En god diett for gravide

- Dropp tomme karbohydrater som brus, boller, kjeks og kaker

- Krymp godteriskålen når du skal kose deg

- Kos deg en gang i uken, ikke hver dag

- Spis frukt, nøtter og rosiner i stedet for godteri

- Spis lite og ofte

- Lag gjerne en kostholdsliste med legen eller jordmoren og skriv ned det du vanligvis spiser. Husk å være ærlig!

- Velg næringsrikt og variert pålegg

- Velg vann som tørstedrikk

- Kutt unødvendig salt og sukker

- Spis mer fisk og velg magre kjøttprodukter

- Velg magre meieriprodukter

- Spis mer grønnsaker og grove kornprodukter

- Kom i gang med litt fysisk aktivitet, men ta det pent hvis du ikke har trent før

KIlder: Ernæringsfysiolog Kari H. Bugge og lege Kari Løvendahl Mogstad

- Du bør generelt ikke slanke deg når du er gravid, men er du klart overvektig bør du derimot gjøre en innsats for å hindre for mye vektoppgang under svangerskapet, sier spesialist i allmennmedisin og medlem i nasjonalt fagråd for svangerskaps-, fødsels- og barselsomsorgen, Kari Løvendahl Mogstad.

Vet du at du er overvektig og har en usunn livsstil i utgangspunktet, med lite fysisk aktivitet og usunt kosthold, anbefaler hun å ta kontakt med lege eller jordmor for å få hjelp til bli mer bevisst egen livsstil.

- Det er mye å hente her, for mange tenker lite gjennom hva de har i seg, sier hun.

Diett for gravide

For å unngå at du kutter inn på feil steder, mener Mogstad det er lurt å få litt hjelp hvis slanking under svangerskapet er nødvendig. Enkelte næringsstoffer og matvarer er viktige og nødvendige for både fostervekst og -utvikling samt for den gravide selv.

- Får man hjelp til å sette opp et kosthold og en aktivitetsmengde som er fornuftig og helsemessig forsvarlig, er det ingen ulempe med å holde vekten mens du går gravid. Generelt er det jo fint for den gravide, som uansett bærer mye og tungt, og det er i seg selv en stor belastning for ledd og kropp å gå gravid, sier hun.

Ifølge Helsedirektoratet og De nordiske kostanbefalingene fra 2012  er dette normal vektøkning i svangerskapet:

  • Normalvektige kvinner (KMI 18,5-24,9): 11,5 til 16 kilo
  • Undervektige kvinner (KMI lavere enn 18,5): 12,5 til 18 kilo
  • Overvektige kvinner (KMI 25-29,9):7 til 11,5 kilo
  • Svært overvektige kvinner (KMI mer enn 30): 5 til 9 kilo

Spis regelmessig

Også ernæringsfysiolog i Grete Roede, Kari H. Bugge, understreker betydningen av et variert og næringsrikt kosthold under svangerskapet.

- Kostholdet må sikre alle næringsstoffene barnet trenger for å vokse og utvikle seg. Generelt er det enklere å få nok av alle næringsstoffene jo mer du spiser, altså jo høyere energiinntak du har, og overvektige har i utgangspunktet et høyere energibehov enn normalvektige. Derfor er det på mange måter enklere for en overvektig kvinne å sikre nok næring til barnet uten selv å måtte øke vekt, sier hun til Foreldre & Barn.

Hun anbefaler blant annet regelmessige måltider, mye grønnsaker, fisk, magre kjøtt- og meieriprodukter og myke plantemargariner fremfor smør, for deg som vil begrense vektøkningen under graviditeten. Og du bør holde deg til ja-maten for gravide.

Derfor legger du på deg under svangerskapet

Det er ikke bare babyen som gjør at du legger på deg under graviditeteten. Her er noe av det som føre til ekstra kilo:

- Babyen veier i gjennomsnitt 3500 gram, men i dag er mange babyer over fire kilo

- Morkaken veier oppimot en kilo

- Mer blod veier omtrent en kilo

- I tillegg vokser livmormuskelen og blir tyngre, brystene vokser og du får væskeansamlinger i kroppen. Dette blir flere kilo til sammen

Kilde: Lege Kari Løvendahl Mogstad

Dropp tomme kalorier

Skal du holde vekten under svangerskapet, må du altså gjøre dette ved å droppe de unødvendige, tomme kaloriene. Husk at babyen trenger næring for å vokse seg stor og sterk, og da trenger kroppen din sunn og næringsrik mat.

- Mange spiser altfor mange tomme kalorier - altså raske karbohydrater og usunne fettyper. Jeg blir skremt over hvor mange - også gravide - som drikker brus daglig og har dette som tørstedrikk, sier Mogstad.

Hun anbefaler å i alle fall kutte ned på brusinntaket dersom du er stordrikker, og samtidig kutte ut kjeks, boller og osteloff som næring og mellommåltid.

- Dette gir ikke gode byggesteiner til verken deg eller barnet, sier hun.

Kos deg med svangerskapet

Ifølge Helsedirektoratet er normal vektøkning i svangerskapet fra 11 til 16 kg.

- Svangerskapet er ikke tid for slanking, og det er viktig å kose seg, lære seg å trives med de endringene som skjer i kropp og sjel. En graviditet innebærer faktisk at kroppen ser annerledes ut - både under svangerskapet og etterpå, men det er vel bare fint vel, sier Mogstad.

Fall likevel ikke i den fellen at du begynner å spise mer fordi du er gravid. Det er ikke nødvendig med dobbel porsjon for å gi næring til det lille fosteret som vokser i magen din.

- Men man skal spise mer sunt enn vanlig, og husk at når babyen kommer blir dere forbilder for barnet deres. Graviditeten er da en gylden anledning til å endre livsstilen og kutte ut brusdrikking og usunt kosthold, sier hun.

Les hele saken