reagerer på voksnes oppførsel:

Mollie var bare fire år da hun opp­lev­de styg­ge kommen­ta­rer fra voksne. Da re­ager­te mam­ma

Det har vært en del epi­so­der som har satt sine spor hos de to for­eld­re­ne, og ikke minst i lil­le Mollie. Til slutt fikk mamma Nina Bergersen (36) nok.

<b>ØNS­KER:</b> – Alt vi øns­ker er at Mollie skal bli sett som den hun er, at vi alle skal være åpne for an­ner­le­des­het og re­spek­te­re alle men­nes­ker. Et sam­funn der alle kan føle seg li­ke­ver­di­ge, sier mamma Nina.
ØNS­KER: – Alt vi øns­ker er at Mollie skal bli sett som den hun er, at vi alle skal være åpne for an­ner­le­des­het og re­spek­te­re alle men­nes­ker. Et sam­funn der alle kan føle seg li­ke­ver­di­ge, sier mamma Nina. Foto: Gry Traa­en
Sist oppdatert

I et ko­se­lig rek­ke­hus på Eids­voll bor Nina og Jan-Tho­re, som kal­les Jay, med tre barn.

– Vi er litt slit­ne i dag for­di vi var på Bis­lett Games i går. Mollie ble in­vi­tert av sprin­te­ren Salum Ka­sha­fa­li, som selv er svak­synt. Det var utro­lig moro, og det ble man­ge inn­trykk, så i dag tar vi det med ro, sier Nina Bergersen (36).

Hun er mam­ma til Theo­dor (12), Ma­thea (10) og Mollie (5). Sam­bo­e­ren Jan-Tho­re «Jay» Nilsen (42) er pap­pa­en til Mollie og bo­nus­pap­pa til de to eld­ste.

Les også: Mens de ande spilte fotball, spilte Haagen saksofon og cello. I friminuttene ble han mobbet på det groveste

– Det er noe med den mang­len­de tålmodigheten som er så tra­sig

Til tross for Mollies unge al­der, har hun og for­eld­re­ne allerede mye er­fa­ring med hva det vil si å ha en funk­sjons­hem­ning og å være an­ner­le­des i et sam­funn som er til­pas­set funksjons­fris­ke.

– Det var nes­ten som å tryk­ke på en knapp da vi tok på Mollie en sig­nal­gul T-skjor­te i går hvor det står «Jeg er blind», og jeg tok på en T-skjor­te med or­de­ne «Jeg er led­sa­ger». Det var litt treng­sel, og før vi tok på T-skjor­te­ne, var folk utål­mo­di­ge og knuffete, sier Nina.

Men plut­se­lig ble de møtt med var­me og hen­syns­full­het.

– Og det er jo fint. Jeg sy­nes bare det er trist at man må ha på seg knall­gu­le T-skjor­ter for at voks­ne
men­nes­ker skal kla­re å vise hen­syn til et barn på fem år med stokk. Det er noe med den mang­len­de tål­mo­dig­­­he­ten som er så tra­sig. Noen men­nes­ker kla­rer ikke å be­ve­ge seg ras­ke­re på grunn av syk­dom el­ler al­der­dom. Det­te gjel­der ikke bare syns­hem­me­de, sier Nina.

SPRIN­TE­REN:– Vi er hel­di­ge som får opp­le­ve ting og møte men­nes­ker vi el­lers ikke ville ha møtt. Mollie har fått en helt unik kon­takt med sprin­te­ren Salum Ka­sha­fa­li. Tenk så hel­dig hun er som har et sånt for­bil­de i li­vet sitt, sier Nina.
SPRIN­TE­REN:– Vi er hel­di­ge som får opp­le­ve ting og møte men­nes­ker vi el­lers ikke ville ha møtt. Mollie har fått en helt unik kon­takt med sprin­te­ren Salum Ka­sha­fa­li. Tenk så hel­dig hun er som har et sånt for­bil­de i li­vet sitt, sier Nina. Foto: Privat.

Ord som så­rer

Det har vært en del epi­so­der som har satt sine spor hos de to for­eld­re­ne, og ikke minst i lil­le Mollie.

Sårende kom­men­ta­rer har kom­met fra vilt frem­me­de. Det har vært opp­git­te stønn og him­ling med øy­ne­ne når Mollie har brukt tid på å kom­me seg opp en trapp, og ag­gres­si­ve ut­ta­lel­ser uten om­tan­ke for de små øre­ne som både opp­fat­ter og pro­ses­se­rer det som blir sagt.

