Lavkarbobølgen har skylt over landet en god stund, og det er ikke få nordmenn som smiler fornøyde med meierismør i munnvikene.

Andre knasker på dehydrerte nøtter, mens en mindre krets mesker seg med gress-shots.

Noen gjør det for å gå ned i vekt, noen vil få mer energi - eller ønsker å spise renere mat.

Men er det til det beste for spiren i magen at mamma legger om kostholdet akkurat nå?

Vi spurte ekspertene: Tone Bjørnson Aanderaa er helsesøster, kostholdsveileder for gravide på Alternativklinikken. Hun samarbeider med lavkarbolegen Dr. Sofie Hexeberg og har egen nettside for gravide, lillevenn.no.

Anette Heggemsnes er homøopat og akupunktør ved Frøyaklinikken i Oslo.

Lavkarbo og steinalderkost

Hva er det?

  • Lavkarbobegrepet omfatter flere dietter med få karbohydrater.
  • Karbohydratene kommer hovedsakelig fra grønnsaker. Ulike restriksjoner på fett og fete meieriprodukter.
  • Fedon Lindbergs variant Smartkarbo inkluderer belgfrukter som linser, erter og bønner.
  • Det du kutter ut av karbohydrater må erstattes med fett for å få nok næring, bli mett og holde et stabilt blodsukker.

Du spiser:

  • Proteiner som kjøtt, fisk og egg. Mettet fett fra dyr og meieriprodukter.
  • Grønnsaker, unntatt alt som vokser under jorda. Nøtter, frø og bær.
  • Olivenolje og kokosolje anbefales til matlaging og i smoothier.
  • Linfrøolje og begrenset med rapsolje.

Du spiser ikke:

  • Sukker, brød bakt på korn, kornprodukter, mel, poteter, ris, pasta.
  • Begrens frukt fordi det øker blodsukkerstigningen.
  • Unngå soya- og solsikkeolje.

Fordeler:

  • Mat laget fra bunnen av.
  • Stabiliserer blodsukkeret, gir energi og god metthetsfølelse og kan gi vektreduksjon.

Ulemper:

  • Å legge om vanen! Vi er en nasjon fostret opp på brød, melk og poteter - og ferdigmat.
  • Hvis du ikke har nok kunnskap om kostholdet, kan du få i deg for lite fett og mister energi.

Fettreservene i hjernen krymper med 10 prosent under svangerskapet. Derfor må du ta Omega3-en din for å bygge dem opp.

Lavkarbo, raw food og supermat som gravid

LAVKARBO OG GRAVIDITET: Helsesøsteren mener at et lavkarbo-kosthold er bra for gravide. Men pass på, hvis du ikke har nok kunnskaper om kostholdet, kan du få i deg for lite fett og mister energi. © Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

Kan gravide spise dette?

Tone Bjørnson Aanderaa:

- Ja, fordi dette er naturlig og ren mat som sørger for et stabilt blodsukker som er viktig for gravide. Det forhindrer blant annet at fosteret vokser seg for stort. Du kan unngå svangerskapsdiabetes, og stabilt blodsukker styrker immunforsvaret og gir god metthetsfølelse.

Pass på:

Ta en multivitamintablett, folat og 1-2 spiseskjeer Omega3 daglig (helst fra helsekost som har best kvalitet).

Anette Heggemsnes:

- Ja, jeg anbefaler et lavkarbokosthold. Det holder blodsukkeret stabilt, den gravide legger passe på seg og kan unngå hevelser på slutten av svangerskapet. I tillegg forebygger det svangerskapsforgiftning.

Under svangerskapet trenger du mer proteiner og sunt fett på grunn av fosterets hjerneutvikling. Den store andelen av grønnsaker er gunstig. Vil du spise litt brød, velg grove kornprodukter og ikke spis brød etter lunsj.

Pass på: Å balansere folat og sink.

Ikke spis dette med barn i magen

  • Du bør unngå rått kjøtt (også spekemat). Du kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk, men bør unngå flere typer eksotiske fisker, samt noen ferskvannsfisker.
  • Unngå myke oster laget av pasteurisert melk. Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge.
  • Kaffe, te og cola og såkalte «energidrikker» inneholder koffein som i store mengder kan øke risikoen for spontanabort.
  • Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.
  • Gravide som ønsker å gå over til vegetarisk kost må tilegne seg kunnskap for å sikre et fullverdig kosthold.
  • Gravide vegetarianere bør være ekstra oppmerksomme på å få i seg nok vitamin D, folat, vitamin B12, jern og jod.
  • Helsemyndighetene anbefaler tilskudd av folat og vitamin D.

