drikke i svangerskapet

Guide til drikke for gravide

Sjekk hvor mye kaffe, te, cola og annen koffeinholdig drikke du kan drikke mens du er gravid.

DRIKKE I SVANGERSKAPET: Du bør være totalt avholdende fra alkohol gjennom hele graviditeten, og hvorvidt gjelder kaffe og te har Helsedirektoratet kommet med anbefalinger til antall kopper per dag. Foto: Gettyimages.com.

DRIKKE I SVANGERSKAPET: Du bør være totalt avholdende fra alkohol gjennom hele graviditeten, og hvorvidt gjelder kaffe og te har Helsedirektoratet kommet med anbefalinger til antall kopper per dag. Foto: Gettyimages.com.

Publisert

Det er Helsedirektoratet som har ansvaret for de nasjonale kostholdsrådene – også for gravide, og de inkluderer drikke:

Drikk vann til maten og som tørstedrikk. Drikk gjerne også 1–2 glass melk om dagen, helst skummet eller lettmelk med 0,7 % fett eller mindre. Maks 1–2 kopper kaffe eller 3–4 kopper vanlig te. Du bør i tillegg begrense inntaket av cola. Husk at du bør være totalt avholdende fra alkohol gjennom hele graviditeten.

– Drikke utgjør en viktig del av det totale kostholdet når man er gravid. Den rivende utviklingen som skjer fra dag til dag med barnet gjennom hele svangerskapet krever god væskebalanse, sier Elisabet Rudjord Hillesund, klinisk ernæringsfysiolog og førsteamanuensis i ernæring ved Universitetet i Agder.

– En stor del av mors vektøkning i graviditeten skyldes at blodvolumet øker og at det er mer væske i omløp. Dette er viktig for utvekslingen av stoffer mellom mor og barn og for et sunt svangerskap, legger hun til.

Les også: Disse ostene kan du spise mens du er gravid

Tips til drikke:

– Gravide bør følge våre kostråd som gjelder for hele befolkningen, sier seniorrådgiver Arild Johan Myrberg i Helsedirektoratet.

Her er direktoratets «ja» og «nei»-tips til drikke. I tillegg til tipsene (fet skrift, red.anm.), kan du lese utbroderinger ved de to ernæringsfysiologene Elisabet Rudjord Hillesund og Ragnhild Breivik.

«Ja»/anbefalt mengde

Vann:

Vann anbefales som tørstedrikk, og som drikke til måltider og mellom måltider.

– For å få dekket væskebehovet trenger kroppen først og fremst rent vann. Vann fra springen, eventuelt frisket opp med isbiter og en bit lime, sitron, appelsin eller vannmelon er godt og friskt både som tørstedrikk og som tilbehør til maten. Med tanke på mengde kan man stole på tørsten og drikke så mye som man føler behov for hvis ikke legen sier noe annet, sier Rudjord Hillesund.

– Jeg er helt enig i at en hovedsakelig skal drikke vann for å opprettholde god væskebalanse under graviditeten, sier Ragnhild Breivik, ernæringsfysiolog og styremedlem i Norsk Selskap for Ernæring.

Les også: Trygg fisk og sjømat for gravide

Magre meieriprodukter:

Magre meieriprodukter bør være en del av det daglige kostholdet, også for gravide. Melk er en god kilde til kalsium, jod og andre viktige næringsstoffer. Helsedirektoratet har ingen mengdeanbefaling på meieriprodukter.

– Melk er en viktig drikk når man er gravid, spesielt hvis man ikke spiser ost og andre meieriprodukter. Melk inneholder mange verdifulle næringsstoffer som for eksempel proteiner, kalsium, sink og jod. Proteinene i melk er av god kvalitet og bidrar til god vekst. Kalsium fra melk styrker både mors og barnets skjelettutvikling og videre beinhelse. Jod er spesielt viktig for mors energistoffskifte og for barnets hjerneutvikling. I tillegg inneholder melken en rekke andre næringsstoffer som øker kvaliteten på kostholdet, sier Rudjord Hillesund.

Hun anser et glass melk til hvert brødmåltid for å være en god vane både under graviditet og ellers. Det kan også gjerne varieres med syrnede melkeprodukter som yoghurt, cultura og biola.

- Melk er hovedsakelig den største kilden vi har til jod i Norge og det er kjempeviktig at gravide kvinner får tilstrekkelig med jod. Jod er viktig for utviklingen av fosterets hjerne og sentralnervesystem, sier Breivik.

Frukt- og grønnsaksjuice:

Et glass fruktjuice eller grønnsaksjuice kan inngå som én av dine «fem om dagen». Juice (særlig appelsin-juice) er en god kilde til vitamin C som bidrar til å øke opptaket av jern fra andre matvarer.

– I forhold til juice som en del av de fem om dagen, får en c-vitamin som bidrar til å øke jernopptaket (jfr. at det motsatte er tilfelle ved inntak av koffeinholdig drikke, red.anm.). Så det er litt sånn at man gir og tar med forskjellige matvarer, sier Breivik.