Til slutt kom Nina til et punkt hvor hun kjen­te at hun måt­te skrive et inn­legg på Face­book.

Det­te ble se­ne­re til en kro­nikk om hvor­dan hun opp­le­ver at jen­ta hen­nes blir møtt av uvi­ten­het og mang­len­de for­stå­el­se hos voks­ne.

«Kjæ­re deg som ba meg pas­se på så bar­net mitt ikke slo rundt seg med «pin­nen» sin. Barn bur­de ikke få gå rundt med sånne ting, men­te du. Det er stok­ken hen­nes. Det er den hun ser med. Den hjel­per henne så hun kan kjen­ne hind­rin­ger før hun går rett på dem el­ler snub­ler. Hun vil ikke bru­ke den len­ger på grunn av din kom­men­tar. «Hvor­for ble hun så sint, mam­ma? Hvor­for kal­ler hun stok­ken min for pinne?» spør Mollie. Hun er fire år.»

– Kro­nik­ken kom på trykk i vin­ter, og det har skjedd en end­ring i hvor­dan vi mø­tes et­ter­på. Vi har mot­tatt mye støt­te, men det har også vært man­ge ne­ga­ti­ve kom­men­ta­rer på so­si­a­le me­di­er, stort sett fra menn. De me­ner at jeg bru­ker bar­net mitt for å få sym­pa­ti og for å kom­me i me­di­e­ne. Men det stem­mer selv­sagt ikke. Det enes­te jeg øns­ker er å for­kla­re hvor­dan vi opp­le­ver å ha et barn med syns­hem­ming, og hvor­dan man­ge med funk­sjons­hem­ning blir møtt. Vi bruk­te lang tid på å vur­de­re og dis­ku­te­re om vi skul­le eks­po­ne­re henne på den­ne må­ten, og lan­det på at det var rik­tig.

GLE­DE: Både mam­ma Nina og pap­pa Jay har lært mye et­ter at Mollie kom til ver­den. Hen­nes syns­hem­ming gir dem et helt nytt syn på li­vet.
GLE­DE: Både mam­ma Nina og pap­pa Jay har lært mye et­ter at Mollie kom til ver­den. Hen­nes syns­hem­ming gir dem et helt nytt syn på li­vet. Foto: Gry Traaen.

Det er noe med sy­net

Al­le­re­de da Nina gikk gra­vid med Mollie, føl­te hun at det var noe galt med sy­net hen­nes. Ninas nest eld­ste barn, Ma­thea, har en mild form for ce­re­bral pa­re­se, og både Jay og hel­se­per­so­nell an­tok der­for at dette kun hand­let om engs­tel­se.

– Jeg spur­te fle­re gan­ger på sy­ke­hu­set: «Har dere sjek­ket øy­ne­ne hen­nes nå? Er dere sik­re på at alt er greit?». Hel­se­per­so­nel­let be­ro­li­get meg med at alt så fint ut. Syns­for­styr­rel­sen hen­nes lig­ger bak sel­ve øyet, og det tok tid før man fant ut av det, sier Nina.

På seksukerskontrollen hos hel­se­søs­ter ga Nina ut­trykk for be­kym­ring over at de ikke fikk blikkon­takt med ba­by­en sin. Blik­ket hen­nes var svøm­men­de, og hun had­de ofte ny­stag­mus, som be­tyr at øy­ne­ne flak­ker raskt og ufri­vil­lig.

– Hel­se­søs­te­ren var vel­dig av­slap­pet, men jeg had­de en så sterk ma­ge­fø­lel­se på at noe var galt, så helsesøster ba om en le­ge­sjekk. Le­gen ring­te rett til A-hus et­ter å ha sett på henne. Han ville få en un­der­sø­kel­se for å ute­luk­ke hjer­ne­svulst, for­tel­ler Nina.

<b>MU­SIKK:</b> Mollie els­ker mu­sikk og læ­rer teks­ter uten­at lett som bare det. 
MU­SIKK: Mollie els­ker mu­sikk og læ­rer teks­ter uten­at lett som bare det.  Foto: Gry Traa­en

– Det var da ma­re­rit­tet star­tet, vi ble vel­dig red­de. Vi gikk igjen­nom fle­re un­der­sø­kel­ser for å ute­luk­ke al­vor­lig og livs­tru­en­de syk­dom. Det tok tid før vi fikk vite at det hand­let om inn­snev­ret syns­ner­ve, og at Mollie var blind, sier Jay.

Les også(+): Jeg opplevde det verste en mor kan oppleve

Vondt å snakke om

– Hun vi­ser oss ver­den på en helt ny måte, og vi fø­ler oss hel­di­ge, sier Nina.

– Hun pra­ter som en foss, og det er ald­ri et kje­de­lig øye­blikk, fort­set­ter pap­pa­en.

Men selv om for­eld­re­ne har lært mye om blind­het og om Mollies til­stand, le­ver de i et sam­funn med mye uvi­ten­het og li­ten tål­mo­dig­het for an­ner­le­des­het.

– Jeg sy­nes det er vel­dig van­ske­lig å snakke om hva det gjør med meg som mor å opp­le­ve at folk vi­ser åpen­bar ir­ri­ta­sjon og kom­mer med kras­se kom­men­ta­rer til Mollie når hun kom­mer med stok­ken sin eller bru­ker litt lang tid på å for­flyt­te seg når and­re kom­mer bak. Det gjør vel­dig vondt, og det er sårt. Om kort tid skal hun be­gyn­ne på sko­len, og da har jeg in­gen kon­troll på den type si­tua­sjo­ner. Jeg kan ikke for­kla­re hva som skjer for henne el­ler trøste henne der og da, sier Nina.

Hun må ta en pau­se før hun fort­set­ter:

– Det er bar­net mitt. Hvor­dan skal jeg bygge opp en seks­åring slik at hun skal kun­ne for­sva­re seg mot styg­ge kom­men­ta­rer? Frem til nå har jeg fo­ku­sert på å være i si­tua­sjo­nen med henne og snakke med henne om hva som skjer. Len­ge for­klar­te jeg blind­he­ten til de rundt for å for­sva­re si­tua­sjo­nen, men så tenk­te jeg: «Hvor­for skal jeg for­sva­re noe? Hvor­for gjør jeg egent­lig det? Hva vi­ser jeg henne da, at hun må for­sva­re hvem hun er og be­kla­ge at hun er blind?»

<b>I FARTA:</b> – Jen­ta vår er uredd og mo­dig, og vi lar henne prø­ve seg frem og selv finne sine be­grens­nin­ger, sier Nina.
I FARTA: – Jen­ta vår er uredd og mo­dig, og vi lar henne prø­ve seg frem og selv finne sine be­grens­nin­ger, sier Nina. Foto: Pri­vat

«Hvor­for sa hun da­men sånn, mam­ma?»

Fra å for­kla­re de frem­me­de rundt hva si­tua­sjo­nen var end­ret Nina frem­gangs­måte. Nå er hun opp­tatt av å være opp­merk­som på Mollies re­ak­sjon og være til ste­de med henne i en ube­ha­ge­lig si­tua­sjon.

Når Mollie spør: «Hvor­for sa hun da­men sånn, mam­ma?» for­kla­rer Nina at noen men­nes­ker ikke ten­ker len­ger, el­ler at de ikke vet bedre. At det er der­for vi må snakke om blind­het og ska­pe kunn­skap og for­stå­el­se hos dem som er helt funk­sjons­fris­ke.

– Man­ge lu­rer på hvor­for jeg ikke blir sint når folk kom­mer med den type kom­men­ta­rer, men jeg ten­ker at det ikke hjel­per Mollie. Hva læ­rer hun av det, at det er greit å møte men­nes­ker med sinne? Det vil i hvert fall ikke føre til venn­skap og for­stå­el­se om hun går rundt og kjef­ter og er sint. Jeg ten­ker at vei­en å gå er å bi­dra til dia­log og kunn­skap, sier hun.

Fa­mi­li­en mer­ker for­skjell et­ter at de sto frem i lo­kal­avisen og for­tal­te hvor­dan de opp­­lever hver­da­gen med Mollie.

– Vi får frem­de­les man­ge blikk, men det er mer var­me i blik­ke­ne. Det fø­les vel­dig bra, sier Jay.

<b>FA­MI­LI­EN:</b> Pap­pa Jay (t.v.), Mollie (5), Theo­dor (12), Ma­thea (10) og mam­ma Nina for­an pia­no­et i stu­en.
FA­MI­LI­EN: Pap­pa Jay (t.v.), Mollie (5), Theo­dor (12), Ma­thea (10) og mam­ma Nina for­an pia­no­et i stu­en. Foto: Gry Traa­en

Folk som gla­ner

De for­tel­ler om hvor­dan det opp­le­ves å bli glant på. Hvor­dan blin­de­stok­ken fø­rer til uøns­ket opp­merk­som­het, og at de er glad for at Mollie ikke ser hvor­dan man­ge som glaner uten blyg­sel.

– Vi skal sen­de bar­net vårt ut i et sam­funn som er byg­get for fris­ke men­nes­ker. Det hand­ler ikke bare om det rent fy­sis­ke og prak­tis­ke, men om hvor­dan hun skal bli møtt av and­re. Vi voks­ne er for­bil­der for bar­na våre, men hvor­dan skal barn lære for­stå­el­se, tål­mo­dig­het og raus­het for de med han­di­kap om vi ikke går for­an og vi­ser dem det? spør Nina seg.

I dag går Mollie i stor av­de­ling i en bar­ne­ha­ge rett i nær­he­ten. Al­ler helst skul­le for­eld­re­ne sendt henne til den sam­me bar­ne­sko­len som hen­nes le­ke­ka­me­ra­ter i bar­ne­hagen skal be­gyn­ne på.

Den lig­ger ti mi­nut­ter unna i gå­av­stand. Men det går dess­ver­re ikke.

– Mollie må be­gyn­ne på en an­nen sko­le, og hun må ta taxi hver dag. Sko­le­byg­nin­gen på nær­sko­len er nem­lig gam­mel og har ikke uni­ver­sell ut­for­ming. Med uni­ver­sell ut­for­ming kan hun selv finne frem til de uli­ke klas­se­rom­me­ne og ta seg rundt uten å måt­te snub­le i dør­stok­ker og trap­pe­trinn. Jeg er glad for at hun får gå på en sko­le som er mer til­pas­set hen­nes han­di­kapp. Sam­ti­dig får jeg helt vondt i ma­gen av å ten­ke på at jeg skal sen­de den lil­le un­gen min av går­de i en taxi til Min­ne­sund hver dag, sier Nina.

Les også: Lille Elisabeth var alltid redd

UREDD JENTE: – Vi ser jo at hun er vel­dig uredd og mo­dig, og vi er opp­tatt av at det er hun som skal set­te be­grens­nin­ge­ne – ikke vi, sier mamma Nina.
UREDD JENTE: – Vi ser jo at hun er vel­dig uredd og mo­dig, og vi er opp­tatt av at det er hun som skal set­te be­grens­nin­ge­ne – ikke vi, sier mamma Nina. Foto: Privat.
LEKER ANDERLEDES: Foreldrene ser at Mollie ikke kla­rer å hen­ge med på alt. Hå­pet er at ting skal jev­ne seg ut når le­ken blir ro­li­ge­re.
LEKER ANDERLEDES: Foreldrene ser at Mollie ikke kla­rer å hen­ge med på alt. Hå­pet er at ting skal jev­ne seg ut når le­ken blir ro­li­ge­re. Foto: Privat.

Uredd og mo­dig

Når det gjel­der Mollies frem­tid, er det først og fremst uten­for­ska­pet for­eld­re­ne uro­er seg for. At hun skal bli er­tet og ute­stengt hos sine jevn­ald­ren­de.

De ser at hun le­ker an­ner­le­des enn de and­re bar­na i bar­ne­ha­gen, og at hun ikke kla­rer å hen­ge med på alt. Hå­pet er at ting skal jev­ne seg ut når le­ken blir ro­li­ge­re.

I dag er det let­te­re for Mollie å være sam­men med de voks­ne i bar­ne­ha­gen. Det er van­ske­li­ge­re å ska­pe venn­skap når man ikke har noe fel­les.

Det vil også bli man­ge kam­per med kom­mu­nen for å kun­ne gi henne de beste mu­lig­he­te­ne til å ska­pe seg et godt liv, på lik lin­je med alle and­re.

– Vi ser jo at hun er vel­dig uredd og mo­dig, og vi er opp­tatt av at det er hun som skal set­te be­grens­nin­ge­ne – ikke vi. Hun skal få prø­ve seg frem og even­tu­elt selv inn­se at hun ikke får til ting. I dag får hun til så mye og får opp­le­ve mas­se mest­rings­fø­lel­se. Jeg er så redd for at hun skal møte men­nes­ker som skal si til henne: «Du kan vel ikke gjø­re det når du er blind» og at det­te er ord som fes­ter seg hos henne. At hun skal be­gren­se seg selv. Mollie er først og fremst et men­nes­ke med man­ge gode kva­li­te­ter, hun er ikke syns­hem­nin­gen sin. Den er noe hun har, sier Nina.

– Jeg hå­per så in­der­lig at hun skal få ven­ner og men­nes­ker i li­vet sitt som løf­ter henne. Som ser henne for den hun er og ak­sep­te­rer den hun er, sier Jay.

Denne saken ble første gang publisert 12/10 2021, og sist oppdatert 12/10 2021.

Les også