Kilde: Matportalen.no

Raw food

Hva er det?

  • Diett der maten ikke skal varmes til over 42 ºC for å bevare enzymer og næringsstoffer.
  • Som regel vegetarisk, men kan også inkludere kjøtt og fisk. Skal maksimere næringsopptaket, bedre immunforsvaret og gi mer overskudd.
  • Resultatet skal bli mer energi, bedre psyke og fordøyelse.

Du spiser:

  • Fersk frukt, rå grønnsaker, nøtter, frø, spirer, ferske urter og sjøgrønnsaker.
  • Noen kombinerer også med kjøtt, fisk og egg.
  • Rå kakao og ulike typer sirup brukes til kaker og desserter.
  • Mange spesialmatvarer finnes på markedet som smakssettere og ferdige produkter.

Du spiser ikke:

  • Animalske produkter hvis du er vegetarianer.
  • Heller ikke mat oppvarmet til over 42 ºC.
  • Kumelk erstattes for eksempel med mandelmelk.

Fordeler:

  • Maten har bevart enzymer, levende probiotika (tarmflorabakterier) og næring.

Ulemper:

  • Den lange kuldeperioden i Norge gjør at vi trenger varm mat for å varme opp fordøyelsen og oss selv.
  • Langtidskokte supper kokt på bein vil gi såkalt aminosukker (glukosamin) som bygger opp brusk og vedlikeholder leddene våre. Slike stoffer vil du ikke klare å få i et rawkosthold.
  • Noen næringsstoffer blir også lettere å ta opp når maten er varmebehandlet.

Kan gravide spise dette?

Tone Bjørnson Aanderaa:

- Nei, jeg anbefaler ikke dette fordi det kan bli begrenset næring da gravide ikke skal spise rå mat, med unntak av grønnsaker, bær, frukt og noen typer sushi.

Men det er en god ting å dampe og woke grønnsaker for å bevare næringsstoffene. Da bør du helle på en god slump med olje på grønnsakene etterpå.

Det er viktig å få i seg nok proteiner, og da kan raw food bli for ensidig.

Anette Heggemsnes:

- Nei, fordi gravide skal være forsiktige med kjøtt som ikke er gjennomstekt på grunn av bakterier.

Gravide må få i seg nok proteiner, som vegetarianer må du også ha tilskudd av en rekke B-vitaminer samt jern - som vi får blant annet gjennom kjøtt.

Supermat

Hva er det?

  • Er en kategori innen raw food. Matvarer fra alger, bær, røtter og andre råvarer med ren, høykonsentrert næring, tørket eller i pulverform.
  • Maten skal være spesielt næringsrik og er gunstig for helse og velvære.
  • Maten skal blant annet rense kroppen, gjøre deg yngre og gi bedre helse og mer overskudd.
  • Ofte erstattes eller suppleres måltider med næringskonsentrater av byggress, havregress og spirulinaalger.
  • Kostholdet kombineres gjerne med raw food eller kan brukes som supplement ved lavkarbo og andre kosthold. Ytterst få lever kun på pulver.

Du spiser:

  • Høykonsentrert næring tørket eller i pulverform.
  • Blandes gjerne i vann og drikkes som juice eller smoothie.

Du spiser ikke:

  • Det kommer an på hvordan du velger å bruke supermaten - de fleste bruker det som tilskudd til annet kosthold.

Fordeler:

  • Du skal få i deg store mengder grønnsaker, spirer og alger med høykonsentrerte vitaminer, mineraler, enzymer og antioksidanter.

Ulemper:

  • Det er vanskelig å få i seg nok proteiner, kostholdet blir noe ensidig, og det er dyrt.

Kan gravide spise dette?

Tone Bjørnson Aanderaa:

- Nei, kun som et supplement. Her får man ikke i seg nok proteiner. Det er grønt i pulverform som kan booste energien. Spirulinaalger kan gi en utrensning som du skal være forsiktig med når du er gravid.

Anette Heggemsnes:

- Nei, men som et supplement til et kosthold mot lavkarbo, er det bra. Jeg gir hvetegress og byggress pluss spirer til mine pasienter som et antioksidanttilskudd.

At det blir en slags utrenselsesprosess tror jeg ikke gjør så mye, for det er viktig å gi babyen minst mulig gift og at leveren fungerer godt. Det er viktig at supermatproduktene er økologiske.

Kilder: Tone Bjørnson Aanderaa, Anette Heggemsnes, Marianne Rømen, ernæringskonsulent og faglig rådgiver hos Bringwell AS, Heltraa.no, Helsekostopplysningen.no

Les hele saken