Breivik opplyser at hvis du drikker juice eller smoothie som er ferdigprodusert, så er disse gjerne presset eller laget i puréform, og da kan viktige næringsstoffer gå tapt, da særlig fiber. Det er derfor en sier et glass om dagen, fordi du ikke kan drikke fem glass for å få i deg fem om dagen. Det beste er å spise frukt og grønnsaker i sin naturlige form.

– Et glass smoothie per dag i forbindelse med brødmåltid er passe, men det er enda bedre å spise frukten hel. Smoothie kan gjerne drikkes for å øke inntaket av grønnsaker og frukt. Ved å ha i yoghurt eller melk og litt havregryn eller müsli blir smoothie et sunt og godt måltid eller mellommåltid, sier Rudjord Hillesund.

– Juice og smoothie er ikke en nødvendig del av kostholdet, men et glass appelsinjuice eller smoothie per dag kan allikevel gi variasjon i kostholdet og bidra til å stimulere jernopptaket fra brødmåltidene. Selv om hele frukten brukes når man lager smoothie kan det være fornuftig å begrense mengden til maks et glass per dag på samme måte som med juice siden begge drikkene inneholder mye fruktsukker, legger hun til.

«Nei»/begrensninger

Alkohol:

– Husk at du bør være totalt avholdende fra alkohol gjennom hele graviditeten, sier Rudjord Hillesund, helt i tråd med Helsedirektoratets kostholdsråd for gravide.

Les også: Vinekspertens alkoholfrie favoritter

Koffeinholdig kaffe, te og coladrikker:

Koffeinholdig drikke bør begrenses, 1-2 kopper kaffe, 3-4 kopper vanlig svart te daglig. Coladrikker med koffein bør også begrenses.

– Kaffe bør begrenses under graviditeten fordi koffeinet kan påvirke fosterets vekst og utvikling negativt. Vanlig te bør også begrenses. Når det gjelder te så kan fruktte (nypete, hibiskus osv) drikkes i noe større mengde. Bare pass på at fruktteen er laget av frukt/bær og ikke er vanlig svart te tilsatt fruktsmak. Coladrikker inneholder også koffein og bør begrenses både på grunn av sukkerinnhold/søtstoff og koffein, sier Rudjord Hillesund.

Energidrikker bør også unngås, grunnet overdrevne mengder koffein.

– At man må være forsiktig med koffeinholdig drikke er fordi koffein hindrer opptaket av jern. Jern er et viktig mineral både under graviditeten og for spedbarnet etterpå, fordi det bidrar til å utvikle de røde blodcellene og transport av oksygen. Barnet lever de første 4-6 månedene på et jernlager det har fått under graviditeten og de første timene etter fødsel før man kutter navlestrengen. Så det er veldig viktig å passe på at man har et kosthold med tilstrekkelig inntak av jern gjennom graviditet, sier Breivik.

– Husk at når det gjelder anbefalingen 1-2 kopper kaffe og 3-4 kopper te, så er det enten eller. Vær forsiktig med høyt inntak, men det er altså ikke farlig å drikke en kopp kaffe eller to, sier Breivik.

Les også: Gravid og sugen på godteri?

Søte drikker:

– Under graviditeten er behovet for næringsstoffer høyt og da er det også liten plass for søte drikker som bare bidrar med tomme kalorier. Under graviditeten endrer dessuten mors hormonbalanse seg på en måte som skal sikre at barnet får tilført nok næring. Dette gjør at sukker fra juice, saft og brus lett kan tilføre barnet mer sukker enn det trenger. Søte drikker bør derfor ikke være en del av hverdagskostholdet når man er gravid, sier Rudjord Hillesund.

Forsøk gjerne å drikke smaksatt vann med kullsyre istedenfor søte drikker, selv om det selvsagt ikke er farlig med litt brus eller saft en gang i blant når man er gravid. Det er også helt fint å kose seg med kakao eller solbærtoddy en gang i blant, spesielt når det drikkes i forbindelse med måltid. Søt drikke i forbindelse med måltid påvirker blodsukkeret mindre enn søt drikke mellom måltidene.

– Det er tilsvarende klokt å være tilbakeholden med kunstig søtet drikke fordi man fortsatt vet for lite om hvordan disse stoffene påvirker svangerskapet, sier Rudjord Hillesund.

Alkoholfritt lettøl er et annet alternativ til alkoholholdig drikke og til søt drikke, men inneholder en del sukker det også og mengden bør derfor ikke overdrives.

– Det handler om å ikke fylle på med drikke som det er mye sukker i, hvor en heller kunne drukket væske som tilfører kroppen gode næringsstoffer, da særlig vitaminer og mineraler. Det som ellers er viktig å få frem, er at det ikke er så mye hokus pokus i forhold til kosthold under graviditeten. Helsemyndighetenes anbefalinger for kosthold under graviditet er svært gode å følge, sier Breivik.

Ytterligere kilder vi har benyttet i artikkelen er helsedirektoratet.no og matportalen.no.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning