pålegg til gravide

Guide til pålegg for gravide

Salami, leverpostei, roastbiff, kaviar, makrell i tomat og skinke er blant nordmenns favorittpålegg, men ikke alle anbefales å spise når du går gravid.

PÅLEGG FOR GRAVIDE: De aller fleste typer pålegg er uproblematisk å spise mens du går gravid, men noen typer, som salami og røkelaks, bør unngås. Foto: Gettyimages.com.

PÅLEGG FOR GRAVIDE: De aller fleste typer pålegg er uproblematisk å spise mens du går gravid, men noen typer, som salami og røkelaks, bør unngås. Foto: Gettyimages.com.

Publisert

For at barnet skal få nok næring til å vokse og utvikle seg i denne viktige fasen av livet, trenger du som mor litt mer mat enn ellers. Sunne og regelmessige måltider i hverdagen er det som betyr mest for din og barnets helse. For å få best mulig sammensetning av ulike næringsstoffer som proteiner, karbohydrater, fett, vitaminer og mineraler, er det også viktig å spise variert.

– Siden brødmåltidene vanligvis har stor plass i kostholdet så kan det pålegget man velger ha stor betydning for det totale næringsinntaket i graviditeten, sier Elisabet Rudjord Hillesund, klinisk ernæringsfysiolog og førsteamanuensis i ernæring ved Universitetet i Agder.

Gravid-pålegg

– Velger man grovt brød og knekkebrød med et tynt lag plantemargarin som utgangspunkt, variert pålegg i tråd med rådene nedenfor og et glass melk til brødmaten får man næringsrike og balanserte måltider som tilfører både mor og barn nesten alle stoffene som trengs til vekst og utvikling. Spiser man i tillegg litt frukt eller grønt som avslutning blir sammensetningen veldig god, sier Rudjord Hillesund.

Ernæringsfysiolog og styremedlem i Norsk Selskap for Ernæring (NSE), Ragnhild Breivik, forteller at det er ekstra viktig å spise variert i forhold til pålegg når man er gravid, fordi man kan hente så mye av det man trenger av vitaminer og mineraler der.

- Ved å spise fisk, grønnsaker og litt frukt som pålegg eller som supplement til pålegg så kan man øke det daglige inntaket av de vanlige, viktige tingene man bør få i seg, sier hun.

Hun forklarer at man som gravid ikke skal spise for to, men gradvis øke med opptil to måltider i løpet av de tre trimestrene en graviditet består av. I tillegg poengterer hun at det ikke er veldig store forskjeller på hvordan man bør spise som gravid og ikke, men at det er små, enkle ting man skal forholde seg til og ikke få panikk for.

- I en travel hverdag kan det være vanskelig å få i seg det man skal, og da er det greit at man har et måltid hvor man faktisk kan putte veldig mye forskjellig på. Ved å velge variert pålegg kan man sørge for å få tilstrekkelig av viktige vitaminer og mineraler som for eksempel jern, sier Breivik.

Les også: Trygg fisk og sjømat for gravide

Tips til pålegg:

– Gravide bør følge Helsedirektoratets kostråd som gjelder for hele befolkningen, sier seniorrådgiver Arild Johan Myrberg i Helsedirektoratet.

Vi savnet imidlertid en egen oversikt over pålegg, og fikk laget en i samarbeid med direktoratet og Rudjord Hillesund.

– Her er våre tips til pålegg, sier Myrberg (fet skrift, red.anm.), mens Rudjord Hillesund utbroderer til nytte og glede.

«Nei»-pålegg

– I prinsippet er det få typer pålegg som direkte frarådes under graviditet, men ved å velge påleggene nedenfor blir inntaket av viktige næringsstoffer høyt uten at energiinntaket samtidig blir så høyt at man legger på seg for mye. Fete kjøttprodukter gir mye energi i forhold til næringsverdien og kan med fordel begrenses. I tillegg er det noen typer pålegg som frarådes grunnet risiko for bakterier, som spekemat og noen typer oster, sier Rudjord Hillesund.

Kjøttprodukter:

Spekemat og spekepølse bør unngås av gravide, inkludert alle typer salami. Kjøtt bør være gjennomstekt. Roastbiff bør derfor ikke spises. Hold deg godt innenfor holdbarhetsdatoen med tanke på mulig bakterievekst og spis generelt pålegget så ferskt som mulig. Hvis du er i tvil kan pålegget varmebehandles, f.eks. på ostesmørbrød. (Det bør likevel nevnes at dersom du fryser ned spekemat i en uke kan du spise det).

