet hva dere gjør. Er det blitt for tungt til å bæres, så reduser hjelpen gradvis, i stedet for å kutte tvert, råder Carling.

For mens de fleste voksne vet hvordan de skal finne søvnen selv, trenger små barn hjelp til å falle til ro.

Når barnet begynner å nærme seg ett år, er det veldig viktig at de samme, faste leggerutinene gjentas hver dag. Det kan være praktisk å begynne tidligere, om babyen er klar for det. Noen begynner å innarbeide rutiner allerede når babyen er rundt tre-fire måneder gammelt.

Her må foreldrene stole på magefølelsen, og ikke høre så mye på hva andre sier, mener spesialpedagogen.

Her er åtte gode tips til hvordan dere kan roe barnet for natten:

1) Soverommet skal være et sted for søvn. Er det praktisk mulig så unngå å ha fjernsyn, telefon og pc på soverommet. Det kan lønne seg å investere i en ordentlig madrass og en god seng til barnet.

Det er en god ting å lære barnet at sengen er et godt sted å være. Snakk alltid positivt til barnet om å legge seg. Det kan være med på å gjøre leggingen til en fin ting for barnet.

2) Dempet stemning. Reduser lys- og lydinntrykkene før sengetid. Vanlige huslyder, derimot, er en fordel fordi det virker beroligende å høre vante, trygge lyder fra dem som bor i huset. Lyden av skritt eller mennesker som snakker i det fjerne, virker søvndyssende. Også klassisk musikk har samme effekten. Barnet kan derimot våkne til igjen dersom det blir helt stille.

3) Mellom 16 og 18 grader er passende temperatur i soveværelset. Luft gjerne ut før sengetid.

4) Unngå at barnet er overtrøtt før dere kommer i gang med leggeritualet. Legg babyen i sengen når hun er døsig og rolig, men gjerne før hun sovner.

5) Søvndyssende reprise. Gjentakelse av de samme tingene kveld etter kveld, leder barnet til ro. Vis og fortell barnet hva som skal skje.

Etter kveldsmaten tar dere kveldsstellet. Mange babyer blir tilfredse og rolige av et bad om kvelden. Etterpå sier du at nå er det tid å ta på seg pysjen. Det blir et signal for babyen og kan være med på å markere forskjellen på dag og natt.

6) Velg et godnatt-rituale. Syng gjerne et par sanger ved sengen. Vuggesanger har vært brukt i generasjoner. Sangene har et monotont toneleie og barnet hører din kjente og kjære stemme. Syng de samme sangene hver kveld, da skjønner barnet når kosestunden er slutt og det er tid for søvn.

Sovnet det til en vuggesang, slår det seg lettere til ro igjen bare ved å få bekreftet at du fortsatt er der. Det kan da være nok at du bare legger hånden din lett oppå dynen til barnet før det faller til ro igjen.

Når barnet er litt større, kan dere lese en bok.

7) Beroligende kosedyr. Gi barnet ditt hjelpemidler som det forbinder med søvn. Det kan være en sutteklut eller et kosedyr, som barnet får når det er tid for å sove.

Det kan virke beroligende for barnet å ha noe mykt å holde i. Andre vil helst være helt alene og ha det stille når de skal sove. Prøv deg frem og se hva som hjelper for ditt barn.

8) Hjelp barnet. Hvis barnet ditt protesterer og gråter når du vil forlate rommet, så forsøk å finne årsaken til uroen. Blir barnet urolig når du går ut, så føler det kanskje utrygghet over å bli forlatt. Sitt da ved sengen, stryk barnet over ansiktet, hold det i hånden, forsøk å hjelpe det til å finne roen.

Når barnet blir større, er det lurt å være konsekvent når det ber om bare én sang eller historie til. Lag gode avtaler og overhold disse, det er det beste for både den voksne og for barnet.

Kilder: Dinbaby, Vores Børn, Midtimellom-senteret.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!