=

Slik skaper du god søvnhygiene for barnet

Spedbarn og småbarn:

  • Lag og gjennomfør en regelmessig plan for dagens aktiviteter
  • Vær konsistent i gjennomføringen av positive rutiner rundt sengetid
  • Legg spedbarnet når det er døsig, men før det sovner
  • La barnet lære seg å sovne på egen hånd i egen seng
  • Gi måltid og kos litt tidligere på kvelden. Ikke gi barnet mat for at det skal sovne
  • Sett, formidle og gjennomfør tydelige grenser
  • Oppmuntre til bruk av kosedyr
  • Ha det lyst på soverommet under høneblunder, mørkt om natten
  • 18-20 °C er passe soveromstemperatur
  • Alminnelige lyder i huset er bra, men det bør ikke være for mye støy

Førskole- og skolebarn:

  • Hold fast ved en regelmessig søvn-våkenhets-rytme, med faste tider for søvn og våkenhet både hverdag og fridag
  • Oppretthold positive rutiner rundt sengetid
  • Hold TV og elektronisk utstyr vekk fra soverommet
  • Ikke gi barnet drikke med koffein
  • Lær barnet gode søvnvaner

«Søvnforstyrrelser hos barn og ungdom», Tidsskrift for Den norske legeforening

Et godt søvnmønster er like avgjørende for barnets fysiske og psykiske sunnhet som et godt kosthold, mosjon og nærvær.

- At barnet får nok søvn, er viktig for barnets helse og utvikling. For lite søvn kan få store ringvirkninger for barnet, sier søvnterapeut og barnesykepleier Karin Naphaug ved Sovekarin.no.

Dårlig appetitt og konsentrasjon

Dårlig søvn gir en rekke negative konsekvenser for barnets helse og trivsel, ifølge Naphaug.

Et barn som sover for lite, vil få dårlig appetitt, nedsatt konsentrasjon, være urolig, ha dårlig samspill med andre barn og oppleve mange negative tilbakemeldinger fra omgivelsene.

- Både voksne og barn blir grinete og irritable av mangel på søvn. Men små barn klarer ikke å sette ord på sitt humør, sier Naphaug, som mener at mange foreldre legger barna sine altfor sent.

- Overtrøtte barn er et kjent problem. Mange foreldre tror også at barnet trenger mindre søvn enn det egentlig gjør. Er barna for trøtte når de legger seg, vil de sove mye dårligere og ha en indre uro som gjør at det våkner hyppig natten gjennom. Vanligvis vil barnet også våkne tidligere om morgenen. De klarer ikke å komme ned i den dype søvnen.

Det kan føles feil å skulle legge barnet klokka sju hvis det er godt humør og virker våkne.

Men sannheten er at mange barn da kanskje allerede er bikket over, og blir vanskelige å legge etterpå.

Barn sover mindre enn før

Hedvik Elisabeth Fosse er stipendiat ved Regionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP Vest), og holder på med en doktorgrad om søvnvansker og barns psykiske helse i forbindelse med Barn i Bergen-studien, en av de mest omfattende undersøkelser av barns psykiske helse og utvikling som er gjennomført i Norge.

Hun kan fortelle at noe av bakgrunnen for doktorgraden er at søvnmengden hos barn har gått ned de siste 20-30 årene, særlig for yngre barn.

- Barn i dag legger seg senere om kvelden, men står opp til samme tid som før. Barnehager og skoler begynner jo på samme tid om morgenen nå som for 30 år siden.

Konklusjonene i Fosse sitt doktorgradsprosjekt er ennå ikke klare, men i flere andre undersøkelser har for lite søvn hos barn blitt satt i sammenheng med psykiske vansker.

- Stadig flere studier tyder på at søvn er viktig for helsen, og spesielt for barn som er i utvikling, sier Fosse.

I undersøkelsen ser hun blant annet på om det er en sammenhengen mellom emosjonelle problemer, hyperaktivitet, atferdsvansker og om barnet får nok søvn.

Ifølge det danske foreldremagasinet Vi Forældre så kan et usunt søvnmønster i verste fall føre til dårlig vekst og utvikling hos barnet. Er søvnunderskuddet markant, vokser kanskje ikke barnet som det skal.

Hjernen produserer nemlig først veksthormoner for alvor under den dype søvnen. Det er de samme hormonene som reparerer kroppens celler. Undersøkelser viser at operasjonspasienter som sover godt, heles fortere enn pasienter med forstyrret søvn.

For lite søvn kan kanskje også føre til at barnet blir lettere syk. Immunceller produseres under den dype søvnen. Men det skal et stort søvnunderskudd til for å bremse produksjonen helt.

Kan få alvorlige følger

Ifølge overlege og søvnforsker Eli Sørensen er det god foreldreomsorg å hjelpe barn og ungdom med å etablere gode søvnvaner.

Hun mener at så mange som 25-40 prosent av barn og unge har søvnproblemer.

Redusert søvnkvalitet og for lite søvn har følger neste dag og på lang sikt, ifølge Sørensen. I artikkelen «Søvnforstyrrelser hos barn og ungdom» skriver hun følgende om hvilke komplikasjoner dette kan ha for barnets helse:

«Selv mild grad av nattlig oppvåkning hos småbarn ser ut til å henge sammen med økning i risikoen for ulykker med behov for medisinsk behandling.

Søvnmangel kan også påvirke vekten. Risikoen for overvekt og fedme hos barn og ungdom ser også ut til å øke selv ved bare litt for lite søvn over tid.

Mange av barna og ungdommene med søvnforstyrrelser har psykososiale problemer - emosjonelle vansker, atferdsforstyrrelser og et vanskelig forhold til jevnaldrende, foreldre og skole. Noen undersøkelser knytter søvnforstyrrelser i småbarnsalderen til psykiske vansker senere i livet.

Lærevansker og dårlige karakterer i skolen er ikke uvanlig.»

Gode rutiner kan hjelpe

Barn liker rutiner og forutsigbarhet, så lag et fast leggerituale, og husk at det er du som vet hva klokken er, råder søvnterapeut Karin Naphaug.

Klarer man å innarbeide gode, konsekvente søvnrutiner fra barna er små, er mye gjort.

Les også:

Derfor får du ufordragelige barn

8 tegn på at babyen har det bra

Er barna dine bråkebøtter om kvelden?

De mest desperate søvnrådene

Søvnrådene du ikke skal høre på

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!