Yoga for gravide

© Foto: Petter Berg / HM Foto

Ekspertene

Vibeke Klemetsen har trent yoga siden sitt første svangerskap, og ashtanga-yoga siden 2003. Hun har hatt flere kursopphold i India med ulike instruktører.

Basia Lipska har instruert yoga både i Asia og i europa. Hun har kurs i Oslo.

Jogging, spinning og annen fysisk idrett passer ikke alltid like godt når du bærer et barn i magen. Yoga er en skånsom treningsform - helt uten hopp og sprett.

Gjennom regelmessig yoga styrkes musklaturen, samtidig som kroppen din blir bedre rustet til å tåle fødselen.

- Yoga er fantastisk for gravide. Den gir deg en rekke teknikker du har bruk for før, under og etter fødselen, forteller yogainstruktør Vibeke Klemetsen.

- Først og fremst hjelper yogaen deg til å slappe av og kontrollere pusten, noe som blant annet gjør det lettere å takle smerter, legger hun til.

- Mange yogaøvelser styrker også underlivsmusklene, slik at de fortere blir stramme igjen etter fødselen. Yoga kan også ha en positiv virkning på ryggsmerter, kvalme og energi, forklarer hun.

Selv begynte hun med yoga da hun gikk gravid med datteren Sophie. I dag er hun en erfaren yogautøver som brenner for at andre skal nyte godt av de positive effektene treningen gir.

I samarbeid med kollega Basia Lipska har yogainstruktør Vibeke satt sammen og kommentert treningsprogrammet under.

Les hele saken