Ost:

Upasteuriserte oster bør unngås av gravide. Myke oster som brie, camembert og blåmuggoster er pasteurisert, men bør unngås.

Fiskeprodukter:

Røkelaks bør unngås av gravide. Rognleverpostei (Svolvær-/ Lofotpostei) og andre produkter med fiskelever bør unngås.

Les også: Disse ostene kan du spise når du går gravid

«Ja»-pålegg

– Både kjøtt, fisk, ost og egg er proteinrike pålegg som utfyller næringsstoffene i brødet på en perfekt måte, sier Rudjord Hillesund.

Kjøttprodukter:

Bortsett fra kjøttproduktene nevnt, kan gravide spise kjøttpålegg. Kokt skinke, kyllingfilet og kalkunfilet er gode alternativer. Påleggene bør imidlertid spises godt innenfor holdbarhetsdato. Leverpostei er ok. Rent kjøttpålegg er magert samtidig som det er næringsrikt og inneholder blant annet mye protein, jern, sink og B-vitaminer. Litt oppskårne grønnsaker pynter opp.

Les også: Gravide må sjekke dette før de spiser kjøtt

Fiskeprodukter:

Bruk gjerne fisk som pålegg flere ganger i uken; makrell (makrell i tomat, peppermakrell, kald- og varmrøkt makrell), fiskekake, sardiner og sild er gode alternativer. Det er også laksepålegg på boks. Kaviar er ok (Mills). Alle typer fiskepålegg kan spises. Det er imidlertid viktig å holde seg godt innenfor holdbarhetsdatoen på vakuumpakket og oppskåret pålegg.

Fiskepålegg inneholder mange stoffer som er ekstra viktige i graviditeten og kan derfor med fordel spises på brødskivene daglig. Makrell i tomat, tunfisk, sardiner, laks og sild inneholder verdifulle proteiner, omega-3-fettsyrer, vitamin D og jod. Fiskepudding og fiskekaker inneholder lite fett, men er rikt på jod som er spesielt viktig for barnets hjerne. Reker og kaviar kan også brukes, men inneholder mye salt og bør derfor ikke brukes i stor mengde.

Ost:

Alle oster som er varmebehandlet til over 70 grader regnes som trygge (ost på pizza, i sauser osv.). Bruk gjerne mager/halvfet gul og brun ost og ulike smøreoster på tube. Fete oster kan også spises, men inneholder mer energi. Ost (både hvit og brun) inneholder proteiner, kalsium, jod og en rekke B-vitaminer. Valnøtter smaker godt på ost og gir et ekstra tilskudd av vitaminer og sunne fettsyrer.

Egg:

Egg er et svært næringsrikt pålegg. I tillegg til verdifulle proteiner, vitaminer og mineraler inneholder egg også en del jod som mange gravide får for lite av.

Frukt og grønnsaker:

Frukt og grønnsaker egner seg godt som pålegg. Avokado, banan, eple, tomat, agurk, paprika (og rørte bær og syltetøy uten sukker) er godt på brødskiven. Frukt og grønnsaker har et høyt innhold av vitamin C som bidrar til å øke opptaket av jern fra maten vi spiser.

Disse påleggene inneholder lite protein og er generelt ikke like næringsrike som annet pålegg, men kan virke appetittvekkende og gi variasjon.

Peanøttsmør inneholder sunt fett og verdifulle planteproteiner. Det samme gjør avocado som smaker veldig godt på brødskivene med litt salt og pepper på eller som tilbehør til kjøtt- og fiskepålegg.

Majones og majonessalater er energirikt, men inneholder mye av det sunne umettede fettet og kan brukes i moderat mengde sammen med tomat og agurk og fiske- og kjøttpålegg.

– Som variasjon til de næringsrike påleggene ovenfor kan man bruke banan og ulike typer syltetøy. Sjokoladepålegg, honning og andre søte pålegg bør begrenses og kanskje heller brukes på grovt knekkebrød som kaffemat eller hvis man er ekstra sugen på noe søtt, sier Rudjord Hillesund.

Ytterligere kilder vi har benyttet i artikkelen er helsedirektoratet.no og matportalen.no.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning